Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka kompozycji i aranżacji

symboljezyk
4/2488
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1.     Cele nauczania:

-          umiejętność komponowania utworów opartych na podstawowych formach muzycznych poznanych przez studentów

a)      forma ABA

b)      rondo

c)      wariacje

d)     allegro sonatowe

-          przypomnienie, utrwalenie i poszerzenie wiedzy niezbędnej do nauki  do podstaw kompozycji i obejmującej swym zakresem następujące przedmioty: formy muzyczne, harmonię, kontrapunkt, instrumentoznawstwo teoretyczne i instrumentację

-          znajomość podstawowych technik kompozytorskich wpływających na kształt oblicz a muzyki na przestrzeni wieków

-          rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia

-          umiejętność skomponowania  utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór    ( forma ABA )

-          rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami

a)      polifonia

b)      homofonia

c)      faktura polifonizująca

d)     faktura homofonizująca

-          opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne

-          wypracowanie  zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturlnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania  wykonawczego.

 

 

2.      Metody nauczania:

-          teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru

-          przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej:

a)      dobór tekstu

b)      rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów

c)      fraza melodyczna a fraza literacka

d)     muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych

e)      dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków

-          zadania polegające na aranżowaniu  utworów wokalnych na zespoły instrumentalne:

a)      skład dowolny

b)      instrumentarium Orffa

c)      flety proste

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

1.      Treści programowe:

 

-          nauka podstaw kompozycji obejmująca przedmioty: formy muzyczne, harmonia, kontrapunkt i instrumentacja

-          komponowanie utworów o ściśle ustalonym typie budowy formalnej i przeznaczonych na określony aparat wykonawczy

-          aranżowanie utworów reprezentujących różne style muzyczne ( muzyka klasyczna, muzyka jazzowa, taneczna, piosenki dziecięce i młodzieżowe ).

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-Formy muzyczne

-Zasady Muzyki

-Harmonia klasyczna i jazzowa

-Kontrapunkt

bibliografia podstawowa

- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music

- Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music

- William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago

  Press, Chicago and London 1968.

- Clinton Roemer – The art of music copying, The  preparation of music for

  Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985.

- Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961.

- Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation

 1970.

- Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967.

- Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks

 1979.

 

 

 

bibliografia uzupełniająca

- Zbigniew Ciechan – Aranżacja , COMUK, Warszawa 1970.

- Danuta Wójcik – Nauka o muzyce, Musica Iagellonica, Kraków 2003.

- Mieczysław Drobner – Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM 1980.

- Mikołaj Rimski-Korsakow – Zasady instrumentacji, cz. I,II, PWM Kraków 1953.

- Józef Pawłowski – Podstawy instrumentacji, cz. I,,II PWM 1959.

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość elementów dzieła muzycznego, zwłaszcza form muzyki jazzowej,pop-music, stylistyk pokrewnych
posiada ogólną wiedzę o kompozycji jazzowej i estradowej i rozumie jej kontekst kulturowy
posiada podstawowe wiadomości z zakresu praktycznego zastosowania technik kompozytorskich, formy,harmonii, instrumentoznawstwa i adolność analizowania pod kątem komponowanego materiału
posiada znajomość podstawowych wzorców improwizacyjnych i ich praktycznego zastosowania
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów muzyki i potrafi ją praktycznie stosować w procesie kompozytorskim
w miarę możliwości i talentu pracuje nad indywidualnym "językiem muzycznym"

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje podstawowymi umiejetnościami pozwalającym na tworzenie własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji i aranżacji
jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności, wyobrazni i ekspresji w procesie kompozytorskim
posiada umiejętność komponowania temetów jazzowych o budowie formalnej AB, AABA czy też struktur o nieparzystej liczbie taktów
podczas realizacji własnych koncepji artystycznych wykazuje sie umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dot. elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych komponowanych utworów
posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych,metrorytmicznych,artykulacji, frazowania,brzmienia, faktury komponowanych utworów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach
posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zesołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań kszałtujących warsztat kompozytora -aranżera
jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych, oraz szeroko pojmowanej kultury
posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności
umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności oraz instytucjach kultury

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2488/7033
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Ćwiczenia kompozytorskie w zakresie muzyki instrumentalnej: - skomponowanie krótkiego utworu na dowolny instrument, wykorzystując nabytą znajomość form instrumentalnych (forma ABA, A AB A, wariacje, rondo, suita, formy polifoniczne etc.), - wykorzystanie poznanych technik kompozytorskich w preferowanym przez studenta stylu muzycznym - ćwiczenia kompozytorskie w skali mikro i makro - realizacja zadań na polecenie pedagoga. 2. Ćwiczenia kompozytorskie w zakresie muzyki wokalno-instrumentalnej. - skomponowanie dowolnego utworu na dowolny głos (głosy) lub głos i instrument, lub chór i dowolną obsadę instrumentalną, zakładając wykorzystanie omówionego wcześniej tekstu - skomponowanie dowolnego utworu na chór acappella lub z towarzyszeniem instrumentu bądź zespołu instrumentalnego, zakładając wykorzystanie omówionego wcześniej tekstu

metody dydaktyczne

-          teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji, jakość pracy a semestrze, aktywność studenta .

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0ćwiczeniazaliczenieprof. zw. Leszek Kułakowski, 4/2488/7062
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

. Ćwiczenia w zakresie aranżacji: - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego (piosenka dziecięca), na dowolny instrument (fortepian, gitara, akordeon, keyboard lub dowolny instrument, w zależności od potrzeb i możliwości wykonawczych) - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego muzyki popularnej lub jazzowej na dowolny aparat wykonawczy - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego na big-band jazzowy, orkiestrę dętą lub orkiestrę symfoniczną - Przygotowania aranżacji utworu wokalnego na szkolny zespół instrumentalny uwzględniając ograniczenia warsztatowe wykonawców.

-          rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia

-          umiejętność skomponowania  utworów na: fortepian solo ( wariacje, allegro sonatowe), dowolny zespół kameralny ( np.. rondo na kwartet smyczkowy lub kwintet dęty ) i chór    ( forma ABA )

-          rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami

a)      polifonia

b)      homofonia

c)      faktura polifonizująca

d)     faktura homofonizująca

-          opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne

-          wypracowanie  zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturlnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania  wykonawczego.

metody dydaktyczne

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę zespoły kameralnego do chóru

-          przedstawienie zagadnień związanych z tworzeniem muzyki wokalnej:

a)      dobór tekstu

b)      rozmieszczenie akcentów metrycznych melodyki i słów

c)      fraza melodyczna a fraza literacka

d)     muzyczne odzwierciedlenie znaków interpunkcyjnych

e)      dobór odpowiednich samogłosek dla melizmatów, wysokich i długo wytrzymywanych dźwięków

-          zadania polegające na aranżowaniu  utworów wokalnych na zespoły instrumentalne:

a)      skład dowolny

b)      instrumentarium Orffa

c)      flety proste

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaliczenie zleconych przez pedagoga kompozycji, jakość pracy a semestrze, aktywność studenta .

wykonanie: www.ansta.pl