symbol | jezyk |
---|---|
4/2488 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Cele nauczania: - umiejętność komponowania utworów opartych na podstawowych formach muzycznych poznanych przez studentów a) forma ABA b) rondo c) wariacje d) allegro sonatowe - przypomnienie, utrwalenie i poszerzenie wiedzy niezbędnej do nauki do podstaw kompozycji i obejmującej swym zakresem następujące przedmioty: formy muzyczne, harmonię, kontrapunkt, instrumentoznawstwo teoretyczne i instrumentację - znajomość podstawowych technik kompozytorskich wpływających na kształt oblicz a muzyki na przestrzeni wieków - rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia - umiejętność skomponowania utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór ( forma ABA ) - rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami a) polifonia b) homofonia c) faktura polifonizująca d) faktura homofonizująca - opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne - wypracowanie zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturlnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania wykonawczego.
2. Metody nauczania: - teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru - przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej: a) dobór tekstu b) rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów c) fraza melodyczna a fraza literacka d) muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych e) dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków - zadania polegające na aranżowaniu utworów wokalnych na zespoły instrumentalne: a) skład dowolny b) instrumentarium Orffa c) flety proste
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1. Treści programowe:
- nauka podstaw kompozycji obejmująca przedmioty: formy muzyczne, harmonia, kontrapunkt i instrumentacja - komponowanie utworów o ściśle ustalonym typie budowy formalnej i przeznaczonych na określony aparat wykonawczy - aranżowanie utworów reprezentujących różne style muzyczne ( muzyka klasyczna, muzyka jazzowa, taneczna, piosenki dziecięce i młodzieżowe ).
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-Formy muzyczne -Zasady Muzyki -Harmonia klasyczna i jazzowa -Kontrapunkt | |
bibliografia podstawowa | |
- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music - Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music - William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press, Chicago and London 1968. - Clinton Roemer – The art of music copying, The preparation of music for Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985. - Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961. - Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970. - Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967. - Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks 1979.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Zbigniew Ciechan – Aranżacja , COMUK, Warszawa 1970. - Danuta Wójcik – Nauka o muzyce, Musica Iagellonica, Kraków 2003. - Mieczysław Drobner – Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM 1980. - Mikołaj Rimski-Korsakow – Zasady instrumentacji, cz. I,II, PWM Kraków 1953. - Józef Pawłowski – Podstawy instrumentacji, cz. I,,II PWM 1959. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje podstawowymi umiejetnościami pozwalającym na tworzenie własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji i aranżacji | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2488/7033 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Ćwiczenia kompozytorskie w zakresie muzyki instrumentalnej: - skomponowanie krótkiego utworu na dowolny instrument, wykorzystując nabytą znajomość form instrumentalnych (forma ABA, A AB A, wariacje, rondo, suita, formy polifoniczne etc.), - wykorzystanie poznanych technik kompozytorskich w preferowanym przez studenta stylu muzycznym - ćwiczenia kompozytorskie w skali mikro i makro - realizacja zadań na polecenie pedagoga. 2. Ćwiczenia kompozytorskie w zakresie muzyki wokalno-instrumentalnej. - skomponowanie dowolnego utworu na dowolny głos (głosy) lub głos i instrument, lub chór i dowolną obsadę instrumentalną, zakładając wykorzystanie omówionego wcześniej tekstu - skomponowanie dowolnego utworu na chór acappella lub z towarzyszeniem instrumentu bądź zespołu instrumentalnego, zakładając wykorzystanie omówionego wcześniej tekstu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji, jakość pracy a semestrze, aktywność studenta . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. Leszek Kułakowski, | 4/2488/7062 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
. Ćwiczenia w zakresie aranżacji: - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego (piosenka dziecięca), na dowolny instrument (fortepian, gitara, akordeon, keyboard lub dowolny instrument, w zależności od potrzeb i możliwości wykonawczych) - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego muzyki popularnej lub jazzowej na dowolny aparat wykonawczy - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego na big-band jazzowy, orkiestrę dętą lub orkiestrę symfoniczną - Przygotowania aranżacji utworu wokalnego na szkolny zespół instrumentalny uwzględniając ograniczenia warsztatowe wykonawców. - rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia - umiejętność skomponowania utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór ( forma ABA ) - rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami a) polifonia b) homofonia c) faktura polifonizująca d) faktura homofonizująca - opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne - wypracowanie zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturlnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania wykonawczego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru - przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej: a) dobór tekstu b) rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów c) fraza melodyczna a fraza literacka d) muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych e) dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków - zadania polegające na aranżowaniu utworów wokalnych na zespoły instrumentalne: a) skład dowolny b) instrumentarium Orffa c) flety proste | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji, jakość pracy a semestrze, aktywność studenta . |