Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - saksofon

symboljezyk
4/2467
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia i cele :

- osiągnięcie właściwego brzmienia , skali , artykulacji oraz intonacji

- rozwój świadomości harmonicznej i melodycznej

- swobodne operowanie rytmem

- rozwój biegłości technicznej

- kreowanie własnego stylu

Charakterystyka przedmiotu :

- zapoznanie studentów z charakterem muzyki jazzowej i rozrywkowej poprzez opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności niezbędnych do nauki tej muzyki

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne :

- czytanie nut , dobry słuch muzyczny , poczucie rytmu , frazy oraz formy utworów

 

Wymaganie dodatkowe :

- posiadanie dobrej klasy instrumentu

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- historia jazzu

- kształcenie słuchu

- big- band

- comba jazzowe

bibliografia podstawowa

- studenci korzystają z zestawu ćwiczeń mojego autorstwa oraz z :

- Charlie Parker - Omnibook

- Jerry Bergonzi - Inside Improvisation Vol.2 Pentatonik

- Dexter Gordon - Solówki

- John Coltrane - Solówki

bibliografia uzupełniająca

- Davd Liebman - Developing personal saxophone sound

- Sigurt Rascher - Four octaves saxophone range. Top tones

efekty kształcenia - wiedza

Student zna i umie zdefiniować podstawowe zasady improwizacji jazzowej na saksofonie ,
z uwzględnieniem struktury harminicznej , rytmicznej i formalnej utworu.
Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na saksofonie
w muzyce jazzowej i stylistykach pokrewnych.
Student posiada podstawową wiedzę na temat saksofonu , jego budowy , jakości , konserwac-
ji,doboru ustnika i stroików i ich wpływu na komfort grania i brzmienie.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako saksofonista , stylistycznie związany z myzyką jazzową lub pokrewną ( blues , rhythm & blues , pop )
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji , emocjonalności i wyobrażni w zakresie improwizacji na saksofonie.
Student wybiera odpowiedni rodzaj I środki ekspresji podczas gry na saksofonie , aby osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny
Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego , ze specjalnością " Instrumentalistyka " , w tym standardów oraz współczesnych kompozycji jazzowych i utworów z porewnych stylistyk.
Umie przeczytać zpis nutowy z właściwą , dla jazzu bądź stylistyk pokrewnych , artykulacją.
Student dysponuje umiejętnościami technicznymi potrzebnymi do prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów charakerystycznych dla saksofonu w jazzie ( różnorodna artykulacja , gra w różnych tempach , barwa i skala saksofonu ).
Posiada umiejętność kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych , z uwzględnieniem metrum nieparzystego , struktury harmonicznej utworu , oraz aspektów dotyczących frazowania i artykulacji w graniu jazzu na saksofonie.
Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowa ze specjalnością " Instrumentalistyka ".
Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji , stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na różnej stylistyce , wynikającej z wykorzystania wyobrażni , ekspresji i intuicji , dąząc do wypracowania indywidualnego stylu jako saksofonista jazzowy.
Potrafi pracować indywidualnie i zespołowo.
Umie zaprezentować swoją działalność publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/6962
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- praca nad brzmieniem ; oddech , zdęcie , overtones , długie dżwięki , intonacja , artykulacja

- ogrywanie pentatonik i skali blues'owej w blues'ie i standardach jazzowych

- granie partii solowych Charlie Parkera oraz ich analiza

- standardy : Now's the time , Doxy , Lady Bird , Tune Up , Blue Bossa

Pracując nad w/w zagadnieniami student będzie lepiej brzmiał , artykułował i stroił. Nauczy się stosowania właściwych pentatonik  i skali blues'owej do konkretnych akordów co rozwinie jego świadomość harmoniczną oraz melodykę. Poznając standardy poszerzy zakres znanych utworów co pomoże mu w udzile w ewentualnych  jam-sessions. Grając sola Ch.Parkera poznaje język jazzu.

metody dydaktyczne

Indywidualna praca ze studentem mająca na celu jego rozwój jako muzyka improwizującego poprzez wspólne granie ćwiczeń oraz standardów jazzowych ze szczególnym uwzględnieniem technicznych i teoretycznych zagadnień związanych z graniem jazzu na saksofonie przewidzianych w danym semestrze.

- używanie podkładów sekcji rytmicznej oraz nagrań audio i video

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opanowanie materiału przewidzianego na dany semestr.

Na ocenę ma wpływ to , wjakim stopniu student potrafi wykorzystać zadany materiał w standardach i czy i w jaikm stopniu porawił brzmienie , intonację i artykulację.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/6991
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- dalsza praca nad brzmieniem , intonacją i artykulacją

- pentatoniki i ich zastosowanie w progresji II - V - I  , w blues'ie i standardach

- granie partii solowych Ch. Parkera

- standardy : Central Park West , Autumn Leaves , Au Privave , Bluesette.

Student lepiej brzmi , stroi i artykułuje a jego świadomość harmoniczna i zmysł melodyczny rosną. Poszerza się też znajomość standardów

metody dydaktyczne

Metody dydaktyczne takie jak w semestrze 1

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opnaowanie materiału przewidzianego na dany semestr.

Na ocenę studenta ma wpływ to w jakim stoniu umie zastosować zadany materiał w standardach i czy i w jakim stopniu poprawił brzmienie , intonację i artykulację.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/7021
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ciągła praca nad brzmieniem , artykulacją  , poszerzeniem skali

-  praca nad ogrywaniem różnych pentatonik

- skale kościelne ze szczególnym uwzględnieniem jońskiej , doryckiej i miksolidyjskiej w kontekście ich użycie w II - V - I

- granie solówek Ch. Parkera , Dextera Gordona

- standardy : All Blues , Have you met miss Jones , Mr PC , So What

 

Student rozwija  brzmienie itd , poszerza swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności instrumentalne. Ogólnie dojrzewa poznając język muzyczny saksofonistów , których sola gra.

 

metody dydaktyczne

Metody dydaktyczne takie jak w porzednich semestrach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opanowanie materiału przewidzianego na dany semestr.

Na ocenę wpływa to , w jakim stopniu student umie zastosować zadany materiał w standardach oraz to czy i wjakim stopniu poprawiło się brzmienie  , intonacja oraz artykulacja

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/7050
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poznawanie nowych pentatonik i ich zastosowania

- praca nad trójdżwiękami  budowanymi na stopniach  skali jońskiej , doryckiej i miksolidyjskiej. Ich zastosowanie

-  wprowadzenie skali półton - cały ton

- granie solówek Ch. Parkera , Dextera Gordona , J.C. Adderley'a

- standardy : On Green Dolphin Street , Sati Doll , Yesterday , Some Day MY Prine will come

 

Student rozwija wiedzę teoretyczną  i praktyczną potrzebną do ogrywania różnych akordów. Poznając standardy poszerza swój repertuar przydatny na jam -sessions . które są formą sprawdzenia  swoich umiejętności w praktyce.

metody dydaktyczne

Metody jak w poprzednich semestrach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opanowanie zadanego materiału pprzewidzianego na dany semestr.

Na ocenę studenta ma wpływ stopień w jakim potrafi on zastosować zadany materiał w standardach oraz to czy i w jakim stopniu rozwinął skalę , brzmienie , intonację i artykulację.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/7074
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- praca nad czterodżwiękami budowanymi na stopniach skali doryckiej , miksolidyjskiej i jońskiej oraz ich zastosowanie

- Praca nad cyklem harmonicznym Johna Coltrane'a

- wprowadzenie akordu zmniejszonego  , dominanty z noną obniżoną oraz skali półton - cały ton ( ciąg dalszy )

- granie solówek Adderley'a , Johna Coltrane'a

- Standardy : Night in Tunisia , Days of wine & roses , Recorda Me , What is this thing called love.

Student rozwija zmysł harmoniczny i melodyczny oraz świadomość harm . poprzez poszerzenie środków muzycznych. Poznaje język muzyczny saksofonistów , których sola gra w każdym semestrze.

metody dydaktyczne

Metody jak w poprzednich semestrach.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opanowanie zadanego materiału na dany semestr.

Na ocenę studenta ma wpływ to , wjakim stopniu umie on wykorzystać zadany materiał w standardach i czy rozwinął brzmienie , intonację i ogólny " feeling " jazzowy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzamindr Maciej Sikała, 4/2467/7092
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-  praca nad repertuarem dyplomowym

- wprowadzenie skali alterowanej ( zastosowanie wcześniej poznanych pentatonik na tej skali )

- praca nad trójdżwiękami i czterodżwiękami budowanymi na stopniach tej skali

- granie solówek różnych saksofonistów

- standardy : Invitation , Giant's Steps , Body & Soul , All the things you are , You and the night and the music.

 

Student poszerza swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną poprzez stosowanie nowych środków. Wzrasta też jego zdolność do granie różnych utworów jazzowych o różnym stopniu trudności.

metody dydaktyczne

Metody dydaktyczne takie jak w innych semestrach.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opanowanie materiału zadanego w danym semestrze.

Na ocenę studenta ma wpływ to , w jakim stopniu umie zastosować poznane środki w standardach i czy i w jakim stopniu poczynił postępy w brzmieniu i intonacji.

wykonanie: www.ansta.pl