Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - gitara

symboljezyk
4/2463
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Rozwijanie umiejętności czytania nowych utworów oraz umiejętności ich analizy harmonicznej i formalnej.
  • Budowanie warsztatu improwizatorskiego; poznawanie sposobów zastosowania akordów i skal w improwizacji.
  • Akompaniament  podczas gry w duetach i w większych zespołach z sekcją rytmiczną.
  • Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania kompozycji i improwizowania w stylistyce, która obowiązuje w muzyce jazzowej i rozrywkowej.
  • Poznanie repertuaru, składającego się ze standardów jazzowych oraz standardów muzyki rozrywkowej.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Umiejętność czytania zapisu nutowego.
  • Znajomość podstaw harmonii jazzowej.
  • Posiadanie odpowiedniego instrumentu do wykonywania muzyki jazzowej.
  • Znajomość historii muzyki jazzowej.
  • Znajomość dyskografii ważnych muzyków jazzowych.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Kształcenie słuchu
  • Historia jazzu
  • Zespoły instrumentalne
  • Kompozycja i aranżacja
bibliografia podstawowa
  • William G. Leavitt – A Modern Method For Guitar Vol. 1, Vol. 2
  • Jerry Bergonzi – Inside Improvisation Vol. 2 Pentatonik
  • Peter O’Mara – A Chordal Concept for Jazz Guitar
bibliografia uzupełniająca
  • Howard Roberts/Garry Hagberg – Guitar Compendium Vol.1, 2,3
  • Joseph Viola – The Technique of the Saxophone Vol. 1, 2
  • Mark Levine – The Piano Book
  • Jamey Aebersold – The II-V-I Progression
efekty kształcenia - wiedza

Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na gitarze jazzowej z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na gitarze, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych.
Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop.
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gitary jazzowej, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, efektów gitarowych itp.
Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski, jako gitarzysta, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop.
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na gitarze jazzowej. Potrafi improwizować używając różnych technik improwizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na gitarze jazzowej, by osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny.
Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych.

Umie przeczytać zapis nutowy na gitarę jazzową.
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla gitary jazzowej (różnorodne techniki kostkowania, artykulacja swingowa, gra w różnych tempach, gra "in time").
Posiada umiejętność kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania, artykulacji i palcowania podczas gry na gitarze jazzowej.
Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka".
Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu gitarzysty jazzowego.
Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów.
Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/6958
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gama durowa w pięciu pozycjach.
  • Pentatonika mollowa w pięciu pozycjach.
  • Pasaże o konstrukcji trójdźwięku.
  • Trójdźwięki w przewrotach, forma skupiona i rozległa.

Opanowanie podstaw warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/6987
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Czterodźwięki septymowe w przewrotach.
  • Zastosowanie poznanych skal i akordów w improwizacji i akompaniamencie.
  • Gama mollowa melodyczna.
  • Pentatonika mollowa z sekstą wielką.

Rozwijanie warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/7017
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Pasaże o konstrukcji czterodźwięku.
  • Substytuty akordów septymowych.
  • Akordy kwartowe w harmonii modalnej.
  • Zastosowanie poznanych skal i akordów w improwizacji i akompaniamencie

Budowanie warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/7046
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gama całotonowa i półton - cały ton.
  • Pentatonika mollowa z sekstą małą.
  • Klastery.
  • Voicing w skalach alterowanych.

Kontynuacja budowania warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/7070
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Substytuty akordów z undecymą i tercdecymą.
  • Zastosowanie poznanych skal i akordów w improwizacji i akompaniamencie
  • Gama chromatyczna.
  • Pentatonika całotonowa.

Kontunuacja budowania warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzamindr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 4/2463/7088
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Akordy typu Slash.
  • Pasaże o konstrukcji czterodźwięku c.d.
  • Zastosowanie poznanych skal i akordów w improwizacji i akompaniamencie.
  • Improwizacja metoda insi de – outside
  • Improwizacja niediatoniczna

Kontynuacja budowania warsztatu improwizatorskiego.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych

wykonanie: www.ansta.pl