Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zespoły instrumentalne

symboljezyk
4/2482
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Wykształcenie umiejętności potrzebnych do dobrego funkcjonowania w zespole instrumentalnym.
  • Poznawanie różnic pomiędzy funkcjami poszczególnych członków zespołu.
  • Poznawanie zagadnień związanych wykonywaniem różnych stylistycznie utworów.
  • Kształcenie umiejętności budowania dramaturgii utworu.
  • Kształcenie umiejętności interakcji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Umiejętność czytania zapisu nutowego a vista.
  • Umiejętność rozróżniania stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej.
  • Znajomość historii muzyki jazzowej.
  • Znajomość dyskografii ważnych twórców jazzu.
  • Posiadanie odpowiedniego instrumentu d wykonywania muzyki jazzowej.

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Kompozycja i aranżacja
bibliografia podstawowa
  • Graham Collier - Interaction 
  • Ron Miller - Modal Jazz composition & Harmony - Vol 1
  • Ron Miller - Modal Jazz composition & Harmony - Vol 2
bibliografia uzupełniająca
  • Nicolas Slonimsky - Thesaurus of scales and melodic patterns
efekty kształcenia - wiedza

Student zna style i tradycje wykonawcze w obrębie repertuaru jazzowego i popowego przeznaczonego na zespół instrumentalny.
Zna reprezentatywny repertuar dla zespołów instrumentalnych, związany ze specjalnością 'Jazz i muzyka estradowa".

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie autorskich projektów muzycznych. Potrafi poprowadzić próbę zespołu instrumentalnego.
Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej, szczególnie w zakresie pracy z zespołem instrumentalnym. Potrafi improwizować używając różnych technik imrowizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Posiada umiejętność wykonywania z zespołem instrumentalnym reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka".
Student potrafi wykorzystywać wiedzę dotyczącą podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów. W pracy z zespołem umie dostosować wszystkie aspekty wykonawcze do stylistyki repertuaru.
Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki na zespoły instrumentalne.
Jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projeków, także o charakterze multidyscyplinarmym (np. koncerty, nagrania, spektakle i widowiska).
Student posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formach zespołowych, a także potrafi sam opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół jazzowy.
Dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi.
Wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyfycznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, dobór repertuaru, układanie kolejności utworów koncertu.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student dąży do wypracowania oryginalnego brzmienia zespołu instrumentalnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną.
Student posiada umiejętność organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów.
W sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych związanych z pracą z zespołem instrumentalnym.
Student umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonym przez siebie zespołem.
Rozwiązuje problemy w grupie jako leader zespołu instrumentalnego.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Piotr Kułakowski, 4/2482/6977
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- umiejętność gry w małym zespole instrumentalnym typu combo

- rozwijanie współpracy muzycznej podczas gry, rozumienie funkcji poszczególnych instrumentów w zespole

- poznawanie i opanowanie różnych styli Jazzu (Swing, Be-bop, Hard-bop, Modern Jazz, Fusion, Funky

-poznawanie i opanowanie styli muzyki latynoamerykańskiej (Bossa-Nova, Samba, Rumba) i muzyki 

       rozrywkowej (Blues, Pop, Rock)

- umiejętność czytania nut a’vista

- umiejętność współpracy z solistami i wokalistami

- opanowanie specyfiki artykulacji i improwizacji w poszczególnych stylach muzycznych

metody dydaktyczne

praca z instrumentami, nauczyciel przedstawia przygotowany utwór, który jest wykonywany przez studentów a następnie analizowany

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliuczenia jest zagranie wybranego z 10 obowiazkowych standartów z pamięci, plus znajomość 5 utworów zaproponowanych przez studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Piotr Kułakowski, 4/2482/7007
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- umiejętność gry w małym zespole instrumentalnym typu combo

- rozwijanie współpracy muzycznej podczas gry, rozumienie funkcji poszczególnych instrumentów w zespole

- poznawanie i opanowanie różnych styli Jazzu (Swing, Be-bop, Hard-bop, Modern Jazz, Fusion, Funky

-poznawanie i opanowanie styli muzyki latynoamerykańskiej (Bossa-Nova, Samba, Rumba) i muzyki rozrywkowej (Blues, Pop, Rock)

- umiejętność czytania nut a’vista

- umiejętność współpracy z solistami i wokalistami

- opanowanie specyfiki artykulacji i improwizacji w poszczególnych stylach muzycznych

metody dydaktyczne

praca z instrumentami, nauczyciel przedstawia przygotowany utwór, który jest wykonywany przez studentów a następnie analizowany

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliuczenia jest zagranie wybranego z 10 obowiązkowych utworów z pamięci, plus znajomość 5 utworów zaproponowanych przez studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2482/7038
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Podział ról członków zespołu.
  • Solista i sekcja rytmiczna a kolektyw.
  • Sposoby wykonywania utworów utrzymanych w stylistyce ballady jazzowej.

 

 

metody dydaktyczne

Praca z zespołem nad repertuarem złożonym ze standardów jazzowych z uwzględnieniem treści programowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie praktycznych umiejętności wykonywania utworów jazzowych w zespole z uwzględnieniem treści programowych danego semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2482/7066
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Kolektywna improwizacja.
  • Wykonywanie utworów napisanych w metrum nieparzystym: 5/4.
  • Sposoby wykonywania utworów utrzymanych w tempie fast swing.
metody dydaktyczne

Praca z zespołem nad repertuarem złożonym ze standardów jazzowych z uwzględnieniem treści programowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie praktycznych umiejętności wykonywania utworów jazzowych w zespole z uwzględnieniem treści programowych danego semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Tomasz Sowiński, 4/2482/7083
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Czwórki i ósemki - interakcja pomiędzy solistami.
  • Wykonywanie utworów napisanych w nieparzystym metrum: 9/4.
  • Rodzaje artykulacji: swing a proste ósemki.
  • Sposoby wykonywania utworów utrzymanych w tempie medium swing.
metody dydaktyczne

Praca z zespołem nad repertuarem złożonym ze standardów jazzowych z uwzględnieniem treści programowych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie praktycznych umiejętności wykonywania utworów jazzowych w zespole z uwzględnieniem treści programowych danego semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Tomasz Sowiński, 4/2482/7100
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Half time, double time.
  • Wykonywanie utworów napisanych w metrum nieparzystym: 7/4
  • Sposoby interpretacji utworów utrzymanych w stylistyce funk oraz latin jazz.
  • Zespołowe czytanie a vista.

 

metody dydaktyczne

Praca z zespołem nad repertuarem złożonym ze standardów jazzowych z uwzględnieniem treści programowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie praktycznych umiejętności wykonywania utworów jazzowych w zespole z uwzględnieniem treści programowych danego semestru.

wykonanie: www.ansta.pl