symbol | jezyk |
---|---|
4/2531 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele nauczania Program zajęć koncentruje się na wnikliwym i dogłębnym przyswajaniu problematyki związanej a pracą w sekcjach instrumentalnych w Big-bandzie.Student opanowuje techniki prowadzenie zespołów od małych kameralnych ( od kwartetu po septet) aż do wielkiej orkiestry jazzowej - big-bandu. Porusza najważniejsze zagadnienia z dziedziny interpretacji i wykonawstwa partii orkiestrowych (artykulacja, brzmienie, rytmika) ze szczególnym uwzględnieniem grania w poszczególnych sekcjach instrumentów. Przedmiot występuje w siatce godzin wszystkich studentów I roku poza kierunkami: aranżacja i wokalistyka. Podstawowym celem przedmiotu jest praktyczne prowadzenie studentów problematyką muzyki big bandowej z możliwością wybiórczej analizy poszczególnych jej elementów. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-Student musi opanować: - ogólną problematykę jazzowego frazowania, - najważniejsze zagadnienia dotyczące rytmu, - podstawowe zagadnienia związane ze swingowaniem, - pracę nad dynamiką w poszczególnych sekcjach, - podstawowe założenia ‘ gry sekcyjnej”, - główne zagadnienia dotyczące artykulacji (sposoby jej notacji i realizacji), - pracę nad różnymi rodzajami pulsacji, - problematykę wyrazowo-interpretacyjna (ornamentyka, sonorystyka), - użycie tłumików i różne sposoby wykorzystania, - rozumieć rola głosów w kontekście gry sekcyjnej.
- prowadzić akompaniamenty sekcji w czasie sola instrumentu (background’y), - prowadzić partie improwizowane w aranżacjach big bankowych i różne jej aspekty, - pracować nad realizacją aranżacji o charakterze polifonicznym, - opanować współczesne środki wykonawcze i interpretacyjne w kontekście współczesnych technik kompozytorskich i aranżacyjnych, - praca nad różnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce big bankowej, - podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów: swing, be-bop, cool, neo-bop, - podstawowe zagadnienia dotyczące interpretacji stylów; afro-cuban, latin, jazz-rock - analiza elementów gry w aranżacjach o rozszerzonej tonalności, - polirytmia w muzyce big bandowej, - umiejętność biegłego czytania nut w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w Jazzie. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-Dyrygowanie - Instrumentacja -Harmonia jazzowa
| |
bibliografia podstawowa | |
– Thad Jones -Back Bone, - Thad Jones – Big Dipper, - Thad Jones – Groove Marchant, - Tim Walters – Melancholy Dance, - Tim Walters – No Resolution, - Tim Walters – Diddle Atole. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Partytury- Klasyka Swingu , Be-Bopu, Noe-Bopu, Contemporary Jazz | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu prowadzenie zespołów posiada wiedzę i warsztat dyrygencki umożliwiający efektywną pracę z różnego rodzaju zespołami muzycznymi posiada znajomość podstawowego kanonu partytur muzyki jazzowej i Third Stream Music posiada wiedzę o kompozycji jazzowej i estradowej XX w. i rozumie jej kontekst kulturowy | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
opanował warsztat techniczny do profesjinalnej prezentacji muzycznej jako kompozytor, aranżer i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji artystycznej wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzacych pomiedzy rodzajem stosowanej ekspresji, a niesionym przez niego komunikatem jest przygotowany do wspólpracy z innymi muzykami wróżnego typu zespołach oraz w ramach innych prac i projektów także o charakterze interdyscyplinarnym posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań kszałtujących warsztat band-leadera, dyrygenta posiada umijętność odczytania muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej związanej ze swja specjalnością jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze interdyscyplinarnym | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach, wynikające z wykorzystania wyobrażni, ekspresji i intuicji mając na uwadze oddziaływanie umuzykalniające społeczeństwo w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować swoją tworczość kompozytorską realizowaną z prodadzonymi zespołami umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury posiada umiejętność adoptowania się do nowych zmiennych okoliczności, które moga występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury-również o charakterze interdyscyplinarnym współpracując z innymi artystami i ludżmi nauki sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój kariery przestrzega zasad etyki zawodowej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Kuchtyk, | 4/2531/7186 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-Przygotowanie studenta do publicznej prezentacji umiejętności dyrygenckich podczas publicznego koncertu (utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne). - Prowadzący tego typu zespoły powinien posiadać ugruntowany warsztat muzyczny, czyli posiadać wiedzę w zakresie harmonii, aranżacji, kompozycji, instrumentoznawstwa, emisji głosu, dyrygowania i inne. Ważne są cechy osobowości i umiejętności organizatorskie a także doświadczenie. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca pod kier. pedagoga i realizacja na próbach uwag . Praca nad balansem brzmienia zespołu . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie przez studenta 3 utworów o zróżnicowanej stylistyce |