symbol | jezyk |
---|---|
4/2514 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z językiem szwedzkim w stopniu podstawowym, zainteresowanie kulturą i obyczajowością szwedzką, bądź szerzej skandynawską. Kurs ma rozbudzić ciekawość dla odmienności kulturowych regionu Skandynawii. Celem jest wykształcenie takich umiejętności językowych , które pozwolą na komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych, a szczególnie w sytuacjach związanych ze sferą artystyczną, zawodową.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Kurs przeznaczony jest dla osób początkujących, nie ma żadnych wymagań wstępnych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1. Szwedzka prasa 2. Szwedzkie strony internetowe , np. uczelni muzycznych w Szwecji, 3. Internetowe blogi prowadzone w języku szwedzkim; 4. Filmy kinowe, na DVD, w oryginale szwedzkim, z napisami; | |
bibliografia podstawowa | |
1. Roger Nyborg, Nils-Ove Petersson.: ``Svenska utifrån``, Svenska Institutet- Stockholm , 1996 ( podręcznik i ćwiczenia ) 2. Göransson, Lindholm.: ``Nybörjarsvenska`` Lund, 1982 3. Hanna-Dymel, Ewa Mrozek-Sadowska.: ``Troll - język szwedzki : teoria i praktyka``, poziom podstawowy ( część 1 i 2 ), slowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2007 4. Słownik polsko-szwedzki i szwedzko - polski; | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Gazeta codzienna `` Dagens Nyheter `` 2. Czasopismo`` Femina`` 3. Harrriet Riserius6, Margareta Lindström. ;``Mål``, Natur och Kultur, Stockholm, 1991, ( część 1 i 2; podręcznik i ćwiczenia) 4. Gunnar Helström.:`` Första övningsboken i svensk grammatik ``, Bonniers, Stockholm, 2000
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 4/2514/7116 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. W zakresie słownictwa: prezentacja, pozdrowienia , formy grzecznościowe (podziękowania, przeprosiny itp.), rytuały dnia codziennego, podawanie terminów ( godziny dni, miesiące ), organizacja czasu wolnego, opis dnia na uczelni, opowiadanie o własnych upodobaniach: żywieniowych, sportowych, artystycznych (poznawanie nazw instrumentów); 2. W zakresie gramatyki: czasowniki w czasie teraźniejszym, zaimki, tworzenie pytań, rodzajnik określony i nieokreślony, szyk zdania prostego, liczebniki, zaimki dzierżawcze , przeczenia, krótkie odpowiedzi. 3. W zakresie poznawania kultury : organizacja własnego swięta św. Łucji ( 13 grudnia ), poznanie kilku piosenek na Boże Narodzenie i z okazji Nowego Roku, zorganizowanie szwedzkiego śniadania z zastosowaniem ( i konsumpcją ) szwedzkich produktów żywieniowych . Po pierwszym semestrze student powinien umieć zaprezentować siebie i swoich kolegów, w formie ustnej i pisemnej. Powinien umieć opowiedzieć o tym , czym się zajmuje i zrozumieć prosty tekst np. z podręcznika do muzyki dla ucznia szwedzkiego. Poprawność gramatyczna jest jest celem pośrednim.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia prowadzone są w formie aktywnych ćwiczeń metodą komunikatywną.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i jest brana pod uwagę przy zaliczaniu przedmiotu. 2. Zaliczone na ocenę min. dst. wszystkie sprawdziany i 2 większe testy. 3. Oceniana jest też aktywność na zajęciach, stopień zaangażowania .
Ocena końcowa na zaliczenie jest wypadkową ocen z poszczególnych elementów; obecność, oceny z testów i aktywność na zajęciach . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 4/2514/7138 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 4/2514/7161 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. W zakresie słownictwa: opis osób ( wygląd zewnętrzny, ubranie, cechy charakteru), opis domu , mieszkania, wlasnego miasta, dialogi: jak dojść do ...., kupowanie biletów komunikacyjnych i teatralnych, zasięganie informacji w biurze podróży, opis podróży, opowiadanie o podróżach wakacyjnych w czasie przeszłym; 2. W zakresie gramatyki : odmiana przymiotników ( forma nieokreślona ) , czas przeszły : preteritum i perfekt, czasowniki regularne i nieregularne , liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne; 3. Tradycyjnie organizacja św. Łucji, piosenki na Boże Narodzenie i Nowy Rok, tradycyjne kolędy w wersji szwedzkiej ; | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność na zajęciach. 2. zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę dst. 3. aktywność na zajęciach .
Ocena na zaliczenie jest wypadkowa ocen z poszczególnych elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 4/2514/7181 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. W zakresie słownictwa: przepisy na tradycyjne potrawy polskie i szwedzkie, porównanie życia na wsi i w mieście, argumenty przemawiające za wolnym zawodem artysty i pracą stałą np. w biurze, próby dyskusji, sposoby na wyrażenie własnej opinii i na ustosunkowanie się do wypowiedzi kolegów, pierwsze podanie o pracę, podanie o zezwolenie na pracę w okresie wakacyjnym, słownictwo związane z własnymi studiami, krótka historia firmy IKEA, historia nagrody Nobla, własne spotkania z kulturą Skandynawii ( własne lektury, ulubiony artysta itp. ) 2. W zakresie gramatyki : odmiana przymiotników w formie określonej, stopniowanie przymiotników, szyk zdania złożonego podrzędnie, zawierającego w zdaniu pobocznym okoliczniki, mowa zależna i niezależna, zjawisko gramatyczne zwane : emfatisk omskrivning ;
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia prowadzone metodą komunikacyjną. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność na zajęciach. 2. Zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę min. dst. 3. Aktywność na zajęciach . Pozytywna ocena tych trzech elementów pozwala na zaliczenie przedmiotu .
Egzamin składa się z testu gramatyczno-leksykalnego i z rozmowy z lektorem na temat przygotowanego wcześniej przez studenta oryginalnego tekstu, dotyczącego problematyki muzycznej. Tekst musi zostać zaakceptowany przez lektora przed egzaminem. |