symbol | jezyk |
---|---|
4/2464 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zasadniczym celem kształcenia na kontrabasie jest wszechstronne opanowanie przez studentów warsztatu wykonawczego, który obejmuje sztukę improwizacji i wykonywanie zapisanych utworów solowych lub partii w zespołach jazzowych (combo) i orkiestrach (big-band). Istotną częścią kształcenia jest też dla basistów nauka akompaniamentu w wymienionych wyżej formacjach muzycznych. Bardzo ważnym celem, niezależnie od technicznego przygotowania studenta, jest rozwój jego kreatywności i wrażliwości muzycznej, będących podstawą osobowości każdego wykonawcy | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość problematyki następujących przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, formy muzyczne, instrumentacja i literatura jazzu | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
improwizacja, praca w sekcji rytmicznej | |
bibliografia podstawowa | |
- John Goldsby Jazz book - Todd Collman – Bass Tradition - Domenico Scarlatti – Sonaty - Paul Chambers – solos - Ron Carter – bass lines - J.Eichstadt – szkoła na kontrabas część I - W.Gadziński – wybór etiud na kontrabas - Carlom Del Puerto – the true Caban bass - Sigi Busch – jazz bass compendium - Rufus Reid – The Evolving Basist | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Oscar Stagnaro – Afro- Cubas Bass lines - J.Popławski – Gitara Basowa - Rufus Reid – Evolving Upward Bass Book II - J.Eichstadt – szkoła na kontrabas część I | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na git.basowej i kontrabsie z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na git.basowej i kontrabasie, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych. Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą git.basowej i kontrabasu, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, itp. Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako git.basowy i kontrabasista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop. Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na git.basowej i kontrabasie. Potrafi improwizować używając różnych technik imrowizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na git.basowej i kontrabasie, by osiągnąc odpowiedni przekaz artystyczmy. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych Umie przeczytać zapis nutowy na git.basową i kontrabas. Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów sprecyficznych dla git.basowej i kontrabasu ( artykulacja swingowa, gra w różnych tepmach, gra "in time"). Posiada umiejętność kontrolowania strutkur rytmicznych i metrorytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczączych frazowania, artykulacji i palcowania podczas gry na git.basowej i kontrabasie. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka". Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu git.basowego i kontrabasisty. Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/6959 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/6988 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/7018 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/7047 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/7071 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest egzamin na koniec każdego semestru, na którym student musi zagrać 2 standardy jazzowe. jeden wybrany przez pedagoga, drugi wybrany przez studenta oraz transkrypcje jednego z mistrz~ów instrumentu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2464/7089 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- znajomość standardów jazzowych, - formy jazzowe (blues, rhythm changes, ballada), - improwizacja, - harmonizacja linii melodycznej, - akompaniament, - wykonanie transkrypcji solówek mistrzów jazzu, - analiza wykonywanych transkrypcji, - charakterystyczne cechy stylów jazzu (swing, be-bop, modern jazz), - utwory solowe – z repertuaru klasycznego, transkrypcje mistrzów jazzu, - czytanie nut a vista i rozwijanie umiejętności transpozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.nauczyciel przedstawia problemy warsztatowe, eksponując je na instrumencie i precyzując teoretyczne podstawy problemu, które student ma zrealizować 2 . słuchanie wykonań mistrzów gatunku i analiza przeprowadzona przez wykładowcę studentowi 3. analiza solówek wybitnych kontrabasistów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest zagranie recitalu dyplomowego wraz z zespołem składającego się z minimum 5 , a maksymalnie 7 utwor~ów przed komisją egzaminacyjną. |