Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja i aranżacja

symboljezyk
4/2516
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Cele nauczania

 

Nauczanie przedmiotu kompozycja i  aranżacja ma na celu wszechstronny rozwój osobowości studenta, rozwijanie wyobraźni muzycznej, poszukiwanie własnego języka muzycznego oraz opanowanie zagadnień specjalistycznych takich jak: wypracowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi, niezbędnymi przy tworzeniu form instrumentalnych, realizowanych w różnej obsadzie wykonawczej.

Zasadniczym celem nauczania jest też wskazanie studentowi – twórcy drogi jego dalszego indywidualnego rozwoju oraz przygotowanie go do samodzielnej pracy kompozytorsko –aranżacyjnej. Ogromnie ważnym aspektem nauczania kompozycji i aranżacji jest więc twórcza współpraca studenta z pedagogiem. Nadrzędnym założeniem jest wobec tego indywidualizacja programu nauczania, szczególnie na płaszczyźnie stylistyczno-estetycznej. Ostatecznym celem nauczania kompozycji i aranżacji jest zatem zarówno jak najszerszy rozwój osobowości (nie tylko twórczej) jak i umiejętności. Do celów tych zaliczyć można m.in.: ogólną erudycję, rozwijanie indywidualnej postawy twórczej, znajomość warsztatu kompozytorskiego, wiedza z zakresu estetyki, form muzycznych, technik dźwiękowych, zagadnienia psychologii twórczości (inspiracja, wyobraźnia), umiejętność koncentracji, chęć ciągłego poszukiwania oraz wrażliwość.

2. Główne treści programowe

 

Program przedmiotu kompozycja i aranżacja opiera się w dużym stopniu na zdobytych już umiejętnościach i wiedzy z zakresu harmonii, kontrapunktu, instrumentoznawstwa, form muzycznych i literatury muzycznej. Nie istnieje uniwersalna metoda nauczania kompozycji czy aranżacji wobec  czego zalecana jest indywidualizacja środków, form i treści nauczania dobieranych pod względem osobowości twórczej konkretnego studenta. Do najistotniejszych zadań należy poznanie języka muzycznego (różnych epok i stylów), co ma na celu wskazanie środków do wartościowania lub wyróżniania konkretnych problemów stanowiących treść przedmiotową kompozycji czy aranżacji. Poznanie języka muzycznego przekłada się pośrednio na poznanie technik kompozytorskich, a więc środków wykorzystywanych przez studenta kompozycji i aranżacji. Zatem poznanie języka muzycznego pogłębia świadomość twórczą. Indywidualizacja programu dotyczy w głównie mierze płaszczyzny stylistyczno-estetycznej i jest zależna od upodobań oraz typu wrażliwości muzycznej konkretnego studenta. Ramowym, niezmiennym elementem programu przedmiotu kompozycja i aranżacja jest element wykonawczy. Zakłada się, iż w toku studiów realizuje różnorakie formy (sugerowane przez pedagoga prowadzącego) na różne aparaty wykonawcze. W pierwszym etapie posługuje się małymi zespołami jazzowymi typu combo, by następnie rozbudować skład do big-bandu poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty  blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej  o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

3. Środki i metody realizacji

Zajęcia indywidualne poświęcone:

- przekazaniu wiadomości teoretycznych

- analizie przykładów z literatury muzycznej

- korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta

Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na  estradzie studenckiej.

Przedstawienie w ramach koncertu dyplomowego dorobku kompozytorsko –aranżerskiego  studenta.

 

4. Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

- na roku dyplomowym obowiązuje napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-ZASADY MUZYKI

-Harmonia klasyczna i jazzowa

-Instrumentacja

-Formy muzyczne

-Historia muzyki

-Historia jazzu

bibliografia podstawowa

- Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach, Advance Music

- Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961.

- Garcia Russell – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970.

- Levine Mark – The jazz theory book, Sher Music Co., Petaluma, Ca 1995.

- Mancini Henry – Sounds and scores, N.Music Inc., Northridge 1967.

- Nestico Sammy – The Complete Arranger, Fenwood Music 1993 USA

- Pawłowski Józef – Podstawy instrumentacji, cz. I,II, PWM 1959.

- Rimski-Korsakow Mikołaj – Zasady instrumentacji, PWM, Kraków 1953,

- Romer Clinton – The art. Of music copying, The preparation of music for

  performance,

2 nd edition, Clinton H. Romer 1985.

- Russo William – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago

  Press,Chicago and London 1968.

-Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979.

- Wright Rayborn – Inside the score, Kendor Music

 

bibliografia uzupełniająca

- Ciechan Zbigniew – Aranżacja, COMUK, Warszawa 1970.

