symbol | jezyk |
---|---|
4/2459 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- znajomość skal oraz akordów harmonii jazzowej - wykształcenie umiejętności reharmonizacji standardów jazzowych oraz własnych utworów - pisanie krótkich impresji(krótkich kompozycji) których celem jest zastosowanie akordów oraz skal jazzowych omawianych na zajęciach - wykonywanie impresji na fortepianie (dotyczy głównie instrumentalistów i aranżerów). - studenci wokalistyki jazzowej zobligowani są do umiejętności odczytania akordów standardów jazzowych z tzw. "prymki" (melodia plus funkcyjny zapis akordowy).
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zakres wiadomości/umiejętności, jakie już powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu to podstawowe wiadomości z zakresu Harmonii Klasycznej i Jazzowej oraz Zasad Muzyki.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Harmonia modalna i o rozszerzonej tonalności Analiza harmoniczna wybranych utworów zawierających zaawansowaną harmonię, Przykład kompozytorów : Wayne Shorter,Maria Schneider,Bill Evans, Pat Matheny,Michael Brecker,David Liebman,Jim McNeely,Bob Brookmeyer itp | |
bibliografia podstawowa | |
Mark Levine - The Jazz Theory Book Ron Miller - Modal Jazz Composition and Harmony - vol 1 & 2 David Liebman - Chromatic Approach to Jazz Harmony and Melody Weiskopf and Ramon Ricker - Augumented Scale in Jazz
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Andy Jaffe - Jazz Harmony Michael Morangelli - A Reference for Jazz Theory Pete Thomas - Compositioan and Jazz Theory Bill Dobbins -Chords and Scales | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student umie posługiwać sie fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | wykład | zaliczenie | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2459/6954 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- notacja akordów - skala majorowa i jej akordy - harmonia typu „Melodic Minor” i jej akordy - rodzaje akordów dominantowych - blues: skala bluesowa, rodzaje bluesów - Skale pentatoniczne - akordy substytutowe - kadencje i progresje harmoniczne - kadencje II-V-I (dur i moll) różnice w alteracjach - zwroty kadencyjne typu „Rythm Changes"
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady teoretyczne - ćwiczenia praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez studentów - analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- obecność na zajęciach - kolokwium obejmujące znajomość wszystkich skal, akordów oraz zagadnień przedmiotu - -egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe. - egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal, - akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w harmonii jazzowej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | wykład | kolokwium | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2459/6983 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- skale bebopowe - skale symetryczne - skala alterowana - harmonia I akordy skali Harmonic Minor - akordy typu "so-what" i akordy kwartowe - terminologia akordów "suspendowych" - harmonia J. Coltrane’a - harmonia typu “slash” - hybrydy, polychordy - "upper structures"-struktury wyższego rzędu - szczegóło analiza harmoniczna kompozycji jazzowych oraz transkrypcji wybitnych kompozytorów jazzowych takich jak : Maria Schneider, Wayne Shorter, Jim McNelly, Randy Brecker,Bill Evans, David Liebman). - szczegółowa analiza własnych kompozycji-autoprezentacje autorskich kompozcji Aleksandry Tomaszewskiej.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady teoretyczne - ćwiczenia praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez studentów - analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- obecność na zajęciach - kolokwium obejmujące znajomość wszystkich skal, akordów oraz zagadnień przedmiotu - egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe. - egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal, akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w harmonii jazzowej. |