Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza partytur jazzowych i estradowych

symboljezyk
4/2534
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

1. Cele nauczania

-analiza partutur jazzowych i estradowych pod kątem techniki kompozytorskiej, stylistyki, instrumentacji , harmonii, sonorystyki

-analiza pod kątem zgodności partytury z daną stylistką

- analiza  teoretyczna z zakresu budowy, stroju, zapisu, skali

  możliwości technicznych instrumentów muzycznych, ich zastosowania w grze

  solowej i zespołowej, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów wchodzących

  w skład orkiestry symfonicznej i big-bandu,

- analiza technik  technik instrumentacyjnych i

  różnorodnych środków warsztatu aranżacyjnego, niezbędnych do samodzielnego

  orkiestrowania na różne zespoły instrumentalne i wokalno – instrumentalne, ze

szczególnym uwzględnieniem orkiestry symfonicznej i big- bandu

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-wypracowanie umiejętności biegłego czytania i analizowania partytur jazzowych i estradowych

-umiejętność oceny  stylistyki i jakości instrumentacji

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-Instrumentoznawstwo

-Formy muzyczne

bibliografia podstawowa

- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music

- Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music

- William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago

  Press, Chicago and London 1968.

- Clinton Roemer – The art of music copying, The  preparation of music for

  Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985.

- Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961.

- Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation

 1970.

- Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967.

- Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks

 1979.

bibliografia uzupełniająca

- H. Mamcini, “Sounds and Scores: A Practical Guide to Professional Orchestration:,

  Nglia, Warner Bros Pubns & CD edition, 1999;A

- partytury współczesnych  kompozytorów big-bandowych

-klasyka gatunku Swing ,Be-bop, Hard Bop

 

 

efekty kształcenia - wiedza

posiada ogólną wiedzę znajomości literatury muzycznej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych historii muzyki ze szczególną znajomością muzyki jazzowej posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych posiada znajomość podstawowego kanonu partytur muzyki jazzowej i estradowej posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych muzyki jazzowej w obrębie mass-mediów i w jej kontekście subkulturowym oraz oddziaływania wychowawczego na młodzież posiada wiedzę i analizuje partytury pod kątem stosowanych technik kompozytorskich, harmoniki, formy wyjaśnia i opisuje środki techniczne i sonorystyczne w analizowanych partyturach posiada wiedzę w zakresie anlizy technik kompozytorskich, formy, instrumentacji, balansu brzmienia,struktur rytmicznych , metrorytmicznych przeglądanych partytur

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi odczytać i zdefiniować zapis muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej w analizowanej partyturze posiada umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi na temat analizowanych partytur nazywa i definiuje stylistykę analizowanych partytur wyprowadza trafne wnioski odnośnie technicznych zagadnień kompozytorskich poddaje twórczej krytyce wyszukanych niedoskonałości i błędów analizowanych partytur klasyfikuje partytury umiejscawiając je w prawidłowym okresie historycznym i stylistyce posiada umiejętność biegłego czytania partytur

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie gromadzić , analizować w świadomy sposób interpretować partytury jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na temety związane ze studiowaną specjalnością ,oraz umie je umiejscowić w obrębie własnych analiz i dokonań twórczych umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych, oraz szeroko pojmowanej kultury posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury - jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2534/7190
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy z partyturą 

- czytanie partutyry pod kątem problemów wykonawczych -zastosowanie umiejętności nabytych podczas nauki dyrygowania w sytuacji praktycznej – próba zespołu estradowego .

-

metody dydaktyczne

Student realizuje uwagi pedagoga podczas zajęć  z partyturami  instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pedagog określa zakres i ilość partytur  do przegotowania podczas zaliczenia - minimum to 3 utwory zreferowane  przez studenta o zróżnicowanej stylistyce i stopniu trudności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładkolokwiumdr Aleksandra Tomaszewska, 4/2534/7203
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student pracuje nad analizą i czytaniem partutytur o :

 -o charakterze polifonicznym.

- współczesnych środków  wykonawczych i interpretacyjnych w kontekście współczesnych technik kompozytorskich i aranżacyjnych

 

- praca nad różnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce big bandowej,

- podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów: swing, be-bop, cool, neo-bop,

- podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów; afro-cuban, latin, jazz-rock

- analiza partytur  o rozszerzonej tonalności,

- polirytmia w muzyce big bandowej,

- umiejętność biegłego czytania partytur  w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w Jazzie.

 

metody dydaktyczne

Student na zajęciach realizuje  założony  program  nauczania, w pełni realizując uwagi pedagoga

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez  pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz  aktywności w realizowaniu programu przedmiotu .

 

wykonanie: www.ansta.pl