Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia muzyki

symboljezyk
4/2486
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Kurs, obejmujący 60 godzin rocznie, przeznaczony jest dla studentów drugiego roku. Ma na celu zapoznanie słuchaczy z dziejami muzyki artystycznej Zachodu.

Na wstępie przedstawione jest miejsce muzyki w kulturze,  akustyczne podstawy muzyki oraz wyjaśnione zostaje pojęcie historii muzyki jako nauki. Zwrócona też zostaje uwaga na kwestię znaczenia i roli muzyki

Następnie przedstawione zostają przemiany jakim podlegała muzyka Zachodu na przestrzeni tysiąca lat 

Obok dominującej kwestii twórczości kompozytorskiej i życia muzycznego poruszane są też kwestie związane z interpretacją utworów.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem wstępnym jest podstawowy zasób wiedzy o  muzyce, ogólna wiedza dotycząca przeszłości, umiejętność przyswajania wiedzy oraz jej prezentowania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Samodzielna lektura książek o muzyce oraz aktywne słuchanie muzyki na koncertach, w radio i z płyt.

bibliografia podstawowa
  1. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t 1-4, Kraków 2005, 2006, 2009, 2011
  2. D. Kowalska, ABC historii muzyki, Kraków 2001
  3. Stanley Sadie's Music Guide, 1986
  4. D. Szlagowska, Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 19963
  5. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk
  6. M. Wozaczyńska, Muzyka renesansu, Gdańsk 1996
  7. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1999
  8. M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
  9. A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu, Kraków 1984
  10. A. Jarzębska, Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX 
    wieku, Wrocław 2004
  11. W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995

 

bibliografia uzupełniająca
  1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, t. 1 i 2, Kraków, 1989, 1990
  2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, t.1 i 2, Kraków 1995, 1996
  3. B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce, t. 1, 2, Kraków [kilka wydań]
  4. Hasła osobowe z Encyklopedii Muzycznej PWM, red. E. Dziębowska
  5. Popularne monografie kompozytorów
efekty kształcenia - wiedza

student, który zaliczył przedmiot:
1. definiuje główne style muzyczne
2. rozpoznaje z nagrań główne style muzyczne
3. nakreśla liniowy rozwój muzyki
4. wskazuje głównych twórców i wybitne dzieła epoki
5. operuje fachową terminologią związaną z dziełem muzycznym
6. zna związki muzyki z kulturą różnych epok

efekty kształcenia - umiejętności

student, który zaliczył przedmiot:
1. wyszukuje potrzebne informacje na temat twórczości i życia muzycznego
2. dokonuje selekcji wyszukanej bibliografii
3. przygotowuje wypowiedzi na temat twórczości i życia muzycznego
4. określa styl i czas powstania nowo poznanych utworów
5. porównuje różne utwory
6. wartościuje

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student, który zaliczył przedmiot:
1. komunikuje się w zakresie muzyki klasycznej
2. dba o wspólne dobro, jakim jest przeszłość muzyczna
3. jest świadomy roli historii muzyki w dzisiejszym życiu
4. ustosunkowuje się do repertuaru muzycznego różnych instytucji
5. ocenia obecny stan kultury muzycznej na podstawie wiedzy o przeszłości
6. ma podstawy do współpracy z osobami zajmującymi się muzyką klasyczną

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr hab. Maciej Babnis, 4/2486/7014
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Kultura i jej działy; miejsce muzyki w kulturze; historia muzyki jako nauka
  2. Akustyczne podstawy muzyki - dźwięk, jego powstawanie, rozchodzenie i recepcja, systemy dźwiękowe i stroje muzyczne, klasyfikacja instrumentów
  3. Muzyczne świata starożytnego
  4. Monodia liturgiczna i nieliturgiczna Średniowiecza
  5. Polifonia Średniowiecza i Renesansu
  6. Muzyka instrumentalna Renesansu
  7. Barok w muzyce

 

metody dydaktyczne

Podstawą kursu jest wykład wsparty przykładami muzycznymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest ogólna wiedza na temat przemian muzycznych, jakie następowały od starożytności do barku włącznie, a w szczególności znajomość prezentowanych przykładów słuchowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładegzamindr hab. Maciej Babnis, 4/2486/7044
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Muzyka XVIII wieku - od baroku do klasycyzmu, nowy odbiorca, nowe formy i gatunki
  2. Romantyzm w poszczególnych regionach
  3. Muzyka na przełomie XIX i XX wieku
  4. Muzyka w XX wieku - zerwanie, kontynuacja, nawiązanie

 

metody dydaktyczne

Podstawą kursu są wykłady wsparte przykładami muzycznymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Po zaliczeniu semestru (wymogi analogiczne jak w s. 3) student przystępuje do egzaminu, na którym musi wykazać się ogólną wiedzą na temat muzyki i jej historii.

wykonanie: www.ansta.pl