Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Jazzowy instrument główny - fortepian

symboljezyk
4/2462
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Opanowanie środków pianistycznych umożliwiające swobodne poruszanie się w obszarach muzyki jazzowej i rozrywkowej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

1. Opanowanie i czytanie a vista różnych rodzajów notacji funkcji harmonicznych na przykładach standardów (np. G delta = G maj 7 = G 7+ = sol m7 itp.)

2. Skale i ich stosowanie

3. Rytmiczność i artykulacja

4. Opanowanie formy bluesa

a) różne rodzaje harmonii

b) umiejętność budowania różnych pochodów basowych (pierwszy podyktowany przez wykładowcę, a następnie wymyślone i zapisane przez studenta - swobodne granie wszystkich trzech i ich kompilacji oraz improwizowanie nowych we wszystkich tonacjach)

c) improwizacja melodyczna z wykorzystaniem poznanych skal we wszystkich tonacjach

d) docelowo: czytanie a vista i granie w różnych tonacjach

5. Ballad: granie solowe i ćwiczenia zmian harmonicznych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

nie dotyczy

bibliografia podstawowa

Bogdan Hołownia, Kącik teoretyczny.

Dan Haerle, Skale do improwizacji jazzowej. Metoda ćwiczeń dla wszystkich instrumentów.

Walt Weiskopf & Ramon Ricker: Harmonia Coltrane: przewodnik dla wykonawcy.

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na fortepianie z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na fortepianie, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych.
Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop.
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą fortepianu, doboru instrumentu i różnicy w graniu na instrumentach akustycznych i elektrycznych.
Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako pianista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop.
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na fortepianie.
Potrafi improwizować używając różnych technik improwizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na fortepianie, by osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny.
Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych
Umie przeczytać zapis nutowy i symbole akordów na fortepian.
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla fortepianu jazzowego (artykulacja swingowa, gra w różnych tempach, gra "in time").
Posiada umiejętność kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania, artykulacji i palcowania podczas gry fortepianie. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistka".
Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji wprowadzania stylistycznych zmian w utworze stanowiącym jej bazę. Posiada umiejętność reharmonizacji utworów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu pianisty jazzowego.
Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów.
Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/6957
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wprowadzenie

 

Teoria:

1. Rodzaje notacji funkcji

2. Budowa akordów

3. Układy akordowe (Chopina, Ravela, Billa Evansa)

4. Blues

5. Ballada

 

Praktyka:

1. Wprawki mojego układu, np. rozciągające, rozgrzewające - oparte na palcówkach, gamach i skalach całotonowych i jazzowych

2. Ćwiczenia harmoniczne: płynne łączenie akordów

II-V diatonicznie, chromatycznie, w układzie rozległym, w układzie skupionym

II-V-I diatonicznie, chromatycznie, w układzie rozległym, w układzie skupionym

3. Skale: bluesowa i półzmniejszona

4. Blues: pochody basowe i improwizacje grane na zmianę z wykładowcą

5. Standardy: pokład i improwizacja na zmianę z wykładowcą

6. Ballada: solo

 

 

metody dydaktyczne

granie razem z wykładowcą na zmianę

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zagranie razem z wykładowcą (na zmianę - góra - dół) bluesa w F-dur, standardu (z zespołem) i ballady (solo)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/6986
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja - wprawki i ćwiczenia

 

Teoria

1. Tensions

2. Paralele

3. Modulacje

4. Kadencje

 

Praktyka

1. Blues w B i stopniowo w innych tonacjach na tych samych zasadach i razem z wykładowcą

2. Blues na 3/4

3. Rozszerzenie znajomości standardów (Duke Ellington)

4. Ballady (Duke Ellington) - harmonizacja

 

metody dydaktyczne

granie razem z wykładowcą na zmianę

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium: blues w B razem z wykładowcą, standard - D. Ellington z wykładowcą, ballada solo

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/7016
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Teoria

 

1. Be-bop

2. Charlie Parker

3. Frazowanie

4. Harmonia

 

Praktyka

 

1. Wprawki i ćwiczenia harmoniczne

2. Ćwiczenie fraz Parkera z naciskiem na artykulację

3. Blues molowy - Bill Evans

4. Blues grany w różnych tonacjach - próby grania solo

5. Standardy (metrum 5/4 i inne nieparzyste)

6. Ballady - harmonia

metody dydaktyczne

granie razem z wykładowcą na zmianę, wykorzystywanie wprawek i skal w improwizacji

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium: blues w dowolnej tonacji (z wykładowcą), standard - Ch. Parker, ballada - solo

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/7045
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Teoria

 

1. Substytuty

2. Wprowadzenie do Coltrane'a

 

Praktyka

 

1. Wprawki i ćwiczenia

2. Próby transpozycji standardów do różnych tonacji i "przeharmonizowania" funkcji harmonicznych

3. Próby transpozycji ballad do różnych tonacji i "przeharmonizowania" funkcji harmonicznych

metody dydaktyczne

stosowanie poznanych zasad do wprowadzania własnych harmonii w standardach i balladach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium: blues we wszystkich tonacjach, tempo szybsze; standard z zespołem, ballada z własną harmonią solo

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0010.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/7069
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Teoria

 

Coltrane

Cykle: major third (D7 B7 F#7)

 

Praktyka

 

1. Wprawki i ćwiczenia Giant Steps (z wykładowcą)

2. Zastosowanie substytutów w innych standardach

3. Blues solo

4. Ballada z własną harmonią

metody dydaktyczne

stosowanie poznanych zasad do wprowadzania własnych harmonii w standardach i balladach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium: blues solo, Giant Steps z wykładowcą/zespołem/solo, ballada solo

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzaminprof. dr Włodzimierz Nahorny, 4/2462/7087
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Teoria

 

Kontynuacja Coltrane'a i podsumowanie

 

Praktyka

 

1. Ćwiczenia i wprawki

2. Czytanie standardów a vista z różnych materiałów

3. Przygotowanie solowego recitalu; ewentualne próby własnych kompozycji

metody dydaktyczne

stosowanie opanowanych ćwiczeń harmonicznych (II-V, II-V-I) w czytaniu a vista standardów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

egzamin: recital solo (blues, standard, ballada)

wykonanie: www.ansta.pl