Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Techniki nagłośnienia

symboljezyk
4/2530
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot porusza techniczne aspekty nagłaśniania zespołów muzycznych w warunkach studyjnych i koncertowych z uwzględnieniem panującej akustyki i wymagań stylistycznych. Omawiane są elektroakustyczne podstawy nagłaśniania.

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z elektroakustycznymi podstawami nagłaśniania, aparaturą nagłaśniająca, stosowaną w studio i na koncertach oraz procesem nagłośnienia koncertu czy sesji nagraniowej w studio muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

przydatne: fizyka (dźwięk jako fala)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

materiały ćwiczeniowe

bibliografia uzupełniająca

Everest A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice 2009

Misner T., Practical Studio Techniques – Recording, Production and Mixdown, SAE, 2001

Owsinski B., The Recording Engineer's Handbook, Thomson Course Technology, 2005

efekty kształcenia - wiedza

Student zna pojęcie fali akustycznej, definiuje częstotliwość i okres, zna pojęcie widma, częstotliwości podstawowej i cz. harmonicznych, pasma częstotliwości, fazy sygnału
Student rozumie pojęcie poziomu, zna róznicę pomiędzy poziomem natężenia i głośności dźwięku, zna jednostkę dB
Student zna zjawiska towarzyszące propagacji fal dźwiękowych w pomieszczeniu i aspekty akustyki pomieszczeń
Student wymienia typy mikrofonów, zna ich budowę, charakterystykę i zastosowanie
Student zna typy głośników i ich budowę, rozumie różnicę pomiędzy kolumną głośnikową hi-fi a monitorem studyjnym, monitorem scenicznym i systemem PA
Student rozróżnia urządzenia nagłaśniające - przedwzmacniacze, końcówki mocy, miksery z końcówką mocy, jest świadomy zniekształceń sygnału wprowadzanych przez urządzenia; rozumie zjawisko pętli mas
Student wymienia i charakteryzuje przewody: TRS, TS, XLR, RCA, przewody światłowodowe, skrętkowe, przewody głośnikowe, Din-5
Student zna aspekty nagłaśniania zespołu w trakcie koncertu i podczas sesji w studiu
Student zna zagadnienia ochrony słuchu - jest świadomy zagrożeń, definiuje pojęcie tymczasowego przesunięcie progu słyszenia; wymienia środki aktywnej i pasywnej ochrony słuchu

efekty kształcenia - umiejętności

Student przewiduje charakter brzmieniowy źródła dźwięku na podstawie przebiegu czasowego sygnału i widma
Student dokonuje superpozycji fal akustycznych
Student przewiduje wpływ określonego pomieszczenia na powstający w nim dźwięk
Student potrafi wybrać typ mikrofonu pod kątem nagrania instrumentu w określonych warunkach
Student potrafi prawidłowo ustawić głośniki i monitory studyjne w określonym pomieszczeniu
Student potrafi modelować akustykę poprzez wybór właściwych ustrojów akustycznych
Student wybiera właściwe przewody i w prawidłowy sposób łączy urządzenia nagłaśniające
Student dba o swój słuch odpowiednio chroniąc go w trakcie prób zespołów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat pracy realizatora FOH
Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat pracy realizatora monitorowego
Student zachowuje otwartość na uwagi realizatora FOH
Student zachowuje otwartość na uwagi realizatora monitorowego
Student potrafi formułować uwagi w komunikacji z realizatorem FOH
Student potrafi formułować uwagi w komunikacji z realizatorem monitorowym
Student ma świadomość wpływu swoich ruchów na kreowany dźwięk i potrafi odpowiednio zapanować nad swoim ciałem

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Paul Rutschka, 4/2530/7168
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do przedmiotu

2. Podstawy elektroakustyki - fala sinusoidalna; częstotliwość, pasmo częstotliwości, częstotliwość podstawowa i cz. harmoniczne; faza; widmo sygnału; spektrogram

