symbol | jezyk |
---|---|
4/2534 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Cele nauczania -analiza partutur jazzowych i estradowych pod kątem techniki kompozytorskiej, stylistyki, instrumentacji , harmonii, sonorystyki -analiza pod kątem zgodności partytury z daną stylistką - analiza teoretyczna z zakresu budowy, stroju, zapisu, skali możliwości technicznych instrumentów muzycznych, ich zastosowania w grze solowej i zespołowej, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów wchodzących w skład orkiestry symfonicznej i big-bandu, - analiza technik technik instrumentacyjnych i różnorodnych środków warsztatu aranżacyjnego, niezbędnych do samodzielnego orkiestrowania na różne zespoły instrumentalne i wokalno – instrumentalne, ze szczególnym uwzględnieniem orkiestry symfonicznej i big- bandu
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-wypracowanie umiejętności biegłego czytania i analizowania partytur jazzowych i estradowych -umiejętność oceny stylistyki i jakości instrumentacji | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-Instrumentoznawstwo -Formy muzyczne | |
bibliografia podstawowa | |
- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music - Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music - William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press, Chicago and London 1968. - Clinton Roemer – The art of music copying, The preparation of music for Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985. - Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961. - Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970. - Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967. - Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks 1979. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- H. Mamcini, “Sounds and Scores: A Practical Guide to Professional Orchestration:, Nglia, Warner Bros Pubns & CD edition, 1999;A - partytury współczesnych kompozytorów big-bandowych -klasyka gatunku Swing ,Be-bop, Hard Bop
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada ogólną wiedzę znajomości literatury muzycznej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych historii muzyki ze szczególną znajomością muzyki jazzowej posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych posiada znajomość podstawowego kanonu partytur muzyki jazzowej i estradowej posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych muzyki jazzowej w obrębie mass-mediów i w jej kontekście subkulturowym oraz oddziaływania wychowawczego na młodzież posiada wiedzę i analizuje partytury pod kątem stosowanych technik kompozytorskich, harmoniki, formy wyjaśnia i opisuje środki techniczne i sonorystyczne w analizowanych partyturach posiada wiedzę w zakresie anlizy technik kompozytorskich, formy, instrumentacji, balansu brzmienia,struktur rytmicznych , metrorytmicznych przeglądanych partytur | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
potrafi odczytać i zdefiniować zapis muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej w analizowanej partyturze posiada umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi na temat analizowanych partytur nazywa i definiuje stylistykę analizowanych partytur wyprowadza trafne wnioski odnośnie technicznych zagadnień kompozytorskich poddaje twórczej krytyce wyszukanych niedoskonałości i błędów analizowanych partytur klasyfikuje partytury umiejscawiając je w prawidłowym okresie historycznym i stylistyce posiada umiejętność biegłego czytania partytur | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
umie gromadzić , analizować w świadomy sposób interpretować partytury jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na temety związane ze studiowaną specjalnością ,oraz umie je umiejscowić w obrębie własnych analiz i dokonań twórczych umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych, oraz szeroko pojmowanej kultury posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury - jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2534/7190 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy z partyturą - czytanie partutyry pod kątem problemów wykonawczych -zastosowanie umiejętności nabytych podczas nauki dyrygowania w sytuacji praktycznej – próba zespołu estradowego . - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student realizuje uwagi pedagoga podczas zajęć z partyturami instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Pedagog określa zakres i ilość partytur do przegotowania podczas zaliczenia - minimum to 3 utwory zreferowane przez studenta o zróżnicowanej stylistyce i stopniu trudności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2534/7203 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student pracuje nad analizą i czytaniem partutytur o : -o charakterze polifonicznym. - współczesnych środków wykonawczych i interpretacyjnych w kontekście współczesnych technik kompozytorskich i aranżacyjnych
- praca nad różnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce big bandowej, - podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów: swing, be-bop, cool, neo-bop, - podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów; afro-cuban, latin, jazz-rock - analiza partytur o rozszerzonej tonalności, - polirytmia w muzyce big bandowej, - umiejętność biegłego czytania partytur w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w Jazzie.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student na zajęciach realizuje założony program nauczania, w pełni realizując uwagi pedagoga | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu przedmiotu .
|