symbol | jezyk |
---|---|
4/2470 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem studiów jest przygotowanie studenta do wykonywania na poziomie profesjonalnym zawodu muzyka jazzowego zarówno w sferze orkiestrowej jak i solistycznej z uwzględnieniem jego zdolności improwizatorskich i wykonawczych, rzetelne opanowanie techniki gry pod względem warsztatowym i elastyczność jeśli chodzi o wyczucie stylów i swobodne poruszanie się w nich
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin Zajęcia odbywają się w trzech etapach: 1.rozgrywanie oraz prezentacja poznanych skal jazzowych 2.prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku 3.Improwizacja w oparciu o podkłady jazzowe Jameya Aebersolda
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1.poznanie oraz doskonalenie warsztatu instrumentalnego(kondycja, barwa dźwięku,technika) 2.doskonalenie czytania a'vista 3.rozwijanie wiedzy o harmonii jazzowej 4.rozwijanie warsztatu improwizatorskiego na bazie standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej 5.zagadnienia artykulacji jazzowej 6.analiza i opracowanie standardów jazzowych 7.opanowanie oraz doskonalenie skal: pentatonika durowa, mollowa, skala bluesowa, skala całotonowa, skala półton-cały ton, kadencja II-V-I 8.przygotowanie programu do egzaminu semestralnego 9.przygotowanie do recitalu dyplomowego w szóstym semestrze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1.Aktywne uczestniczenie w zespołach instrumentalnych 2.kształcenie słuchu 3.uczestniczenie w trójmiejskich jam sesions 4.uczęszczanie na koncerty oraz odbywające się warsztaty muzyczne
| |
bibliografia podstawowa | |
1.Jean-Baptiste Arban -Complete Conservatory Method 2.Herbert L. Clarke - Technical Studies 3.James Stamp - Warm-up Studies 4.Allan Vizzutti - trumpet Method (I,II,III) 5.Georg Kopprasch - 60 Selected Studies 6.Fritz Werner - 40 Studies for trumpet. 7.Jamey Aebersold -"CLEAR SOLUTIONS FOR JAZZ IMPROVISERS" 8.Jamey Aebersold -"PLAY-A-LONG" 9.Les Wise -"BEBOB BIBLE"
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1.Charlie Parker - OMNIBOOK 2.transkrypcje improwizacji wybitnych trębaczy jazzowych 3.Freddie Hubbard - Double Take Solos 4.Woody Shaw - Improvisations
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna i umie zdefiniować podstawowe zasady improwizacji jazzowej na trąbce,
z uwzględnieniem struktury harminicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
| |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako trębacz, stylistycznie związany z myzyką jazzową lub pokrewną (blues, rhythm & blues, pop)
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobrażni w zakresie improwizacji na trąbce. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na różnej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobrażni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu jako trębacz jazzowy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/6965 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych 2skala bluesowa i jej zastosowanie w utworach jazzowych - wiadomości wstępne 3.formy jazzowe:blues, AABA, rhytm changes, ballada - wiadomości wstępne 4.Ćwiczenia praktyczne w/w form w oparciu o podkłady muzyczne J Aebersolda 5.doskonalenie artykulacji jazzowej 6.czytanie a'vista podziałów big-bandowych 7.przygotowanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.prezentacja mistrzów gatunku 2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych 3.transkrypcje wybitnych partii solowych 4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych 5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów 2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/6994 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Jean Baptiste Arban - Complete Conservatory Method: przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech wybranych etiud. 2.Herbert Clarke - Technical Studies: ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej (akcentowanie słabych części taktu, specyficzne legowanie nut). 3.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych. 4.zastosowanie skali bluesowej w utworze Charliego Parkera - Now's The Time. 5."rhytm changes" w utworze Sonnyego Rollinsa - Oleo. 6.doskonalenie artykulacji jazzowej. 7.czytanie a'vista podziałów big-bandowych. 8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.prezentacja mistrzów gatunku 2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych 3.transkrypcje wybitnych partii solowych 4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych 5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. 2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym. 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/7024 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej 2.Herbert Clarke - Technical studies: ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej 3.epoka dixielandu i swingu - improwizowanie w oparciu o następujące utwory: St. Louis Blues, I Found a New Baby, Sweet Sue, Basin Street Blues, All of Me 4analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych z wykorzystaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda 5.skala całotonowa 6.doskonalenie artykulacji jazzowej 7.czytanie a'vista 8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.prezentacja mistrzów gatunku 2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych 3.transkrypcje wybitnych partii solowych 4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych 5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podsyawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. 2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym. 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/7053 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej 2.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozgrywanie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej 3.Be-Bop, Cool - poznanie kolejnych epok jazzu w oparciu o wybrane standardy (m.in. Antropology - Ch.Parkera, Four - M.Davisa) 4.analiza i opracowanie wybranych standardów jazzowych z wykorzystaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda 5.improwizacja w oparciu o kadencję II-V-I 6.doskonalenie artykulacji jazzowej 7.czytanie a'vista 8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.prezentacja mistrzów gatunku 2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych 3.transkrypcje wybitnych partii solowych 4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych 5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów 2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/7077 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.przygotowanie oraz pamięciowe opanowanie trzech etiud technicznych wybranych z bibliografii podstawowej 2.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej 3.analiza oraz pamięciowe opanowanie wybranego sola Lee Morgana z płyty Blue Train oraz Freddiego Hubbarda z płyty Double Take 4.Funky, Free Jazz - poznanie kolejnych epok jazzu w oparciu o wybrane standardy (m.in. Cantalupe Irland - H.Hancocka, Balladyna - T.Stańki) 5.skala półton - cały ton 6.substytuty akordów jazzowych - wiadomości podstawowe 7.czytanie a'vista 8.przygotowanie dwóch utworów jazzowych z sekcją rytmiczną do egzaminu semestralnego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.prezentacja mistrzów gatunku 2.analiza solówek uznanych trębaczy jazzowych 3.transkrypcje wybitnych partii solowych 4.zastosowanie poznanych skal w w/w partiach solowych 5.analiza techniki gry na trąbce pod kątem jej konkretnych zastosowań | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów 2.prezentacja wybranych dwóch standardów jazzowych z sekcją rytmiczną na egzaminie semestralnym 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2470/7095 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Herbert Clarke - Technical Studies : ćwiczenia na rozegranie oraz wprawki techniczne z zastosowaniem artykulacji jazzowej 2.gruntowne powtórzenie przerobionego materiału w poprzednich semestrach z zastosowaniem podkładów muzycznych Jameya Aebersolda 3.przygotowanie standardów jazzowych lub utworów autorskich do recitalu dyplomowego 4.próby z zespołem do recitalu dyplomowego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.zajęcia podsumowujące zrealizowany program podczas całego okresu kształcenia 2.Próby indywidualne oraz ze stowarzyszeniem sekcji rytmicznej w celu doboru i doskonalenia repertuaru składającego się na Recital Dyplomowy 3.przygotowanie Recitalu Dyplomowego | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.zaliczenie semestru na podstawie frekwencji oraz aktywności w realizowaniu programu studiów 2.prezentacja Recitalu Dyplomowego składającego się ze standardów jazzowych bądź kompozycji własnych, trwającego od 40 do 60 minut 3.ocena studenta przez komisję egzaminacyjną katedry Jazzu i Muzyki Estradowej na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni |