symbol | jezyk |
---|---|
3/2322 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cel zajęć:
Formy zajęć:
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
słuch muzyczny | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
historia muzyki, historia wokalistyki, historia teatru | |
bibliografia podstawowa | |
Bliżej opery. Twórcy-dzieła-konteksty, red. J. Mianowski, R. D. Golianek, Toruń 2010
B. Horowicz, Teatr operowy, Warszawa 1963
Jak skomponować „dramma per musica”. Od „Dafne” do „Ulisse Errante”, pod red. T. Cartera i Z. M. Szweykowskiego, Kraków 1994.
M. Steel, Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań 2009.
P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. I i II, Warszawa 2008.
R. D. Golianek, Zrozumieć operę, Poznań 2009
J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska: Opera i dramat. Kraków 1980
K. Estreicher: Historia sztuki w zarysie. Warszawa-Kraków 2000
P. Kamiński: Tysiąc i jedna opera, Kraków 2008 | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Blume (red.): Die Musik Geschihte und Gegenwart, Kassel 1949 - 1979 E. Dziębowska (red.): Encyklopedia muzyczna PWM, Część biograficzna, Kraków 1979-2008 J. Kański: Przewodnik operowy, Kraków 2000 L. Kydryński: Przewodnik operetkowy, Kraków 1977 L. Kydryński: Opera na cały rok, Kraków 1989 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | mgr Jerzy Snakowski, | 3/2322/6654 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ewolucja twórczości Zaangażowanie opery w sprawy społeczne Literatura w operze Krytyka opery XIX wiecznej, dramat muzyczny Ewolucja twórczości Wpływ na kulturę europejską Gounod, Bizet, Delibes, Massenet, Offenbach, Saint-Seanse Glinka Musorgski Czajkowski Rimski-Korsakow Opera czeska Epoka przedmoniuszkowska | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład połączony z dyskusją przeplatany fragmentami audio i video | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
kolokwium |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 0.0 | wykład | egzamin | mgr Jerzy Snakowski, | 3/2322/6655 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: Epoka i biografia: Moniuszko
Tradycja europejska a poszukiwanie tożsamości narodowej: Moniuszko
Tradycja europejska a poszukiwanie tożsamości narodowej: Moniuszko Bizet
Opera realistyczna: Mascagni, Leoncavallo, Giordano
Opera werystyczna: Analiza twórczości Puccini
Poszukiwania formalne i wyrazowe: Strauss
Biblia, mit, komedia mieszczańska: Strauss Dobrzyński, Munchheimer, Żeleński, Statkowski
Opera polska XIX wieku: Hagith, Król Roger Szymanowski
Poszukiwania formalne i wyrazowe – Debussy, Janacek, Gershwin, Prokofiew, Szostakowicz
Opera XX wieku: Poszukiwania formalne i wyrazowe – kompozytorzy amerykańscy, Britten, Ligheti
Geneza, rozwój, specyfika gatunku: Musical Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład połączony z dyskusja przeplatany fragmentami audio i video | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
egzamin ustny. Podstawą zaliczenia jest znajomośc 40 pozycji z załączonej listy literatury muzycznej, a także znajomość poruszanych w trakcie zajęć zagadnień. |