Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - trąbka

symboljezyk
4/2470
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

      Celem studiów jest przygotowanie studenta do wykonywania na poziomie profesjonalnym zawodu muzyka jazzowego zarówno w sferze orkiestrowej jak i solistycznej z uwzględnieniem jego zdolności improwizatorskich i wykonawczych, rzetelne opanowanie techniki gry pod względem warsztatowym i elastyczność jeśli chodzi o wyczucie stylów i swobodne poruszanie się w nich

 

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin

Zajęcia odbywają się w trzech etapach:

1.rozgrywanie oraz prezentacja poznanych skal jazzowych

2.prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku

3.Improwizacja  w oparciu o podkłady jazzowe Jameya Aebersolda

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

1.poznanie oraz doskonalenie warsztatu instrumentalnego(kondycja, barwa dźwięku,technika)

2.doskonalenie czytania a'vista

3.rozwijanie wiedzy o harmonii jazzowej

4.rozwijanie warsztatu improwizatorskiego na bazie standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej

5.zagadnienia artykulacji jazzowej

6.analiza i opracowanie standardów jazzowych

7.opanowanie oraz doskonalenie skal: pentatonika durowa, mollowa, skala bluesowa, skala całotonowa, skala półton-cały ton, kadencja II-V-I

8.przygotowanie programu do egzaminu semestralnego

9.przygotowanie do recitalu dyplomowego w szóstym semestrze

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

1.Aktywne uczestniczenie w zespołach instrumentalnych

2.kształcenie słuchu

3.uczestniczenie w trójmiejskich jam sesions

4.uczęszczanie na koncerty oraz odbywające się warsztaty muzyczne

 

bibliografia podstawowa

1.Jean-Baptiste Arban -Complete Conservatory Method

2.Herbert L. Clarke - Technical Studies

3.James Stamp - Warm-up Studies

4.Allan Vizzutti - trumpet Method (I,II,III)

5.Georg Kopprasch - 60 Selected Studies

6.Fritz Werner - 40 Studies for trumpet.

7.Jamey Aebersold -"CLEAR SOLUTIONS FOR JAZZ IMPROVISERS"

8.Jamey Aebersold -"PLAY-A-LONG"

9.Les Wise -"BEBOB BIBLE"

 

bibliografia uzupełniająca

1.Charlie Parker - OMNIBOOK

2.transkrypcje improwizacji wybitnych trębaczy jazzowych

3.Freddie Hubbard - Double Take Solos

4.Woody Shaw - Improvisations

 

efekty kształcenia - wiedza

Student zna i umie zdefiniować podstawowe zasady improwizacji jazzowej na trąbce, 
z uwzględnieniem struktury harminicznej, rytmicznej i formalnej utworu.

Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na trąbce 
w muzyce jazzowej i stylistykach pokrewnych.
Student posiada podstawową wiedzę na temat trąbki, jej budowy, jakości, konserwac
ji, doboru ustnika i ich wpływu na komfort grania i brzmienie.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako trębacz, stylistycznie związany z myzyką jazzową lub pokrewną (blues, rhythm & blues, pop)
 Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobrażni w zakresie improwizacji na trąbce.
Student wybiera odpowiedni rodzaj I środki ekspresji podczas gry na trąbce, aby osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny
.
osiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego, ze specjalnością "Instrumentalistyka ", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji jazzowych i utworów z porewnych stylistyk.
Umie przeczytać zpis nutowy z właściwą, dla jazzu bądź stylistyk pokrewnych artykulacją.
Student dysponuje umiejętnościami technicznymi potrzebnymi do prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów charakerystycznych dla trąbki w jazzie (różnorodna artykulacja, gra w różnych tempach, barwa i skala).

Posiada umiejętność kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych, z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów dotyczących frazowania i artykulacji w graniu jazzu na trąbce.

Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka".

Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na różnej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobrażni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu jako trębacz jazzowy.
Potrafi pracować indywidualnie i zespołowo.

Umie zaprezentować swoją działalność publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/6965
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych

2skala bluesowa i jej zastosowanie w utworach jazzowych - wiadomości wstępne

3.formy jazzowe:blues, AABA, rhytm changes, ballada - wiadomości wstępne

4.Ćwiczenia praktyczne w/w form w oparciu o podkłady muzyczne J Aebersolda

5.doskonalenie artykulacji jazzowej

6.czytanie a'vista podziałów big-bandowych

7.przygotowanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego

metody dydaktyczne

1.prezentacja mistrzów gatunku

2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych

3.transkrypcje wybitnych partii solowych

4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych

5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów

2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/6994
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Jean Baptiste Arban - Complete Conservatory Method: przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech wybranych etiud.

2.Herbert Clarke - Technical Studies: ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej (akcentowanie słabych części taktu, specyficzne legowanie nut).

3.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych.

4.zastosowanie skali bluesowej w utworze Charliego Parkera - Now's The Time.

5."rhytm changes" w utworze Sonnyego Rollinsa - Oleo.

6.doskonalenie artykulacji jazzowej.

7.czytanie a'vista podziałów big-bandowych.

8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego.

metody dydaktyczne

1.prezentacja mistrzów gatunku

2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych

3.transkrypcje wybitnych partii solowych

4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych

5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów.

2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym.

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/7024
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej

2.Herbert Clarke - Technical studies: ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej

3.epoka dixielandu i swingu - improwizowanie w oparciu o następujące utwory: St. Louis Blues, I Found a New Baby, Sweet Sue, Basin Street Blues, All of Me

4analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych z wykorzystaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda

5.skala całotonowa

6.doskonalenie artykulacji jazzowej

7.czytanie a'vista

8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego

 

metody dydaktyczne

1.prezentacja mistrzów gatunku

2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych

3.transkrypcje wybitnych partii solowych

4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych

5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podsyawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów.

2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym.

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/7053
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej

2.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozgrywanie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej

3.Be-Bop, Cool - poznanie kolejnych epok jazzu w oparciu o wybrane standardy (m.in. Antropology - Ch.Parkera, Four - M.Davisa)

4.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych z wykorzystaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda

5.improwizacja w oparciu o kadencję II-V-I

6.doskonalenie artykulacji jazzowej

7.czytanie a'vista

8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego

metody dydaktyczne

1.prezentacja mistrzów gatunku

2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych

3.transkrypcje wybitnych partii solowych

4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych

5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów

2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/7077
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej

2.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej

3.analiza oraz pamięciowe opanowanie wybranego sola Lee Morgana z płyty Blue Train oraz Freddiego Hubbarda z płyty Double Take

4.Funky, Free Jazz - poznanie kolejnych epok jazzu w oparciu o wybrane standardy (m.in. Cantalupe Irland - H.Hancocka, Balladyna - T.Stańki)

5.skala półton - cały ton

6.substytuty akordów jazzowych - wiadomości podstawowe

7.czytanie a'vista

8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego

metody dydaktyczne

1.prezentacja mistrzów gatunku

2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych

3.transkrypcje wybitnych partii solowych

4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych

5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów

2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzaminad. dr Jerzy Małek, 4/2470/7095
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej

2.gruntowne powtórzenie przerobionego materiału w poprzednich semestrach z zastosowaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda

3.przygotowanie standardów jazzowych lub utworów autorskich do recitalu dyplomowego

4.próby z zespołem do recitalu dyplomowego

metody dydaktyczne

1.zajęcia podsumowujące zrealizowany program podczas całego okresu kształcenia

2.Próby indywidualne oraz ze stowarzyszeniem sekcji rytmicznej w celu doboru i doskonalenia repertuaru składającego się na Recital Dyplomowy

3.przygotowanie Recitalu Dyplomowego

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów

2.prezentacja Recitalu Dyplomowego składającego się ze standardów jazzowych bądź kompozycji własnych, trwającego od 40 do 60 minut

3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni

wykonanie: www.ansta.pl