Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - skrzypce

symboljezyk
4/2469
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

-rozwój umiejętności improwizacji w oparciu o środki stylistyczne właściwe dla muzyki jazzowej

-rozwój umiejętności technicznych gry na instrumencie

-rozwój wrażliwości muzycznej

-znajomość skal jazzowych oraz umiejętność ich wykorzystania

-znajomość środków rytmicznych właściwych dla muzyki jazzowej

-wzbogacenie repertuaru o standardy jazzowe

-znajomość i analiza gatunków muzyki jazzowej

-znajomość technicznych zagadnień dotyczących instrumentu oraz dodatkowego sprzętu

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość nut oraz zdolność czytania a'vista,

opanowanie techniczne instrumentu pozwalające na pracę na poziomie szkolnictwa wyższego,

podstawowa umiejętność improwizacji,

słuch muzyczny

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-praca nad repertuarem klasycznym

-poszerzanie wiedzy na temat voicingów jazzowych

bibliografia podstawowa

Les Wise, „Bebop bible”

Jerry Bergonzi series,

David Baker, „How to play bebop”

Mark Levine, „Jazz theory book”

Bob Mintzer, „14 etiudes”

Jamey Aebersold series,

Bill Dobbins jazz wokrshop series

bibliografia uzupełniająca

Dave Liebman, „A chromatic approach to jazz melody and harmony”

efekty kształcenia - wiedza

Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na skrzypcach z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na skrzypcach w muzyce jazzowej i stylistykach pokrewnych.
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą skrzypiec, doboru instrumentu, konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, przystawki itp.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny program autorski jako skrzypek, stylistycznie związany z muzyką klasyczną, jazzową oraz pop.
Posiada umiejętności wykorzystywania swojej intuicji i wyobraźni w zakresie improwizacji na skrzypcach.
Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na skrzypcach, aby osiągnąć odpoweidni przekaz artystyczny.
Posiada umiejętności wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością Instrumentalistyka, w tym standardów oraz nowoczesnych kompozycji jazzowych i stylistyk pokrewnych.
Umie przeczytać zapis nutowy.
Student dysponuje warsztatem technicznym, potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów technicznych właściwych dla skrzypiec jazzowych (rodzaj ligatury, artykulacji, palcowania, grania "in time")
Posiada umiejętności kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych, z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania, artykulacji i palcowania na skrzypach jazzowych.
Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalinością Instrumentalistyka.
Posiada umiejętności potrzebne do odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu jako skrzypek jazzowy.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/6964
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Skale pentatoniczne oraz skala bluesowa

-Now's the time, Doxy, Afternoon in Paris, All blues, Blue bossa

-Formy bluesa

-Analiza partii solowych Lestera Younga, Colmana Hawkinsa oraz Bena Webstera

 

Efektem kształcenia jest zapoznanie się z w/w materiałem oraz umiejętność wykorzystania go w grze.

metody dydaktyczne

 

Praca nad poszerzeniem znajomości skal

Poznawanie standardów

Analiza solówek

Poznawanie form bluesa

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/form bluesa

Znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków tam użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semenstru

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/6993
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-skale modalne

-So what/Impressions, Autumn Leaves, Recorda-Me, Tune up, Maiden Voyage

-kadencja 251, 3621

-analiza partii solowych z płyty "Kind of blue"

metody dydaktyczne

Praca nad poszerzeniem znajomości skal modalnych

Poznawanie standardów

Analiza solówek

Poznawanie kadencji i umiejętność ich wykorzystania

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/kadencji

Znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków weń użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semestru

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/7023
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-skala ½-1

-Oleo, All the things you are, My favorite thing, Just friends, Alone together

-forma Rhythm Changes

-analiza solówek Charlie Parkera

metody dydaktyczne

Praca nad poszerzeniem znajomości skal 1/2-1

poznawanie standardów

analiza solówek

poznawanie i analiza formy Rhythm changes

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/Rhythm changes

znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków tam użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semestru

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/7052
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

-skala alterowana i skala moll melodyczna

-My funny valentine, Summertime, Footprints, What is thing called love, Donna Lee

-formy dominanty

-analiza solówek muzyków okresu hardbopu

metody dydaktyczne

Praca nad poszerzeniem znajomości skal alterowanej i moll melodycznej

Poznawanie standardów

Analiza solówek

Poznawanie i analiza form dominanty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/ form dominanty

znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków tam użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semestru

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/7076
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-skala całotonowa

-Lady bird, Anthropology, Blue in Green, There will be never, Softly as in the morning sunrise

-substytuty trytonowe i mediantowe,

-analiza stylistyki fusion

metody dydaktyczne

Praca nad poszerzeniem znajomości skali całotonowej

Poznawanie standardów

Analiza solówek z gatunku muzyki fusion

poznawanie i analiza substytutów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/ substytutów

Znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków tam użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semestru

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzaminmgr Maciej Afanasjew, 4/2469/7094
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

-Skale dur harmoniczna i moll harmoniczna

-Confirmation, Night in Tunisia, Song for my father, Green Dolphin Street, Days of wine and roses

-Akordy slashowe

-Analiza stylistyki gatunku Latin jazz

metody dydaktyczne

Praca nad poszerzeniem znajomości skal dur harmoniczna i moll harmoniczna

Poznawanie standardów

Analiza solówek w utworach z gatunku Latin jazz

Poznawanie i analiza akordów slashowych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość i umiejętność wykorzystania skal/standardów/ akordów slashowych

znajomość 3 solówek jazzowych oraz znajomość środków tam użytych

 

Kryterium oceny na podstawie przygotowania i znajomości materiału podczas egzaminu oraz w ocena pracy w ciągu semestru

wykonanie: www.ansta.pl