symbol | jezyk |
---|---|
3/2307 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Kurs jest kontynuacja lektoratu języka amerykańskiego. Poprawienie znajomości języka angielskiego, ze szczególnym akcentem na rozwijanie sprawności komunikacji w języku amerykańskim; zapoznanie studentów z dźwiękami języka amerykańskiego; opanowanie ruchów języka i ust przy wymowie poszczególnych dźwięków; przedstawienie par słów (minimal pairs) różniących się jednym dźwiękiem; zapoznanie z rytmem i intonacją języka amerykańskego; trening w rozpoznawaniu akcentu w wyrazach i zdaniach; rozpoznawanie akcentów regionalnych (np. Southern American English i African American Vernacular English); praca nad umiejętnością rozumienia ze słuchu (fragmenty wywiadów, teksty piosenek); praca nad umiejętnością recytowania tekstów w jezyku amerykańskim (proza, teksty piosenek); rozbudowanie słownictwa, ze szczególnym akcentem na słownictwo specjalistyczne; ćwiczenia w wymowie “łamańców” językowych; wprowadzenie i systematyczne ćwiczenie transkrybcji fonetycznej; zapoznanie z historią i kulturą musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii . | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość języka angielskiego na poziomie elementarnym, zaliczone dwa semestry języka amerykańskiego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
filmy w oryginalnej wersji językowej, nagrania audio, oglądanie i słuchanie TV w języku angielskim, internet, uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych anglo-języcznych | |
bibliografia podstawowa | |
Baker, Ann and Goldstein Sharon, Pronunciation Pairs. New York: Cambridge UP, 2008 Baker, Ann, Sheep or Ship. Cambridge: Cambridge UP, 2006. Baker, Ann, Tree or Three. Cambridge: Cambridge UP, 2006. Goss, Philip and Widawski Maciej. American English Pronunciation. Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1995 Handcock, Mark. English Pronunciation in Use. Italy: Cambridge UP, 2004 Marks, Jonathan. English Pronunciation in Use. Elementary. Cambridge: Cambridge UP, 2007 Underhill, Adrian. Sound Foundations. Thailand: Macmillan Publishers Limited, 2005 Vaughan-Rees, Michael. Test your Pronunciation. China: Pearson Education Limited, 2006 Wells, J.C, Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman Group UK Limited, 1992. Słowniki jednojęzyczne (ostatnie wydania) Podreczniki wydawnictw: Oxford, Cambridge, Pearson Longman; Kserokopie materialow uzupelniajacych
Wasne
opracowania | |
bibliografia uzupełniająca | |
prasa wydruki materialow z internetu teksty piosenek | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | mgr Agata Bobras, | 3/2307/6622 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe); zapoznawanie się z kulturą musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury musicalu w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym z dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z tekstem, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50%, egzamin zaliczony na minimum 50% (semestr 4)
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | mgr Agata Bobras, | 3/2307/6623 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy zajęć potrafią prawidłowo artykułować w języku amerykańskim; znają amerykańską transkrypcję fonetyczną; potrafią rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; posiadają wiedzę na temat kultury musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii; znają słownictwo specjalistyczne dziedziny wokalistyki i muzyki; potrafią wypowiadać się i czytać w języku amerykańskim oraz artykułować teksty anglojęzyczne; posiedli umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z tekstem, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50%, egzamin zaliczony na minimum 50% (semestr 4) |