Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - gitara basowa, kontrabas

symboljezyk
4/2464
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zasadniczym celem kształcenia na kontrabasie jest wszechstronne opanowanie przez  studentów warsztatu wykonawczego, który obejmuje sztukę improwizacji  i wykonywanie zapisanych utworów solowych lub partii w zespołach jazzowych (combo) i orkiestrach (big-band). Istotną częścią  kształcenia jest też dla basistów nauka akompaniamentu w wymienionych wyżej formacjach muzycznych. Bardzo ważnym celem, niezależnie od technicznego przygotowania studenta, jest rozwój jego kreatywności i wrażliwości muzycznej, będących podstawą osobowości każdego  wykonawcy

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość problematyki następujących przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, formy muzyczne, instrumentacja i literatura jazzu

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

improwizacja, praca w sekcji rytmicznej

bibliografia podstawowa

- John Goldsby Jazz book

- Todd Collman – Bass Tradition

- Domenico Scarlatti – Sonaty

- Paul Chambers – solos

- Ron Carter – bass lines

- J.Eichstadt – szkoła na kontrabas część I

- W.Gadziński – wybór etiud na kontrabas

- Carlom Del Puerto – the true Caban bass

- Sigi Busch – jazz bass compendium

- Rufus Reid – The Evolving Basist

bibliografia uzupełniająca

- Oscar Stagnaro – Afro- Cubas Bass lines

- J.Popławski – Gitara Basowa

- Rufus Reid – Evolving Upward Bass Book II

- J.Eichstadt – szkoła na kontrabas część I

efekty kształcenia - wiedza

Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na git.basowej i kontrabsie z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na git.basowej i kontrabasie, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych. Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą git.basowej i kontrabasu, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, itp. Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako git.basowy i kontrabasista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop. Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na git.basowej i kontrabasie. Potrafi improwizować używając różnych technik imrowizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na git.basowej i kontrabasie, by osiągnąc odpowiedni przekaz artystyczmy. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych Umie przeczytać zapis nutowy na git.basową i kontrabas. Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów sprecyficznych dla git.basowej i kontrabasu ( artykulacja swingowa, gra w różnych tepmach, gra "in time"). Posiada umiejętność kontrolowania strutkur rytmicznych i metrorytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczączych frazowania, artykulacji i palcowania podczas gry na git.basowej i kontrabasie. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka". Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu git.basowego i kontrabasisty. Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/6959
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- znajomość standardów jazzowych,

- formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

- improwizacja,

- harmonizacja linii melodycznej,

- akompaniament,

- wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

- analiza wykonywanych transkrypcji,

- charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

- utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

- czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

metody dydaktyczne

1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/6988
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- znajomość standardów jazzowych,

- formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

- improwizacja,

- harmonizacja linii melodycznej,

- akompaniament,

- wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

- analiza wykonywanych transkrypcji,

- charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

- utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

- czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

metody dydaktyczne

1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/7018
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- znajomość standardów jazzowych,

- formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

- improwizacja,

- harmonizacja linii melodycznej,

- akompaniament,

- wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

- analiza wykonywanych transkrypcji,

- charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

- utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

- czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

metody dydaktyczne

1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    430.004.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/7047
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    - znajomość standardów jazzowych,

    - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

    - improwizacja,

    - harmonizacja linii melodycznej,

    - akompaniament,

    - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

    - analiza wykonywanych transkrypcji,

    - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

    - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

    - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

    metody dydaktyczne

    1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    530.0010.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/7071
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    - znajomość standardów jazzowych,

    - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

    - improwizacja,

    - harmonizacja linii melodycznej,

    - akompaniament,

    - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

    - analiza wykonywanych transkrypcji,

    - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

    - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

    - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

    metody dydaktyczne

    1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    630.0010.0ćwiczeniaegzaminad. dr Piotr Kułakowski, 4/2464/7089
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    - znajomość standardów jazzowych,

    - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada),

    - improwizacja,

    - harmonizacja linii melodycznej,

    - akompaniament,

    - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu,

    - analiza wykonywanych transkrypcji,

    - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz),

    - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu,

    - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji

    metody dydaktyczne

    1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia jest zagranie recitalu dyplomowego wraz z zespołem składającego się z minimum 5 , a maksymalnie 7 utwor~ów przed komisją egzaminacyjną.

    wykonanie: www.ansta.pl