Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja

symboljezyk
4/2460
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

rozwijanie inwencji twórczej

rozwijanie indywidualnego stylu improwizatorskiego

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym  w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii.

Od studenta wymaga sie odpowiedniej jakości warsztatu instrumentalnego , pracy własnej , przyswojenia wiedzy teoretycznej,

praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.

 

 

 wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-Zasady Muzyki

-Kształcenie słuchu

- Harmonia jazzowa

bibliografia podstawowa

 

-Jerry Bergonzi-Inside Improvisation Series vol 1 -6

-Ramon Rcker- Pentatonics scales for Jazz Improvisations

-David Liebman –A chromatic approach to jazz harmony and melody

 

 

bibliografia uzupełniająca

Barry Green-Jazz Improvisation

-B.Nettles,R.Graf- The Chord Scale Theory & Jazz Harmony

-Mark.Levine- The Jazz Theory Book

efekty kształcenia - wiedza

znajomość kilku standardów jazzowych na pamięć,
znajomość skal używanych w improwizacji jazzowej

efekty kształcenia - umiejętności

student powinien:
improwizować opierając się na przebiegu harmonicznym standardów jazzowych
reagować na impulsy pochodzące od pozostałych członków zespołu
realizować praktycznie różne odmiany stylistyczne improwizacji jazzowej
współtworzyć zespołowo różne odmiany groove
podejmować rolę lidera zespołu w razie potrzeby realizować z zaangażowaniem koncepcje artystyczne kolegów z zespołu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Cezary Paciorek, 4/2460/6955
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

I semestr

- analiza pojęcia swingowania (time, pulsacja i ich rodzaje),

- kształtowanie brzmienia i artykulacja,

- skala pentatoniczna, bluesowa i ich zastosowanie,

- skala dorycka (ćwiczenia skalowe, interwałowe, akordy, passing notes),

- pozostałe skale modalne,

- ćwiczenie kadencji i progresji w różnorodnych transpozycjach,

- analiza formy bluesa,

- stosowanie techniki riffowej oraz „call and respose” w różnych formach,

- analiza problematyki gry zespołowej,

- skala zmniejszona.

metody dydaktyczne

Zajęcia w formie ćwiczeń, pracy własnej studentów : ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii. Słuchanie nagrań mistrzów omawianej  w semestrze problematyki

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie  frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Cezary Paciorek, 4/2460/6984
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- skala całotonowa,

- skala alterowana,

- skala zwiększona,

 

metody dydaktyczne

Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym  w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie  frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamindr Cezary Paciorek, 4/2460/7015
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

- cykl mediantowy,

- stosowanie passing notes w skalach dominantowych,

- analiza akordów substytutowych,

- alteracje i „extensions”,

- łączenie skal,

- improwizacja oparta na centrum tonalnym,

- środki interpretacyjne i wyrazowe w jazzie.

-outside playing

-free improvisation

-Medianty i submedianty

metody dydaktyczne

Środki realizacji oparte są na programie dydaktycznym realizowanym  w obrębie siatki godzin, pracy własnej studentów w jej różnych formach: ćwiczenia praktyczne, analiza teoretyczna i gromadzenie dyskografii.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu dokonywane jest przez pedagoga prowadzącego, na podstawie  frekwencji na zajęciach, oraz znajomości przedmiotu w zakresie: wiedzy teoretycznej, praktycznego opanowania metody pracy nad skalami i akordami i umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w improwizacji.

wykonanie: www.ansta.pl