symbol | jezyk |
---|---|
4/2516 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Cele nauczania
Nauczanie przedmiotu kompozycja i aranżacja ma na celu wszechstronny rozwój osobowości studenta, rozwijanie wyobraźni muzycznej, poszukiwanie własnego języka muzycznego oraz opanowanie zagadnień specjalistycznych takich jak: wypracowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi, niezbędnymi przy tworzeniu form instrumentalnych, realizowanych w różnej obsadzie wykonawczej. Zasadniczym celem nauczania jest też wskazanie studentowi – twórcy drogi jego dalszego indywidualnego rozwoju oraz przygotowanie go do samodzielnej pracy kompozytorsko –aranżacyjnej. Ogromnie ważnym aspektem nauczania kompozycji i aranżacji jest więc twórcza współpraca studenta z pedagogiem. Nadrzędnym założeniem jest wobec tego indywidualizacja programu nauczania, szczególnie na płaszczyźnie stylistyczno-estetycznej. Ostatecznym celem nauczania kompozycji i aranżacji jest zatem zarówno jak najszerszy rozwój osobowości (nie tylko twórczej) jak i umiejętności. Do celów tych zaliczyć można m.in.: ogólną erudycję, rozwijanie indywidualnej postawy twórczej, znajomość warsztatu kompozytorskiego, wiedza z zakresu estetyki, form muzycznych, technik dźwiękowych, zagadnienia psychologii twórczości (inspiracja, wyobraźnia), umiejętność koncentracji, chęć ciągłego poszukiwania oraz wrażliwość. 2. Główne treści programowe
Program przedmiotu kompozycja i aranżacja opiera się w dużym stopniu na zdobytych już umiejętnościach i wiedzy z zakresu harmonii, kontrapunktu, instrumentoznawstwa, form muzycznych i literatury muzycznej. Nie istnieje uniwersalna metoda nauczania kompozycji czy aranżacji wobec czego zalecana jest indywidualizacja środków, form i treści nauczania dobieranych pod względem osobowości twórczej konkretnego studenta. Do najistotniejszych zadań należy poznanie języka muzycznego (różnych epok i stylów), co ma na celu wskazanie środków do wartościowania lub wyróżniania konkretnych problemów stanowiących treść przedmiotową kompozycji czy aranżacji. Poznanie języka muzycznego przekłada się pośrednio na poznanie technik kompozytorskich, a więc środków wykorzystywanych przez studenta kompozycji i aranżacji. Zatem poznanie języka muzycznego pogłębia świadomość twórczą. Indywidualizacja programu dotyczy w głównie mierze płaszczyzny stylistyczno-estetycznej i jest zależna od upodobań oraz typu wrażliwości muzycznej konkretnego studenta. Ramowym, niezmiennym elementem programu przedmiotu kompozycja i aranżacja jest element wykonawczy. Zakłada się, iż w toku studiów realizuje różnorakie formy (sugerowane przez pedagoga prowadzącego) na różne aparaty wykonawcze. W pierwszym etapie posługuje się małymi zespołami jazzowymi typu combo, by następnie rozbudować skład do big-bandu poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
3. Środki i metody realizacji Zajęcia indywidualne poświęcone: - przekazaniu wiadomości teoretycznych - analizie przykładów z literatury muzycznej - korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na estradzie studenckiej. Przedstawienie w ramach koncertu dyplomowego dorobku kompozytorsko –aranżerskiego studenta.
4. Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze, - na roku dyplomowym obowiązuje napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-ZASADY MUZYKI -Harmonia klasyczna i jazzowa -Instrumentacja -Formy muzyczne -Historia muzyki -Historia jazzu | |
bibliografia podstawowa | |
- Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach, Advance Music - Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961. - Garcia Russell – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970. - Levine Mark – The jazz theory book, Sher Music Co., Petaluma, Ca 1995. - Mancini Henry – Sounds and scores, N.Music Inc., Northridge 1967. - Nestico Sammy – The Complete Arranger, Fenwood Music 1993 USA - Pawłowski Józef – Podstawy instrumentacji, cz. I,II, PWM 1959. - Rimski-Korsakow Mikołaj – Zasady instrumentacji, PWM, Kraków 1953, - Romer Clinton – The art. Of music copying, The preparation of music for performance, 2 nd edition, Clinton H. Romer 1985. - Russo William – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press,Chicago and London 1968. -Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979. - Wright Rayborn – Inside the score, Kendor Music
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Ciechan Zbigniew – Aranżacja, COMUK, Warszawa 1970. - Delamont Gordon – Modern Arranging, Kendor Music 1965 New York | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzą i opanowanie technik kompozytorskich stosowanych w muzyce jazzowej i estradowej posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych posiada znajoność podstawowego repertuaru związanego z własna specjalnością - KiA rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi a praktycznymi aspektami procesu kompozytorskiego posiada gruntowną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania technik kompozytorskich, formy,harmonii, instrumentacji i zdolność analizy pod kątem własnej twórczości posiada prakytyczną wiedzę i umiejętność aranżacji ma uporządkowana wiedzę z zakresu rozwoju kompozycji jazzowej i aranżacji | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejetnościami i warsztatem kompozytorskich pozwalającym tworzenie własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji i aranżacji jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji w procesie kompozytorskim wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzacych pomiedzy rodzajem stosowanej ekspresji, a niesionym przez niego komunikatem posiada warsztat i umijętność dysponowania nim w procesie kompozytorskim posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych komponowanych utworów opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej jako kompozytor, arnnżer i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności posiada umiejętność słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego w oparciu o zakres repertuarowy specj. KiA posiada umiejętność kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce ,wynikającej z wykorzystania wyobrazni, ekspresji i intuicji mając na uwadze oddziaływanie umuzykalniające na społeczeństwo realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zesołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań kszałtujących warsztat kompozytora -aranżera jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych, oraz szeroko pojmowanej kultury posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących własnych działań artstycznych w sposóbświadomy i profesjonalny umie zaprezentować swoją twórczość kompozytorską realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie jest zdolny do wykorzystania wyobrażni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7118 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
TREŚCI PROGRAMOWE- umiejętność komponowania utworów opartych na podstawowych formach muzycznych poznanych przez studentów a) forma ABA b) rondo c) wariacje d) allegro sonatowe - przypomnienie, utrwalenie i poszerzenie wiedzy niezbędnej do nauki do podstaw kompozycji i obejmującej swym zakresem następujące przedmioty: formy muzyczne, harmonię, kontrapunkt, instrumentoznawstwo teoretyczne i instrumentację | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE ZADANYCH PRZEZ PEDAGOGA PRAC KOMPOZYTORSKICH , AKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ STUDENTA |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7140 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość podstawowych technik kompozytorskich wpływających na kształt oblicz a muzyki na przestrzeni wieków - rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia - umiejętność skomponowania utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór ( forma ABA ) - rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami a) polifonia b) homofonia c) faktura polifonizująca d) faktura homofonizująca | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę OMBA JAZZOWEGO | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE ZADANYCH PRZEZ PEDAGOGA PRAC KOMPOZYTORSKICH , AKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ STUDENTA |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7163 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne wypracowanie zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturalnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania wykonawczego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru - przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej: a) dobór tekstu b) rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów c) fraza melodyczna a fraza literacka d) muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych e) dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków - zadania polegające na aranżowaniu utworów wokalnych na zespoły instrumentalne: a) skład dowolny b) COMBA JAZZOWE | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7183 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- komponowanie utworów o ściśle ustalonym typie budowy formalnej i przeznaczonych na określony aparat wykonawczy - aranżowanie utworów reprezentujących różne style muzyczne ( muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa , taneczna, piosenki dziecięce i młodzieżowe ). -komponowanie utworów na big-band w różnych stylistykach( Swing-Fusion) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne poświęcone: - przekazaniu wiadomości teoretycznych - analizie przykładów z literatury muzycznej - korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na estradzie studenckiej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach. - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze, - na roku dyplomowym obowiązuje napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7194 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Komponowanie utworów na big-band poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne poświęcone: - przekazaniu wiadomości teoretycznych - analizie przykładów z literatury muzycznej - korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na estradzie studenckiej. - teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach. sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 5.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2516/7207 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Paca nad przygotowaniem recitalu dyplomowego - podsumowanie doświadczeń kompozytorskich z użyciem różnorodnych technik i obsad instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych . Kompozycje o rozszerzonej tonalności. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne poświęcone: - przekazaniu wiadomości teoretycznych - analizie przykładów z literatury muzycznej - korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na estradzie studenckiej. Przedstawienie w ramach koncertu dyplomowego dorobku kompozytorsko –aranżerskiego studenta. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie koncertu dyplomowego- podsumowującego cykl nauki kompozycji . - napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi.
|