Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Big band

symboljezyk
4/2452
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

1. Cele nauczania

- praca z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcję saksofonów,

  trąbek, puzonów oraz sekcję rytmiczną,

- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- kształcenie umiejętności czytania nut a vista,

- prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky,

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów.

 

2. Główne treści programowe

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

- kształtowanie umiejętności poprawnego oddychania w grupie dętej (frazowanie)

  oraz  dbałość o poprawną intonację,

- wspólne kształtowanie dramaturgii utworu poprzez precyzyjną realizację partytur

  (dynamika, artykulacja),

- rozwijanie indywidualnego języka improwizujących solistów w oparciu o kanony

  stylistyczne i ograniczenia podyktowane formą utworu,

- wytwarzanie oryginalnego brzmienia zespołu poprzez dobór repertuaru, jak i jego

  realizację (różnorodność tłumików dla sekcji :blachy”, jak i wymiana saksofonów na

  inne  instrumenty drewniane).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

3. Środki i metody realizacji

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

 

4.Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze kompozycji i aranżacji oraz znajomość   wybranej przez studenta jednej partytury oraz zadyrygowanie nią ( dotyczy studentów specjalności Kompozycja i aranżacja).

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

HAMONIA JAZZOWA

-HISTORIA JAZZU

-KSZTAłCENIE SŁUCHU

-ZESPOŁY KAMERALNE

bibliografia podstawowa

-  Dawid Baker, Jazz Pedagogy, Maher Publications, 1979, IIIinois, USA

- John Kuzmich, Jr., Lee Bash, Complete Guide to Instrumental Jazz Instruction,

   Alfred Publishing Co., Inc., USA

-  Rayburn Wright, Inside the Score, Kendor Music, Inc., 1982, USA

- Sammy Nestico, “ The complete arranger”, Anglia, Fenwood Music, 1993;

- D. Sebesky, “The Contemporary Arranger”, Anglia, Alfred Pub. Co, 1975;

- H. Mamcini, “Sounds and Scores: A Practical Guide to Professional Orchestration:,

  Nglia, Warner Bros Pubns & CD edition, 1999;A

- partytury współczesnych  kompozytorów big-bandowych

-klasyka gatunku Swing ,Be-bop, Hard Bop

 

bibliografia uzupełniająca

B.Mintzer- Who,s Walkin" Who?

B.Mintzer -Oryginal people,New mambo,Carla, Computer

L.Kulakowski-Aleatomodalblues, Tango melango, Kwarta, Tercja, Repetition 2005

efekty kształcenia - wiedza

posiada ogólna znajomość literatury wykonywanej przez big-band AM Gdansk
posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, precyzyjnie definiuje stylistykę granych utworów
posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji zachodzących miedzy poszczególnymi sekcjami instrumentów w big-badzie
posiada wiedzę o rozwoju muzyki big-bandowej
doskonale operuje warsztatowo instrumentem i rozumie swoją funkcję w zespole
definiuje i rozumie oznaczenia artykulacyjne i brzmienoiwe muz. jazzowej
rozróżnia i nazywa stylistycznie utwory,które gra w big-bandzie

efekty kształcenia - umiejętności

posiada rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i elastycznie przygotowany do wymaganej stylistyki
posiada umiejętność odczytania ideii kompozytora w granych utworach: szczególnie dotyczy to umiejętności doboru własciwych środków improwizacyjnych
posiada umiejętność improwizowania w różnorodnych stylistykach
dzięki publicznym koncertom opanował problem stresu i tremy
wykazuje umiejętność odczytania oczekiwań publiczności i elastyczego , właściwego zareagowania
posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania technicznego utworu
potrafi transponować przebiegi melodyczne i harmoniczne
posiada umijętność czytania nut a'' vista

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach
posiada kompetencje organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach wspólnych zadań i projektów
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną w zespole
potrafi świadomie kontrolować emocje i właściwe zachowanie na scenie
posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów
sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie
wykazuje odpowiedzialność za siebie i innych członków orkiestry
przestrzega zasad etyki zawodowej
ma poczucie misji-krzewienia wysokiej kultury muzycznej

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
190.005.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/6947
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

- kształtowanie umiejętności poprawnego oddychania w grupie dętej (frazowanie)

  oraz  dbałość o poprawną intonację,

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
290.005.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/6978
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- wspólne kształtowanie dramaturgii utworu poprzez precyzyjną realizację partytur

  (dynamika, artykulacja),

- rozwijanie indywidualnego języka improwizujących solistów w oparciu o kanony

stylistyczne i ograniczenia podyktowane formą utworu

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
390.005.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/7008
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Praca nad balansem brzmienia szczególnie pomiędzy blacha a drzewem(saksofonami)                                                                                  -Praca nad  utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky,

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów.

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
490.005.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/7039
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Praca nad doskonaleniem warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków,jednakową artykulacją, dynamiką i frazowanie. Praca nad intonacją .

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- Kształcenie umiejętności czytania nut a vista

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
590.008.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/7067
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- praca nad wytwarzaniem oryginalnego brzmienia zespołu poprzez dobór repertuaru, jak i jego

realizację (różnorodność tłumików dla sekcji :blachy”, jak i wymiana saksofonów na

  inne  instrumenty drewniane).

- Wymienność gry saksofonistów dodatkowo na fletach i klarnetach.

- Praca na d stylistyką i jakością partii improwizowanych

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

Nagrania w studio oraz live. Analiza  krytyczna nagrań przez pedagoga i studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze .

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.008.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2452/7085
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad utworami o rozszerzonej tonalności,zróżnicowanej technice kompozytorskiej (Aleatoryzm), o skomplikowanej fakturze i rytmice 9Polimetria, polirytmia.Praca nad mistrzostwem interpretacji i jakością stylistyczną.

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

Przygotowanie przez big-band dorocznego koncertu studentów specjalności Kompozycja i aranżacja oraz recitali dyplomowych.

Udział w konkursach i festiwalach jazzowych w kraju i za granicą.

 Udział w sesjach nagraniowych w studio jak i live.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

wykonanie: www.ansta.pl