Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy fortepianu jazzowego/Fortepian jazzowy z elementami akompaniamentu

symboljezyk
4/2509
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu fortepian na kierunku: Jazz i muzyka estradowa, specjalność: Kompozycja i aranżacja jest:

  • zapoznanie się i opanowanie ogólnych zasad pianistyki jazzowej,
  • zapoznanie się z elementami improwizacji fortepianowej,
  • poszerzenie wiedzy harmonicznej,
  • zdobycie umiejętności akompaniowania solistom lub zespołom,
  • doskonalenie umiejętności interpretacji standardów jazzowych z uwzględnieniem ich stylowości.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Indywidualne dla każdego studenta ze względu na posiadane umiejętności oraz stopień zaawansowania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Improwizacja, harmonia jazzowa.

bibliografia podstawowa
  • The New Real book series – Vol. 1-3,
  • Jerry Bergonzi Melodic structures,
  • Jerry Bergonzi Pentatonice,
  • Jerry Bergonzi Jazz line,
  • Jamey Aebersold Maiden Voyage – Jazz Piano Voicing,
  • Dean Haerle  The Jazz Language,
  • Dean Haerle  Jazz piano voicing Skills – A metod for individual or class study,
  • Paul Rinzler Quartal jazz piano voicings,
  • Chick Corea For Piano solo (vol.1).
  • Bill Evans Plays 5 original composition,
  • Bill Evans The Artistry of (vol.2),
bibliografia uzupełniająca

Indywidualna dla kazdego studenta:

- nowe publikacje nutowe.

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada praktyczną wiedzę z zakresu gry na fortepianie oraz umiejętności z improwizacji.

efekty kształcenia - umiejętności

Student świadomie wykorzystuje swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w zakresie ekspresji artystycznej w realizowanych utworach fortepianowych.
Student umiejętnie wykorzystuje swoją wiedzę dotyczącą podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utwoów fortepianowych.
Student sam potrafi opracować utwór fortepianowych oraz posiada umiejętność współpracy z innymi wykonawcami (akompaniament, gra w zespole).
Student potrafi właściwie odczytać tekst nutowy utworu fortepianowego. Posiada umiejętność przekazania materiału muzycznego wraz z zawartymi idealmi w utworze.
Student wykazuje umiejętność radzenia sobie z występami publicznymi (umiejętność radzenia sobie ze stresem).

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność kreatywnego dążenia do realizacji własnych działań artystycznych.
Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej.
Student potrafi zaprezentować swój dorobek artystyczny na występach publicznych.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.003.0wykładzaliczeniemgr Piotr Ejsmont, ad. dr Sławomir Jaskułke, dr hab. Tomasz Jocz, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, mgr Jakub Ostrowski, dr Cezary Paciorek, mgr Jerzy Partyka, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Ignacy Wiśniewski, mgr Iwona Zaczkowska, 4/2509/7111
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Studia obejmują następujące zagadnienia:

 

  • zapoznanie się z rodzajami notacji akordów,
  • sposoby budowania akordów (2-, 3-, 4-głosowe);
  • poznanie skali bluesowej i pentatoniki,
  • zdobycie umiejętności gry pochodów II-V oraz II-V-I w układzie skupionym,
  • poznanie formy bluesa - blues in F, praca nad voicingiem, basem oraz improwizowaną linią melodyczną,
  • praca nad wybranym standardem jazzowym z wykorzystaniem zdobytej wiedzy.
metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. 
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0wykładzaliczeniemgr Piotr Ejsmont, ad. dr Sławomir Jaskułke, dr hab. Tomasz Jocz, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, mgr Jakub Ostrowski, dr Cezary Paciorek, mgr Jerzy Partyka, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Ignacy Wiśniewski, mgr Iwona Zaczkowska, 4/2509/7133
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Studia obejmują następujące zagadnienia:

 

  • utrwalenie wiedzy o budowie akordów,
  • utrwalenie skali bluesowej oraz pentatoniki,
  • poznanie skali półzmniejszonej,
  • swobodne wykonywanie pochodów II-V oraz II-V-I w różnych przewrotach,
  • praca nad bluesem - prosta improwizacja, rozbudowany voicing, transponowanie do 3 tonacji (Bb, Es, C),
  • praca nad wybranym standardem jazzowym z wykorzystaniem zdobytej wiedzy,
  • zapoznanie się z utworami o pełnej fakturze fortepianowej,
  • Ballada - wiadomości wstępne, praca nad warstwą harmoniczną oraz prostą improwizacją.
metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładzaliczeniemgr Piotr Ejsmont, ad. dr Sławomir Jaskułke, dr hab. Tomasz Jocz, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, mgr Jakub Ostrowski, dr Cezary Paciorek, mgr Jerzy Partyka, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Ignacy Wiśniewski, mgr Iwona Zaczkowska, 4/2509/7156
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Studia obejmują następujące zagadnienia:

 

  • poznanie skal modalnych,
  • swobodne wykonywanie pochodów II-V oraz II-V-I w układach skupionym i rozległym w wykonywanych standardach,
  • wprowadzenie nowych pochodów kadencjyjnych i modulacji,
  • praca nad bluesem w 4/4 w różnych tonacjach,
  • praca nad bluesem w 3/4 in Bb,
  • rozszerzenie znajomości standardów (Duke Ellington).
metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładegzaminmgr Piotr Ejsmont, ad. dr Sławomir Jaskułke, dr hab. Tomasz Jocz, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, mgr Jakub Ostrowski, dr Cezary Paciorek, mgr Jerzy Partyka, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Ignacy Wiśniewski, mgr Iwona Zaczkowska, 4/2509/7176
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Studia obejmują następujące zagadnienia:

 

  • utrwalenie wiadomości o poznanych skalach oraz swobodne posługiwanie się nimi w wykonywanych utworach,
  • płynne posługiwanie się poznanymi pochodami harmonicznymi oraz kadencjami,
  • praca nad wybranym standardem jazzowym - transkrypcja,
  • praca nad wybranymi standardami oraz próba wykonywania ich solowo.
metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
wykonanie: www.ansta.pl