symbol | jezyk |
---|---|
4/2507 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Cele nauczania Podstawy improwizacji są przedmiotem teoretyczno-praktycznym przeznaczonym dla wszystkich studentów I roku kierunku Instrumentalistyka. Podstawowymi celami przedmiotu są: analiza i przyswojenie problematyki głównych elementów improwizacji jazzowej w kontekście pracy nad rytmem, harmonią, frazowaniem, barwą, artykulacją etc. Ogólna analiza głównych cech przedmiotu ( zasady grania w zespołach jazzowych oraz przybliżenie możliwości i sposobów samodzielnej pracy nad skalami, harmonią w szeroko rozumianej stylistyce jazzowej. Zasadniczo przedmiot ten powinien z jednej strony podnieść świadomość muzyczną studentów, właściwe rozumienie języka muzycznego z drugiej zaś ukazać różnorodne i praktyczne metody samokształcenia.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii. Od studenta wymaga sie odpowiedniej jakości warsztatu instrumentalnego , pracy własnej , przyswojenia wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zasady Muzyki -Historia jazzu Kształcenie słuchu | |
bibliografia podstawowa | |
Jerry Bergonzi-Inside Improvisation Series vol 1 -6 -Ramon Rcker- Pentatonics scales for Jazz Improvisations -David Liebman –A chromatic approach to jazz harmony and melody
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Mark Levine- The Jazz Theory Book -B.Nettles,R.Graf- The Chord,Scale theory &Jazz Harmony | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą skal stosowanych w improwizacji na planie harmonicznym posiada wiedzę teretyczną i praktyczną improwizacji modalnej posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji harmonicznych i zastosowaniem odpowiedniich skal w improwizacji posiada zdolność analizy harmonicznej i odpowiedniego doboru środków improwizacyjnych posiada wiedzę i dysponuje profesjonalnym warsztatem improwizatorskim i sprawnie porusza się w stylistyce np. free,czy modalnej świadomie korzysta z wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej by dostosować technikę improwizatorską do stylistyki utworu poszerza poprzez indywidualną pracę wiedzę dotyczącą improwizacji, by osiągnąć swobodę improwizacyjną w różnych kontekstach pracy artystycznej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji improwizacyjnych jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji w improwizacji posiada umiejętność odczytania ideii kompozytora w granych utworach: szczególnie dotyczy to umiejętności doboru własciwych środków improwizacyjnych posiada umiejętność improwizowania w różnorodnych stylistykach opanował warsztat i arsenał środków improwizacyjnych jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności i wyobrażni w zakresie ekspresji improwizacyjnej posiada umijętność improwizowania "własnym językiem " muzycznym posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur metrorytmicznych w improwizacji , oraz właściwej artykulacji -grania stylistycznego. potrafi dostosować technikę improwizacyjną do styliustyki utworu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje artystyczne i dąży do wypracowania indywidualnego stylu. umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu zagadnień improwizacyjnych realizuje własne koncepcje improwizacyjne z wykorzystaniem wyobrażni, ekspresji i inuicji, dążąc do wypracowania własnego stylu-"języka muzycznej wypowiedzi" posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi muzykami,zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój kariery przestzega zasad etyki zawodowej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Piotr Kułakowski, dr Cezary Paciorek, | 4/2507/7109 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- analiza pojęcia swingowania (time, pulsacja i ich rodzaje), - kształtowanie brzmienia i artykulacja, - skala pentatoniczna, bluesowa i ich zastosowanie, - skala dorycka (ćwiczenia skalowe, interwałowe, akordy, passing notes), - pozostałe skale modalne, - ćwiczenie kadencji i progresji w różnorodnych transpozycjach, - analiza formy bluesa, - stosowanie techniki riffowej oraz „cal land respose” w różnych formach, - analiza problematyki gry zespołowej, - skala zmniejszona.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii, analizy porównawcze nagrań mistrzów gatunku | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Piotr Kułakowski, dr Cezary Paciorek, | 4/2507/7131 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- skala całotonowa, - skala alterowana, - skala zwiększona, -skale orientalne -skale hybrydowe -skale własnej konstrukcji
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium | ad. dr Sławomir Jaskułke, ad. dr Piotr Kułakowski, dr Cezary Paciorek, | 4/2507/7155 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- cykl mediantowy, - stosowanie passing notes w skalach dominantowych, - analiza akordów substytutowych, - alteracje i „extensions”, - łączenie skal, - improwizacja oparta na centrum tonalnym, - środki interpretacyjne i wyrazowe w jazzie. -outside playng -free improvisation | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Sławomir Jaskułke, ad. dr Piotr Kułakowski, dr Cezary Paciorek, | 4/2507/14151 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |