Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat języka obcego (amerykański) fakultet

symboljezyk
3/2306
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Poprawienie znajomości języka angielskiego, ze szczególnym akcentem na rozwijanie sprawności komunikacji w języku amerykańskim; zapoznanie studentów z dźwiękami języka amerykańskiego; opanowanie ruchów języka i ust przy wymowie poszczególnych dźwięków;  przedstawienie par słów (minimal pairs) różniących się jednym dźwiękiem; zapoznanie z rytmem i intonacją języka amerykańskego; trening w rozpoznawaniu akcentu w wyrazach i zdaniach; rozpoznawanie akcentów regionalnych (np. Southern American English i African American Vernacular English); praca nad umiejętnością rozumienia ze słuchu (fragmenty wywiadów, teksty piosenek); praca nad umiejętnością recytowania tekstów w jezyku amerykańskim (proza, teksty piosenek);  rozbudowanie słownictwa, ze szczególnym akcentem na słownictwo specjalistyczne; ćwiczenia w wymowie “łamańców” językowych; wprowadzenie i  systematyczne ćwiczenie transkrybcji fonetycznej; zapoznanie z historią i kulturą musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość języka angielskiego na poziomie elementarnym

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

filmy w oryginalnej wersji językowej, nagrania audio, oglądanie i słuchanie TV w języku angielskim, internet, uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych anglo-języcznych

bibliografia podstawowa

Baker, Ann and Goldstein Sharon, Pronunciation Pairs. New York: Cambridge UP, 2008

Baker, Ann, Sheep or Ship. Cambridge: Cambridge UP, 2006.

Baker, Ann, Tree or Three. Cambridge: Cambridge UP, 2006.

Goss, Philip and Widawski Maciej. American English Pronunciation. Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1995

Handcock, Mark. English Pronunciation in Use. Italy: Cambridge UP, 2004

Marks, Jonathan.  English Pronunciation in Use. Elementary. Cambridge: Cambridge UP, 2007

Underhill, Adrian. Sound Foundations. Thailand: Macmillan Publishers Limited, 2005

Vaughan-Rees, Michael. Test your Pronunciation. China: Pearson Education Limited, 2006

Wells, J.C, Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman Group UK Limited, 1992.

Słowniki jednojęzyczne (ostatnie wydania)

Podreczniki wydawnictw: Oxford, Cambridge, Pearson Longman;

Kserokopie materialow uzupelniajacych

Wasne opracowania

bibliografia uzupełniająca

prasa

wydruki materialow z internetu

teksty piosenek

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.000.0wykładkolokwiummgr Agata Bobras, 3/2306/6620
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

zapoznanie studentów z transkrypcją fonetyczną języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki, trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi, słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kulturą musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii

uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku angielskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu

metody dydaktyczne

ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z tekstem, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50%, egzamin zaliczony na minimum 50% (semestr 4)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.000.0wykładkolokwiummgr Agata Bobras, 3/2306/6621
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kulturą musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury musicalu w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu.

metody dydaktyczne

ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z tekstem, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50%, egzamin zaliczony na minimum 50% (semestr 4)

wykonanie: www.ansta.pl