symbol | jezyk |
---|---|
3/2325 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem głównym przedmiotu Czytanie a’vista jest kształcenie umiejętności związanych ze specyfiką kierunku podjętych studiów, potrzebnych do uprawiania wybranego zawodu wokalisty. Zajęcia te korelują z przedmiotem: kształcenie słuchu. Dalsze rozwijanie umiejętności nabytych w okresie edukacyjnym dotyczy: biegłości w czytaniu nut głosem obejmującej wszystkie elementy dzieła muzycznego – odczytanie wysokości z kształtowaniem mertorytmiczny, harmonicznym dzieła, przy jednoczesnej realizacji warstwy agogicznej dynamicznej, artykulacyjnej. Profesjonalne rozczytanie dzieła muzycznego pozwoli na dokonanie korekty intonacyjnej, postrzeganie struktur dzieła w ujęciu zarówno horyzontalnym, jak i wertykalnym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętności nabyte podczas nauki na zajęciach kształcenia słuchu i literatury wokalnej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- kształcenie słuchu, zasady muzyki, harmonia, historia muzyki z literaturą | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska-Wysocka W.: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62 Ak Muz Gdańsk 2004 Kowalska-Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearngo – od tonalności do atonalności, AK Muz Gdańsk 2000 Wacholc M.: Czytanie nut głosem, PWM Kraków 1992-1994
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiały nutowe – pieśni z towarzyszeniem fortepianu, partytury z literatury operowej i oratoryjnej (wybrane) J.S.Bach – Kantaty, Magnificat, Pasja według św. Mateusza A.Vivaldi – Magnificat J.Peri-Euridice G.F.Haendel – Mesjasz, Kserkses i.in. W.A.Mozart – Pieśni, Requiem, Wesele Figara i.in. F.Schubert – Die schone Mullerin i.in. S.Moniuszko-Pieśni wybrane, Halka P.Czajkowski-Romanse, Eugeniusz Oniegin G.Verdi- Rigoletto i.in. R.Wagner-Tristan i Izolda M.Musorgski-W izbie dziecięcej C.Debbusy- Aquarelles K.Szymanowski-Stabat Mater, Król Roger A.Berg-Lulu S.Prokofiew-Wojna i pokój I.Strawiński- Król Edyp G.Gershwin. Porgy and Bess O.Messiaen-Poemes pour Mi A.Bloch- Cantate Dominum K.Penderecki- Passio secendum Lucam W.Kilar-Angelus I inne | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 15.00 | 0.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, | 3/2325/6660 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- pieśń w przekroju historycznym (od H.Albereta do XXI wieku) - formy oratoryjne w przekroju - opera w przekroju - -partie solowe, duety, tercety, kwartety, partie chóralne | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- od tonalności do atonalności – metoda prof. zw. A.Kowalskiej-Pińczak - intonowanie, analiza, zapis treści harmonicznej dzieł literatury wokalnej, wokalno- instrumentalnej prezentowanej przez pedagoga lub z CD - intonowanie ciągów akordowych z zastosowaniem wszystkich poznanychstruktur akordowych - czytanie nut głosem dzieł literatury współczesnej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia jest frekwencja – 80% oraz ocena aktywności studentów w trakcie zajęć |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, | 3/2325/6661 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- pieśń późnoromantyczna - totalna chromatyka R.Wagnera i R.Straussa - poszukiwania na gruncie podstawy dźwiękowej w twórczości kompozytorów przełomu XIX/XX wieku - techniki kompozytorskie XX wieku, systemy indywidualne (dodekafonia, aleatoryzm, O.Messiaen) - kantata świecka i religijna XX wieku - pieśń z towarzyszeniem orkiestry - polscy twórcy współcześni | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- od tonalności do atonalności – metoda prof. zw. A.Kowalskiej-Pińczak - intonowanie, analiza, zapis treści harmonicznej dzieł literatury wokalnej, wokalno- instrumentalnej prezentowanej przez pedagoga lub z CD - intonowanie ciągów akordowych z zastosowaniem wszystkich poznanychstruktur akordowych - czytanie nut głosem dzieł literatury współczesnej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia jest frekwencja – 80% oraz ocena aktywności studentów w trakcie zajęć |