3. Poziom natężenia i głośności dźwięku; zależność głośności od częstotliwości; efekt maskowania dźwięku; skala logarytmiczna; decybele; ciśnienie akustyczne, SPL; przeliczanie wartości; jednostki dB, dBu, dBv, dBV, dBm

4. Propagacja fal dźwiękowych - narastanie i zanikanie dźwięku w pomieszczeniu; pogłos; wzór Sabine'a; pochłanianie dźwięku, odbicie, dyfrakcja, refrakcja, rozpraszanie

5. Mikrofony - typy; budowa; parametry; charakterystyki przenoszenia; zastosowanie; przykłady mikrofonów róznych firm

6. Głośniki - typy; bydowa; kolumna głośnikowa, monitor studyjny (bliskiego i dalekiego pola), sweet spot, monitor sceniczny, system PA; obudowa z portem bass-reflex i bez portu; ultradźwiękowe głośniki nowej generacji

7. Aparatura nagłaśniająca - wzmacniacze i końcówki mocy, miksery z końcówką mocy; zniekształcenia sygnału (nieliniowe, harmoniczne, skrośne, dynamiczne, fazowe, ograniczenie szerokości pasma)

8. Okablowanie - przewody TRS, TS, XLR; przewody światłowodowe; przewody skrętkowe; przewody głośnikowe; DI-box; pętla mas

9. Akustyka pomieszczeń - parametry subiektywne oceny akustyki pomieszczeń; akustyka w studiu nagrań i reżyserni; akustyka w mieszkaniu; koncepcje adaptacji akustycznej na przestrzeni lat; dyfuzory; absorbery; rezonator Helmholtza; rezonans własny pomieszczenia; projektowanie akustyczne studia; oprogramowanie wspomagające projektowanie akustyczne pomieszczeń; systemy nieinwazyjne adaptacji akustycznej

10. i 11. Nagłośnienie grupy muzycznej podczas koncertu - tor foniczny w realizacji koncertu; rozstawienie sceniczne muzyków grup muzycznych o różnym profilu i składzie instrumentalnym; pomiary akustyczne z wykorzystaniem analizatora widma; sprzężenie akustyczne; eliminacja sprzężeń przez dobór mikrofonów i ich odpowiednie ustawienie względem monitorów odsłuchowych; zastosowanie korektora tercjowego; urządzenia zabezpieczające przed sprzężeniami; nagłośnienie koncertu emitowanego w telewizji

12. Nagłośnienie sesji nagraniowej w studio - rejestracja partii każdego z muzyków osobno; rejestracja na tzw. "setkę"; przegrody akustyczne; efektywne wykorzystanie kilku pomieszczeń; wzajemne ustawienie muzyków; dobór mikrofonów; tor foniczny; urządzenia redukujące moc; filtracja grzebieniowa

13. Systemy nagłaśniające w teatrach, kościołach, na koncertach - systemy liniowe i tradycyjne; nagłośnienie strefowe; wprowadzanie opóźnień

14. Nagłośnienie w systemie wielokanałowym

15. Ochrona słuchu - wpływ hałasu na słuch i zdrowie człowieka; tymczasowe przesunięcie progu słyszenia; uszkodzenia słuchu; aktywna i pasywna ochrona słuchu

 

Efektami kształcenia jest zdobycie teoretycznej wiedzy na powyższe tematy i umiejętność właściwego odniesienia jej do praktyki.

metody dydaktyczne

prezentacje multimedialne, tablica, Neumann 2003 AES Contest, interakcja ze studentami, gry dydaktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach; liczba nieobecności nieusprawiedliwionych zgodna z regulaminem studiów; dodatkowe punkty za aktywność w trakcie ćwiczeń; zaliczenie ustne na koniec semestru; do punktów zdobytych w trakcie zaliczenia dodawane punkty za aktywność; skala ocen zgodna z regulaminem studiów; określona liczba punktów za aktywność zwalnia z zaliczenia ustnego z oceną bdb

wykonanie: www.ansta.pl