Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka techniki studyjnej

symboljezyk
4/2528
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot stanowi teoretyczne wprowadzenie do profesjonalnej pracy w studio nagrań. Tematyka dotyczy przede wszystkim aparatury studyjnej i jej sprawnego użycia, bez istotnego wnikania w kwestie związane z elektroakustycznymi podstawami działania.

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z infrastrukturą studia nagrań. Student nabywa wiedzę na temat budowy studia nagrań, aparatury studyjnej i powszechnie wykorzystywanego oprogramowania oraz potrafi ją wykorzystać w realizacji prostej sesji nagraniowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

przydatne: Fizyka (dźwięk jako fala)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

materiały ćwiczeniowe

bibliografia uzupełniająca

Everest A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice 2009

Misner T., Practical Studio Techniques – Recording, Production and Mixdown, SAE, 2001

Owsinski B., The Mixing Engineer's Handbook: Second Edition, Thomson Course Technology, 2006

Owsinski B., The Recording Engineer's Handbook, Thomson Course Technology, 2005

efekty kształcenia - wiedza

Student wymienia i charakteryzuje sławne studia nagrań
Student wymienia i charakteryzuje urządzenia w studyjnym torze fonicznym
Student zna cyfrowe i analogowe formaty i parametry zapisu i kompresji dźwięku
Student wymienia i charakteryzuje popularne systemy DAW
Student zna standardy transmisji sygnałów i rodzaje interfejsów
Student zna specyfikę, wady i zalety technik: cyfrowej i analogowej
Student charakteryzuje cyfrową konsoletę foniczną i analogowy stół mikserski
Student zna sposoby synchronizacji urządzeń w cyfrowym torze fonicznym

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi wybrać odpowiednie urządzenie mając na względzie określone przetwarzanie sygnału
Student potrafi wybrać system DAW dysponując informacjami takimi, jak: zasoby komputera, budżet, liczba rejestrowanych jednocześnie sygnałów, urządzenia peryferyjne
Student potrafi skompletować sprzęt do domowego studia nagrań
Student poprawnie interpretuje informacje zawarte w folderach reklamowych i specyfikacjach sprzętu studyjnego
Student argumentuje sądy dotyczące przewagi jednej z technik (analogowej / cyfrowej) nad drugą
Student prawidłowo wybiera parametry cyfrowego zapisu dźwięku dla określonej sesji nagraniowej
Student potrafi skompresować plik dźwiękowy bez słyszalnej straty jakości dźwięku

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student zachowuje ostrożność w bezkrytycznym ufaniu w umiejętności i dobre intencje realizatora nagrań
Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat pracy realizatora nagrań
Student przestrzega zasad związanych z użytkowaniem sprzętu studyjnego
Student unika błędnych decyzji przy zakupie sprzętu do domowego studia nagrań dzięki znajomości chwytów marketingowych stosowanych przez producentów

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Paul Rutschka, 4/2528/7166
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Studio nagrań - studio i reżysernia; sławne studia nagrań (zdjęcia, rzuty pomieszczeń, akustyka pomieszczeń); ogólnie o aparaturze w studio

2., 3. i 4. Sprzęt studyjny - tor foniczny (muzyk, mikrofon, przewody, krosownica, stół mikserski, monitory studyjne bliskiego i dalekiego pola, rejestratory, procesory dynamiki, procesory efektowe); różnice między analogowym stołem mikserskim a konsoletą cyfrową; automatyka; parametry i własności monitorów studyjnych;

5. Interfejsy dźwiękowe - interfejsy PCI, PCI Express, FireWire, USB; format AES/EBU, ADAT; parametry interfejsów dźwiękowych; pojęcie latencji; przykłady interfejsów

6. Oprogramowanie w studio - przegląd systemów produkcji dźwięku (Digidesign Protools, Steinberg Cubase /Nuendo, Ableton Live, Apple Logic, Magix Samplitude, Adobe Audition); systemy DAW; wtyczki VST, AU, RTAS;

7. Technika analogowa a technika cyfrowa - wady i zalety poszczególnych technik

8. Realizacja sesji nagraniowej w studio

9. Standard MIDI – kod MIDI; plik SMF; klawiatury sterujące; współpraca z oprogramowaniem w studio

10. Synchronizacja urządzeń – kody czasowe

11. i 12. Projekt nisko-budżetowego studia nagrań

 

Efektami kształcenia jest zdobycie teoretycznej wiedzy na powyższe tematy.

metody dydaktyczne

prezentacje multimedialne, tablica, interakcja ze studentami, Neumann AES test 2003, gry dydaktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach; liczba nieobecności nieusprawiedliwionych zgodna z regulaminem studiów; dodatkowe punkty za aktywność w trakcie ćwiczeń; zaliczenie ustne na koniec semestru; do punktów zdobytych w trakcie zaliczenia dodawane punkty za aktywność; skala ocen zgodna z regulaminem studiów; określona liczba punktów za aktywność zwalnia z zaliczenia ustnego z oceną bdb

wykonanie: www.ansta.pl