Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - puzon

symboljezyk
4/2466
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowe dwa aspekty studiów to: praca twórcza, czyli solistyczny wymiar studiów,  a także świadoma praca z zespołem oraz określany w języku angielskim mianem sideman’a aspekt odtwórczy, polegający na profesjonalnym podejściu do materii orkiestrowej i co za tym idzie perfekcyjne czytanie tekstu muzycznego na wysokim lub bardzo wysokim poziomie interpretacji artystycznej.

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

Celem studiów jest przygotowanie studenta do wykonywania na poziomie profesjonalnym zawodu muzyka jazzowego zarówno w sferze orkiestrowej jak i solistycznej z uwzględnieniem jego zdolności improwizatorskich i wykonawczych. Rzetelne opanowanie techniki gry pod względem warsztatowym i elastyczność jeśli chodzi o wyczucie stylów i swobodne poruszanie się w nich.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Sprawdzenie ogólnego poziomu muzycznego, ponieważ zróżnicowane jest wykształcenie muzyczne studentów.

 Praca nad głównymi elementami gry na puzonie.

Zagadnienia związane z pracą prawej ręki.

Zagadnienia artykulacji jazzowej.

Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.

Zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.

Analiza i opracowanie standardów.

Opanowanie skal: pentatonika durowa, mollowa i skala bluesowa,

Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.

Opanowanie podstawowych form jazzowych (blues, AABA, rhythm changes).

Praca nad improwizacją w oparciu o kadencję II-V-I.

Swobodne opanowanie środków wyrazu.

Twórcza interpretacja tematów.

Przygotowanie programu egzaminu semestralnego a w 6 semestrze Recitalu dyplomowego.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Czynne uczestniczenie w życiu kilturalnym uczelni a także całego Trójmiasta.

 

bibliografia podstawowa

- Urbie Green          – One Hor A Day

- J.J. Johnson          – Exercise And Etudes for The Jazz Instrumentalist”,

- Bob Mc Chesney    – Doodle Studies and Etudes

- Bill Watrous          – Trombonisms

- David Wilken         – Lip Flexibility for the Advanced Jazz Trombonist

- James Aebersold   – wybrane pozycje ze zbioru „Play-a-long”,

 

 

bibliografia uzupełniająca

- Antropology             - Charlie Parker

- Autumn Leaves        - Josef Kosma

- Blue Bossa              - Kenny Dorham

- Blue Monk               - Thelonius Monk

- Blues For Alice          - Charlie Parker

- Bluessette               -

- Body And Soul          - John Green

- Dolphin Dance         - Herbie Hancook

- Don’t Get Around       - Duke Ellington

- Footprints                 - Wayne Shorter

- Four                         - Miles Davis

- In A Mellow Tone       - Duke Ellington

- Lady Bird                  - Tadd Dameron

- Lazy Bird                  - John Coltrane

- Meditation                - Antonio Carlos Jobim

- Now’s The Time         - Charlie Parker

- Oleo                        - Sonny Rollins

- Ornithology              - Charlie Parker

- Solar                         - Miles Davis

- Stella By Starlight       - Victor Young

 

 

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę na temat rodzaju puzonów i ich przydatności w muzyce jazzowej.
Zna podstawowe sposoby jak naprawić drobne usterki. Wie, gdzie oddać instrument w przypadku poważnej usterki.
Potrafi dobrać odpowiedni mikrofon i efekty do puzonu.
Posiada wiedzę na temat literatury na puzon, stylistycznie związanej z kierunkiem studiów.
Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na puzonie.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako puzonista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop.
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na puzonie.
Potrafi improwizować używając różnych technik imrowizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na puzonie, by osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny. 
Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych. 
Umie przeczytać zapis nutowy na puzon.
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla puzonu (artykulacja swingowa, "doodle doodle", podwójne i potrójne staccato, gra w różnych tempach, gra "in time"). 
Posiada umiejętność kontrolowania struktur rytmicznych i metro rytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania, oddychania i artykulacji podczas gry na puzonie.
Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka". 
Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej.
Wykazuje kreatywność w realizacji własnych pomysłów i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu.
Potrafi zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/6961
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie   dźwięku).

2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów,   pozycja nadgarstka).

3. Podstawowe zagadnienia artykulacji jazzowej.

4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.

5. Podstawowe zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.

6. Analiza i opracowanie standardów.

7. Twórcza interpretacja tematów.

8. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym).

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów       (z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/6990
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku).

2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów,       pozycja nadgarstka).

3. Zagadnienia artykulacji jazzowej.

4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.

5. Podstawowe zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.

6. Analiza i opracowanie standardów.

7. Praca nad skalami: bluesowa. 

8. Opanowanie podstawowych form jazzowych (blues).

9. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.

10. Twórcza interpretacja tematów.

11. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów

z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym).

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/7020
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku).
  2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów, pozycja nadgarstka).
  3. Zagadnienia artykulacji jazzowej.
  4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.
  5. Zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.
  6. Analiza i opracowanie standardów.
  7. Praca nad skalami: pentatonika durowa.
  8. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.
  9. Praca nad środkami wyrazowymi (ornamentyka, operowanie brzmieniem).
  10. Twórcza interpretacja tematów.
  11. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym),

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/7049
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku).
  2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów, pozycja nadgarstka).
  3. Zagadnienia artykulacji jazzowej.
  4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.
  5. Zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.
  6. Analiza i opracowanie standardów.
  7. Praca nad skalami: pentatonika mollowa.
  8. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.
  9. Opanowanie podstawowych form jazzowych (AABA).
  10. Praca nad środkami wyrazowymi (ornamentyka, operowanie brzmieniem).
  11. Twórcza interpretacja tematów.
  12. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów.

        z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym),

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/7073
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Kontrola głównych elementów gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku).
  2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów, pozycja nadgarstka).
  3. Zagadnienia artykulacji jazzowej.
  4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym.
  5. Zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych.
  6. Analiza i opracowanie standardów.
  7. Praca nad skalami: pentatonika durowa, mollowa i skala bluesowa.
  8. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.
  9. Opanowanie podstawowych form jazzowych (rhythm changes).
  10. Praca nad improwizacją w oparciu o kadencję II-V-I.
  11. Praca nad środkami wyrazowymi (ornamentyka, operowanie brzmieniem).
  12. Twórcza interpretacja tematów.
  13. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzaminmgr Jan Konop, 4/2466/7091
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Kontrola głównych elementów gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku) oraz pracy prawej ręki.
  2. Zagadnienia artykulacji jazzowej.
  3. Używanie pozycji zastępczych.
  4. Analiza i opracowanie standardów.
  5. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu.
  6. Praca nad improwizacją w oparciu o kadencję II-V-I.
  7. Praca nad środkami wyrazowymi (ornamentyka, operowanie brzmieniem).
  8. Twórcza interpretacja tematów.
  9. Przygotowanie programu Recitalu Dyplomowego.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec szóstego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas Recitalu Dyplomowego.       Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu programu podsumowującego cały okres kształcenia, trwającego od 40 - 60 minut (z listy standardów bądź kompozycji własnych).

Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.

 

wykonanie: www.ansta.pl