Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Prowadzenie zespołów

symboljezyk
4/2531
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele nauczania

Program zajęć koncentruje się na wnikliwym i dogłębnym przyswajaniu problematyki związanej a  pracą w sekcjach instrumentalnych w Big-bandzie.Student opanowuje techniki prowadzenie zespołów od małych kameralnych ( od  kwartetu po septet) aż  do  wielkiej orkiestry jazzowej - big-bandu. Porusza najważniejsze zagadnienia z dziedziny interpretacji i wykonawstwa partii orkiestrowych (artykulacja, brzmienie, rytmika) ze szczególnym uwzględnieniem  grania w poszczególnych sekcjach instrumentów.  Przedmiot występuje w siatce godzin wszystkich studentów I roku poza kierunkami: aranżacja i wokalistyka. Podstawowym celem przedmiotu jest praktyczne prowadzenie studentów problematyką muzyki big bandowej z możliwością wybiórczej analizy poszczególnych jej elementów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-Student musi opanować:

-  ogólną problematykę jazzowego frazowania,

- najważniejsze zagadnienia dotyczące rytmu,

- podstawowe zagadnienia związane ze swingowaniem,

- pracę nad dynamiką w poszczególnych sekcjach,

- podstawowe założenia ‘ gry sekcyjnej”,

- główne zagadnienia dotyczące artykulacji (sposoby jej notacji i realizacji),

- pracę nad różnymi rodzajami pulsacji,

- problematykę wyrazowo-interpretacyjna (ornamentyka, sonorystyka),

- użycie tłumików i różne sposoby wykorzystania,

-  rozumieć rola głosów w kontekście gry sekcyjnej.

 

-  prowadzić akompaniamenty sekcji w czasie sola instrumentu (background’y),

- prowadzić partie improwizowane w aranżacjach big bankowych i różne jej aspekty,

- pracować  nad realizacją aranżacji o charakterze polifonicznym,

-  opanować współczesne środki wykonawcze i interpretacyjne w kontekście współczesnych technik

  kompozytorskich i aranżacyjnych,

- praca nad różnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce big bankowej,

- podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów: swing, be-bop, cool, neo-bop,

- podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów; afro-cuban, latin, jazz-rock

- analiza elementów gry w aranżacjach o rozszerzonej tonalności,

- polirytmia w muzyce big bandowej,

- umiejętność biegłego czytania nut w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w

  Jazzie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-Dyrygowanie

- Instrumentacja

-Harmonia jazzowa

 

bibliografia podstawowa

– Thad Jones -Back Bone,

- Thad Jones – Big Dipper,

- Thad Jones – Groove Marchant,

- Tim Walters – Melancholy Dance,

- Tim Walters – No Resolution,

- Tim Walters – Diddle Atole.

bibliografia uzupełniająca

Partytury- Klasyka Swingu , Be-Bopu, Noe-Bopu, Contemporary Jazz

efekty kształcenia - wiedza

posiada uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu prowadzenie zespołów posiada wiedzę i warsztat dyrygencki umożliwiający efektywną pracę z różnego rodzaju zespołami muzycznymi posiada znajomość podstawowego kanonu partytur muzyki jazzowej i Third Stream Music posiada wiedzę o kompozycji jazzowej i estradowej XX w. i rozumie jej kontekst kulturowy

efekty kształcenia - umiejętności

opanował warsztat techniczny do profesjinalnej prezentacji muzycznej jako kompozytor, aranżer i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji artystycznej wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzacych pomiedzy rodzajem stosowanej ekspresji, a niesionym przez niego komunikatem jest przygotowany do wspólpracy z innymi muzykami wróżnego typu zespołach oraz w ramach innych prac i projektów także o charakterze interdyscyplinarnym posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań kszałtujących warsztat band-leadera, dyrygenta posiada umijętność odczytania muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej związanej ze swja specjalnością jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze interdyscyplinarnym

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach, wynikające z wykorzystania wyobrażni, ekspresji i intuicji mając na uwadze oddziaływanie umuzykalniające społeczeństwo w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować swoją tworczość kompozytorską realizowaną z prodadzonymi zespołami umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury posiada umiejętność adoptowania się do nowych zmiennych okoliczności, które moga występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury-również o charakterze interdyscyplinarnym współpracując z innymi artystami i ludżmi nauki sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój kariery przestrzega zasad etyki zawodowej

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Kuchtyk, 4/2531/7186
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Przygotowanie studenta do publicznej prezentacji umiejętności dyrygenckich podczas publicznego koncertu (utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne).

   -  Prowadzący  tego typu zespoły powinien posiadać ugruntowany warsztat muzyczny, czyli posiadać wiedzę w zakresie harmonii, aranżacji, kompozycji, instrumentoznawstwa, emisji głosu, dyrygowania i inne. Ważne są cechy osobowości i umiejętności organizatorskie a także doświadczenie.

metody dydaktyczne

Praca pod kier. pedagoga i realizacja na próbach uwag . Praca nad balansem brzmienia zespołu .

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaliczenie przez studenta 3 utworów o zróżnicowanej stylistyce

wykonanie: www.ansta.pl