- Delamont Gordon – Modern Arranging, Kendor Music 1965 New York

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzą i opanowanie technik kompozytorskich stosowanych w muzyce jazzowej i estradowej posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych posiada znajoność podstawowego repertuaru związanego z własna specjalnością - KiA rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi a praktycznymi aspektami procesu kompozytorskiego posiada gruntowną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania technik kompozytorskich, formy,harmonii, instrumentacji i zdolność analizy pod kątem własnej twórczości posiada prakytyczną wiedzę i umiejętność aranżacji ma uporządkowana wiedzę z zakresu rozwoju kompozycji jazzowej i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejetnościami i warsztatem kompozytorskich pozwalającym tworzenie własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji i aranżacji jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji w procesie kompozytorskim wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzacych pomiedzy rodzajem stosowanej ekspresji, a niesionym przez niego komunikatem posiada warsztat i umijętność dysponowania nim w procesie kompozytorskim posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych komponowanych utworów opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej jako kompozytor, arnnżer i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności posiada umiejętność słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego w oparciu o zakres repertuarowy specj. KiA posiada umiejętność kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce ,wynikającej z wykorzystania wyobrazni, ekspresji i intuicji mając na uwadze oddziaływanie umuzykalniające na społeczeństwo realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zesołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań kszałtujących warsztat kompozytora -aranżera jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych, oraz szeroko pojmowanej kultury posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących własnych działań artstycznych w sposóbświadomy i profesjonalny umie zaprezentować swoją twórczość kompozytorską realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie jest zdolny do wykorzystania wyobrażni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7118
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TREŚCI PROGRAMOWE-      umiejętność komponowania utworów opartych na podstawowych formach muzycznych poznanych przez studentów

a)      forma ABA

b)      rondo

c)      wariacje

d)     allegro sonatowe

-          przypomnienie, utrwalenie i poszerzenie wiedzy niezbędnej do nauki  do podstaw kompozycji i obejmującej swym zakresem następujące przedmioty: formy muzyczne, harmonię, kontrapunkt, instrumentoznawstwo teoretyczne i instrumentację

metody dydaktyczne

-          teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE ZADANYCH PRZEZ PEDAGOGA PRAC KOMPOZYTORSKICH , AKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ STUDENTA

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7140
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-          znajomość podstawowych technik kompozytorskich wpływających na kształt oblicz a muzyki na przestrzeni wieków

-          rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia

-          umiejętność skomponowania  utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór    ( forma ABA )

-          rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami

a)      polifonia

b)      homofonia

c)      faktura polifonizująca

d)     faktura homofonizująca

metody dydaktyczne

-          teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę OMBA JAZZOWEGO

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania


ZALICZENIE ZADANYCH PRZEZ PEDAGOGA PRAC KOMPOZYTORSKICH , AKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ STUDENTA

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7163
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-          opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne

wypracowanie  zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturalnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania  wykonawczego

metody dydaktyczne

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru

-          przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej:

a)      dobór tekstu

b)      rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów

c)      fraza melodyczna a fraza literacka

d)     muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych

e)      dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków

-          zadania polegające na aranżowaniu  utworów wokalnych na zespoły instrumentalne:

a)      skład dowolny

b)     COMBA JAZZOWE

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie zleconych przez pedagoga  kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7183
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-          komponowanie utworów o ściśle ustalonym typie budowy formalnej i przeznaczonych na określony aparat wykonawczy

-    aranżowanie utworów reprezentujących różne style muzyczne ( muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa , taneczna, piosenki dziecięce i młodzieżowe ).

 -komponowanie utworów na big-band w różnych stylistykach( Swing-Fusion)

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne poświęcone:

- przekazaniu wiadomości teoretycznych

- analizie przykładów z literatury muzycznej

- korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta

Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na  estradzie studenckiej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie zleconych przez pedagoga  kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach.

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

- na roku dyplomowym obowiązuje napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7194
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Komponowanie utworów na big-band poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty  blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej  o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne poświęcone:

- przekazaniu wiadomości teoretycznych

- analizie przykładów z literatury muzycznej

- korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta

Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na  estradzie studenckiej.

-          teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie zleconych przez pedagoga  kompozycji , aktywność i kreatywność studenta na zajęciach.

sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.005.0wykładegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2516/7207
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Paca nad przygotowaniem recitalu dyplomowego - podsumowanie doświadczeń kompozytorskich z użyciem różnorodnych technik i obsad instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych . Kompozycje o rozszerzonej tonalności.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne poświęcone:

- przekazaniu wiadomości teoretycznych

- analizie przykładów z literatury muzycznej

- korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta

Wykonanie przez zespoły (Comba) lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na  estradzie studenckiej.

Przedstawienie w ramach koncertu dyplomowego dorobku kompozytorsko –aranżerskiego  studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaliczenie koncertu dyplomowego- podsumowującego cykl nauki kompozycji  .           - napisanie pracy dyplomowej z dziedziny muzyki pop – jazz, którą student przedstawia na egzaminie dyplomowym wraz z utworami dyplomowymi.

 

 

wykonanie: www.ansta.pl