Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie a'vista, fakultet

symboljezyk
3/2325
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem głównym przedmiotu Czytanie a’vista jest kształcenie umiejętności związanych ze specyfiką kierunku podjętych studiów, potrzebnych do uprawiania wybranego zawodu wokalisty. Zajęcia te korelują z przedmiotem: kształcenie słuchu. Dalsze rozwijanie umiejętności nabytych w okresie edukacyjnym dotyczy: biegłości w czytaniu nut głosem obejmującej wszystkie elementy dzieła muzycznego – odczytanie wysokości z kształtowaniem mertorytmiczny, harmonicznym dzieła, przy jednoczesnej realizacji warstwy agogicznej dynamicznej, artykulacyjnej. Profesjonalne rozczytanie dzieła muzycznego pozwoli na dokonanie korekty intonacyjnej, postrzeganie struktur dzieła w ujęciu zarówno horyzontalnym, jak i wertykalnym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętności nabyte podczas nauki na zajęciach kształcenia słuchu i literatury wokalnej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- kształcenie słuchu, zasady muzyki, harmonia, historia muzyki z literaturą

bibliografia podstawowa

Anczykowska-Wysocka W.: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62 Ak Muz Gdańsk 2004

Kowalska-Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearngo – od tonalności do atonalności, AK Muz Gdańsk 2000

Wacholc M.: Czytanie nut głosem, PWM Kraków 1992-1994

 

bibliografia uzupełniająca

Materiały nutowe – pieśni z towarzyszeniem fortepianu, partytury z literatury operowej i oratoryjnej (wybrane)

J.S.Bach – Kantaty, Magnificat, Pasja według św. Mateusza

A.Vivaldi – Magnificat

J.Peri-Euridice

G.F.Haendel – Mesjasz, Kserkses i.in.

W.A.Mozart – Pieśni, Requiem, Wesele Figara i.in.

F.Schubert – Die schone Mullerin i.in.

S.Moniuszko-Pieśni wybrane, Halka

P.Czajkowski-Romanse, Eugeniusz Oniegin

G.Verdi- Rigoletto i.in.

R.Wagner-Tristan i Izolda

M.Musorgski-W izbie dziecięcej

C.Debbusy- Aquarelles

K.Szymanowski-Stabat Mater, Król Roger

A.Berg-Lulu

S.Prokofiew-Wojna i pokój

I.Strawiński- Król Edyp

G.Gershwin. Porgy and Bess

O.Messiaen-Poemes pour Mi

A.Bloch- Cantate Dominum

K.Penderecki- Passio secendum Lucam

W.Kilar-Angelus

I inne

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
715.000.0ćwiczeniazaliczeniedr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2325/6660
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-         pieśń w przekroju historycznym (od H.Albereta do XXI wieku)

-         formy oratoryjne w przekroju

-         opera w przekroju

-         -partie solowe, duety, tercety, kwartety, partie chóralne

metody dydaktyczne

- od tonalności do atonalności – metoda prof. zw. A.Kowalskiej-Pińczak

- intonowanie, analiza, zapis treści harmonicznej dzieł literatury wokalnej, wokalno- instrumentalnej prezentowanej przez pedagoga lub z CD

- intonowanie ciągów akordowych z zastosowaniem wszystkich poznanychstruktur akordowych

- czytanie nut głosem dzieł literatury współczesnej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia jest frekwencja – 80% oraz ocena aktywności studentów w trakcie zajęć

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
815.001.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2325/6661
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- pieśń późnoromantyczna

- totalna chromatyka R.Wagnera i R.Straussa

- poszukiwania na gruncie podstawy dźwiękowej w twórczości kompozytorów przełomu XIX/XX wieku

- techniki kompozytorskie XX wieku, systemy indywidualne (dodekafonia, aleatoryzm, O.Messiaen)

- kantata świecka i religijna XX wieku

- pieśń z towarzyszeniem orkiestry

- polscy twórcy współcześni

metody dydaktyczne

- od tonalności do atonalności – metoda prof. zw. A.Kowalskiej-Pińczak

- intonowanie, analiza, zapis treści harmonicznej dzieł literatury wokalnej, wokalno- instrumentalnej prezentowanej przez pedagoga lub z CD

- intonowanie ciągów akordowych z zastosowaniem wszystkich poznanychstruktur akordowych

- czytanie nut głosem dzieł literatury współczesnej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia jest frekwencja – 80% oraz ocena aktywności studentów w trakcie zajęć

wykonanie: www.ansta.pl