Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Big band

symboljezyk
4/2499
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Cele nauczania

- praca z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcję saksofonów,

  trąbek, puzonów oraz sekcję rytmiczną,

- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- kształcenie umiejętności czytania nut a vista,

- prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky,

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów.

 

2. Główne treści programowe

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

- kształtowanie umiejętności poprawnego oddychania w grupie dętej (frazowanie)

  oraz  dbałość o poprawną intonację,

- wspólne kształtowanie dramaturgii utworu poprzez precyzyjną realizację partytur

  (dynamika, artykulacja),

- rozwijanie indywidualnego języka improwizujących solistów w oparciu o kanony

  stylistyczne i ograniczenia podyktowane formą utworu,

- wytwarzanie oryginalnego brzmienia zespołu poprzez dobór repertuaru, jak i jego

  realizację (różnorodność tłumików dla sekcji :blachy”, jak i wymiana saksofonów na

  inne  instrumenty drewniane).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

3. Środki i metody realizacji

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

 

4.Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze kompozycji i aranżacji oraz znajomość   wybranej przez studenta jednej partytury oraz zadyrygowanie nią ( dotyczy studentów specjalności Kompozycja i aranżacja).

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- Zespoły kameralne

_Comba jazzowe

-Kształcenie słuchu

-Instrumentacja

bibliografia podstawowa

-  Dawid Baker, Jazz Pedagogy, Maher Publications, 1979, IIIinois, USA

- John Kuzmich, Jr., Lee Bash, Complete Guide to Instrumental Jazz Instruction,

   Alfred Publishing Co., Inc., USA

-  Rayburn Wright, Inside the Score, Kendor Music, Inc., 1982, USA

- Sammy Nestico, “ The complete arranger”, Anglia, Fenwood Music, 1993;

- D. Sebesky, “The Contemporary Arranger”, Anglia, Alfred Pub. Co, 1975;

- H. Mamcini, “Sounds and Scores: A Practical Guide to Professional Orchestration:,

  Nglia, Warner Bros Pubns & CD edition, 1999;A

- partytury współczesnych  kompozytorów big-bandowych

-klasyka gatunku Swing ,Be-bop, Hard Bop

bibliografia uzupełniająca

-B.Mintzer-Computer ,Go-Go

-L.Kułakowski- Cap Ca rap, Tango melango

efekty kształcenia - wiedza

posiada ogólna znajomość literatury wykonywanej przez big-band AM Gdansk posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, precyzyjnie definiuje stylistykę granych utworów posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji zachodzących miedzy poszczególnymi sekcjami instrumentów w big-badzie posiada wiedzę o rozwoju muzyki big-bandowej posiada wiedzę i dysponuje profesjonalnym warsztatem improwizatorskim i sprawnie porusza się w stylistyce np. free,czy modalnej definiuje i rozumie oznaczenia artykulacyjne i brzmienoiwe muz. jazzowej rozróżnia i nazywa stylistycznie utwory,które gra w big-bandzie

efekty kształcenia - umiejętności

posiada wysoko rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i elastycznie przygotowany do wymaganej stylistyki posiada umiejętność odczytania ideii kompozytora w granych utworach: szczególnie dotyczy to umiejętności doboru własciwych środków improwizacyjnych posiada umiejętność improwizowania w różnorodnych stylistykach dzięki publicznym koncertom opanował problem stresu i tremy posiada umiejętność sprawnego czytania nut a''vista posiada umiejętność optymalnego ułożenia programu koncertu i właściwego doboru repertuaru potrafi transponować przebiegi melodyczne i harmoniczne

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada kompetencje organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach wspólnych zadań i projektów w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną potrafi świadomie kontrolować emocje i właściwe zachowanie na scenie posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury - jest aktywny społecznie jest odpowiedzialny za siebie i kolegów w zespole przestrzega zasad etyki zawodowej ma poczucie misji-krzewienia wysokiej kultury muzycznej

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
190.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7101
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

- kształtowanie umiejętności poprawnego oddychania w grupie dętej (frazowanie)

  oraz  dbałość o poprawną intonację,

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

 

metody dydaktyczne


Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
290.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7125
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

- wspólne kształtowanie dramaturgii utworu poprzez precyzyjną realizację partytur

  (dynamika, artykulacja),

- rozwijanie indywidualnego języka improwizujących solistów w oparciu o kanony

stylistyczne i ograniczenia podyktowane formą utworu

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania


Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
390.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7148
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Praca nad balansem brzmienia szczególnie pomiędzy blacha a drzewem(saksofonami)                                                                                  -Praca nad  utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky,

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania


Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
490.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7170
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia


 Praca nad doskonaleniem warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków,jednakową artykulacją, dynamiką i frazowanie. Praca nad intonacją .

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- Kształcenie umiejętności czytania nut a vista

 

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
590.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7705
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
690.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2499/7742
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl