symbol | jezyk |
---|---|
4/2466 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Podstawowe dwa aspekty studiów to: praca twórcza, czyli solistyczny wymiar studiów, a także świadoma praca z zespołem oraz określany w języku angielskim mianem sideman’a aspekt odtwórczy, polegający na profesjonalnym podejściu do materii orkiestrowej i co za tym idzie perfekcyjne czytanie tekstu muzycznego na wysokim lub bardzo wysokim poziomie interpretacji artystycznej. Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień. Celem studiów jest przygotowanie studenta do wykonywania na poziomie profesjonalnym zawodu muzyka jazzowego zarówno w sferze orkiestrowej jak i solistycznej z uwzględnieniem jego zdolności improwizatorskich i wykonawczych. Rzetelne opanowanie techniki gry pod względem warsztatowym i elastyczność jeśli chodzi o wyczucie stylów i swobodne poruszanie się w nich.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Sprawdzenie ogólnego poziomu muzycznego, ponieważ zróżnicowane jest wykształcenie muzyczne studentów. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie. Zagadnienia związane z pracą prawej ręki. Zagadnienia artykulacji jazzowej. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym. Zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych. Analiza i opracowanie standardów. Opanowanie skal: pentatonika durowa, mollowa i skala bluesowa, Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu. Opanowanie podstawowych form jazzowych (blues, AABA, rhythm changes). Praca nad improwizacją w oparciu o kadencję II-V-I. Swobodne opanowanie środków wyrazu. Twórcza interpretacja tematów. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego a w 6 semestrze Recitalu dyplomowego.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czynne uczestniczenie w życiu kilturalnym uczelni a także całego Trójmiasta.
| |
bibliografia podstawowa | |
- Urbie Green – One Hor A Day - J.J. Johnson – Exercise And Etudes for The Jazz Instrumentalist”, - Bob Mc Chesney – Doodle Studies and Etudes - Bill Watrous – Trombonisms - David Wilken – Lip Flexibility for the Advanced Jazz Trombonist - James Aebersold – wybrane pozycje ze zbioru „Play-a-long”,
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Antropology - Charlie Parker - Autumn Leaves - Josef Kosma - Blue Bossa - Kenny Dorham - Blue Monk - Thelonius Monk - Blues For Alice - Charlie Parker - Bluessette - - Body And Soul - John Green - Dolphin Dance - Herbie Hancook - Don’t Get Around - Duke Ellington - Footprints - Wayne Shorter - Four - Miles Davis - In A Mellow Tone - Duke Ellington - Lady Bird - Tadd Dameron - Lazy Bird - John Coltrane - Meditation - Antonio Carlos Jobim - Now’s The Time - Charlie Parker - Oleo - Sonny Rollins - Ornithology - Charlie Parker - Solar - Miles Davis - Stella By Starlight - Victor Young
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę na temat rodzaju puzonów i ich przydatności w muzyce jazzowej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako puzonista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/6961 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku). 2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów, pozycja nadgarstka). 3. Podstawowe zagadnienia artykulacji jazzowej. 4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym. 5. Podstawowe zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych. 6. Analiza i opracowanie standardów. 7. Twórcza interpretacja tematów. 8. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów (z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/6990 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Praca nad głównymi elementami gry na puzonie (oddech, zadęcie i wydobycie dźwięku). 2. Zagadnienia związane z płynnym prowadzeniem suwaka (płynność ruchów, pozycja nadgarstka). 3. Zagadnienia artykulacji jazzowej. 4. Przygotowanie i analiza transkrypcji sola (jednego z uznanych mistrzów gatunku) pod kątem artykulacyjnym i wykonawczym. 5. Podstawowe zagadnienia z użyciem pozycji zastępczych. 6. Analiza i opracowanie standardów. 7. Praca nad skalami: bluesowa. 8. Opanowanie podstawowych form jazzowych (blues). 9. Rozwijanie wytrzymałości w grze, barwy i skali instrumentu. 10. Twórcza interpretacja tematów. 11. Przygotowanie programu egzaminu semestralnego (wykonanie dwóch utworów z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/7020 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/7049 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
z sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym),
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/7073 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec każdego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas egzaminu. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu dwóch utworów ( z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Jan Konop, | 4/2466/7091 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą dydaktyczną są zajęcia indywidualne odbywające się wg obowiązującej siatki godzin. Istotną częścią zajęć jest prezentacja nagrań uznanych mistrzów gatunku, będących dopełnieniem poruszanych na zajęciach zagadnień.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie frekwencji na zajęciach oraz aktywności w realizowaniu programu studiów. Na koniec szóstego semestru student oceniany jest przez komisję egzaminacyjną JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ podczas Recitalu Dyplomowego. Na jego treść składa się wykonanie z akompaniamentem zespołu programu podsumowującego cały okres kształcenia, trwającego od 40 - 60 minut (z listy standardów bądź kompozycji własnych). Ocena egzaminu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętej dla całej uczelni.
|