symbol | jezyk |
---|---|
4/2517 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności tworzenia własnych kompozycji z zastosowaniem gatunków muzycznych i technik kontrapunktycznych w stylu ścisłym i swobodnym, jak i umiejętności przeprowadzenia analizy utworów z fakturą polifoniczną w różnych stylach muzycznych. W związku z tym zapozna się z historią, rozwojem wielogłosowości i przemianami norm kontrapunktycznych. Podczas dwóch semestrów student zrealizuje szereg konstrukcji polifonicznych związanych z podanym na zajęciach materiałem teoretycznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student posiada wiedzę z zakresu zasad muzyki, historii muzyki i form muzycznych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Podstawowa umiejętność gry na fortepianie, student prezentuje postawę tworzenia i rozwijania pomysłów muzycznych. | |
bibliografia podstawowa | |
H.
Feicht, Polifonia renesansu, PWM, Kraków 1976 K. Sikorski, Kontrapunkt, cz. 1 Gatunki, PWM, Kraków 1953 K. Sikorski, Kontrapunkt, cz. 2 Kanon, PWM, Kraków 1954 Materiały nutowe dostępne w bibliotece Akademii Muzycznej w Gdańsku. | |
bibliografia uzupełniająca | |
J. M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. I, PWM, Kraków 1958 J. M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. II, PWM, Kraków 1962 J. M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. III, PWM, Kraków 1990
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji w formach kontrapunktycznych, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | as. mgr Kamil Cieślik, | 4/2517/7119 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na wykładach problemowych, analizach utworów z fakturą polifoniczną przeprowadzonych przez wykładowcę, ćwiczeniach obejmujących omówienie prac w wykonanych przez studenta z korektą błędów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu nastąpi na podstawie przedstawionych przez studenta prac – zadań kontrapunktycznych, kolokwium cząstkowego, frekwencji na zajęciach, systematyczności i kreatywności w realizacji samodzielnie opracowanych zadań muzycznych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Kamil Cieślik, | 4/2517/7141 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na wykładach problemowych, analizach utworów z fakturą polifoniczną przeprowadzonych przez wykładowcę, ćwiczeniach obejmujących omówienie prac w wykonanych przez studenta z korektą błędów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu na podstawie przedstawionych przez studenta prac – zadań kontrapunktycznych, frekwencji, systematyczności, kreatywności w realizacji samodzielnie opracowanych zadań muzycznych oraz kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach. |