Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia jazzowa

symboljezyk
4/2506
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- znajomość skal oraz akordów  harmonii jazzowej

- wykształcenie umiejętności reharmonizacji standardów jazzowych oraz własnych utworów

-  pisanie krótkich impresji(krótkich kompozycji) których celem jest zastosowanie akordów oraz skal jazzowych omawianych na zajęciach

- wykonywanie impresji na fortepianie (dotyczy głównie instrumentalistów i aranżerów).

-  studenci wokalistyki jazzowej  zobligowani są do umiejętności odczytania akordów standardów jazzowych z tzw. "prymki"

(melodia plus funkcyjny zapis akordowy).

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zakres wiadomości/umiejętności, jakie już powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu to podstawowe wiadomości z zakresu  Harmonii Klasycznej i Jazzowej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Harmonia modalna i o rozszerzonej tonalności

Analiza harmoniczna wybranych utworów

bibliografia podstawowa

Mark  Levine -The Jazz  Theory  Book     

Ron Miller - Modal Jazz Composition and Harmony - vol 1 & 2

David Liebman - Chromatic Approach to  Jazz  Harmony and Melody

Weiskopf and Ramon Ricker - Augumented Scale in Jazz   

 

bibliografia uzupełniająca

Andy Jaffe - Jazz Harmony

Michael Morangelli - A Reference for Jazz Theory

Pete Thomas - Compositioan and Jazz Theory

Bill Dobbins -Chords and Scales

efekty kształcenia - wiedza

Student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiedzy teoretycznymi
i praktycznymi aspektami studiowania.W oparciu o podstawy teorii muzyki,harmonii,improwizacji rozpoznaje porocesy dotyczące dzieła muzycznego.
-posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania
technik kompozytorskich,formy,harmonii,instrumentoznastwa i zdolność analizowania pod kątem wykonywanego repertuaru.
-posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji.
Poznał podstawowe zasady improwizacji z uwzględnieniem struktury ,harmonicznej,rytmicznej i formalnej utworu.
Posiada znajomość podstawowych technik improwizatorskich używanych w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych.

efekty kształcenia - umiejętności

Student posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych
z uwzględnieniem metrum nieparzystych,struktury harmonicznej utworu,oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania ,artykulacji,palcowania itp.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student umie posługiwać sie fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2506/7108
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

-  notacja akordów

-  skala majorowa i jej akordy

-  harmonia typu „Melodic Minor” i jej akordy

-  rodzaje akordów dominantowych

-  blues: skala bluesowa, rodzaje bluesów

-  Skale pentatoniczne

-  akordy substytutowe

-  kadencje i progresje harmoniczne

-  kadencje II-V-I (dur i moll) różnice w alteracjach

-   zwroty kadencyjne typu „Rythm Changes"

-  czytanie prymek standardów jazzowych i wybranych utworów przez studentów

 

metody dydaktyczne

- wykłady teoretyczne    

- ćwiczenia  praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez studentów

- analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- kolokwium obejmujące znajomość  wszystkich skal, akordów  oraz zagadnień przedmiotu 

- egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe

- egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal,

- akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w  harmonii jazzowej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładkolokwiumdr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2506/7130
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(II semestr) 

-  skale bebopowe

-  skale symetryczne

-  skala alterowana

-  harmonia I akordy  skali Harmonic Minor

-  akordy typu "so-what" i  akordy kwartowe

-  terminologia akordów "suspendowych"

-  harmonia  J. Coltrane’a

-  harmonia typu “slash”

-  hybrydy, polychordy 

-  "upper structures"-struktury wyższego rzędu

- szczegóło analiza harmoniczna  kompozycji jazzowych  oraz  transkrypcji  wybitnych kompozytorów jazzowych takich jak :

Maria Schneider, Wayne Shorter, Jim McNelly, Randy Brecker,Bill Evans,

David Liebman).

- szczegółowa analiza własnych kompozycji-autoprezentacje autorskich kompozcji Aleksandry Tomaszewskiej.

 

 

metody dydaktyczne

- wykłady teoretyczne    

- ćwiczenia  praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez studentów

- analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- kolokwium obejmujące znajomość  wszystkich skal, akordów  oraz zagadnień przedmiotu 

- egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe.

- egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal, akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w  harmonii jazzowej.

wykonanie: www.ansta.pl