symbol | jezyk |
---|---|
3/2293 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z językiem szwedzkim w stopniu podstawowym, zainteresowanie kulturą i obyczajowością szwedzką, bądź szerzej skandynawską. Kurs ma rozbudzić ciekawość dla odmienności kulturowych regionu Skandynawii. Celem jest wykształcenie takich umiejętności językowych , które pozwolą na komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych, a szczególnie w sytuacjach związanych ze sferą artystyczną, zawodową. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończone dwa semestry języka szwedzkiego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1. Szwedzka prasa 2. Szwedzkie strony internetowe , np. uczelni muzycznych w Szwecji, 3. Internetowe blogi prowadzone w języku szwedzkim; 4. Filmy kinowe, na DVD, w oryginale szwedzkim, z napisami; | |
bibliografia podstawowa | |
1. Svenska utifrån , Roger Nyborg, Nils-Ove Petersson, Svenska Institutet ( podręcznik i ćwiczenia ) 2. Nybörjarsvenska , Göransson, Lindholm 3. Troll - język szwedzki : teoria i praktyka, poziom podstawowy ( część 1 i 2 ), Hanna Dymel-Trzebiatowska, Ewa Mrozek- Sadowska , 4. Słownik polsko-szwedzki i szwedzko - polski; | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Gazeta codzienna `` Dagens Nyheter `` 2. Czasopismo`` Femina`` 3. ``Mål ``, Harrriet Riserius6, Margareta Lindström ; część 1 i 2; podręcznik i ćwiczenia , 4. `` Första övningsboken i svensk grammatik ``, Gunnar Helström ;
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 3/2293/6594 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. W zakresie słownictwa: opis osób ( wygląd zewnętrzny, ubranie, cechy charakteru), opis domu , mieszkania, wlasnego miasta, dialogi: jak dojść do ...., kupowanie biletów komunikacyjnych i teatralnych, zasięganie informacji w biurze podróży, opis podróży, opowiadanie o podróżach wakacyjnych w czasie przeszłym; 2. W zakresie gramatyki : odmiana przymiotników ( forma nieokreślona ) , czas przeszły : preteritum i perfekt, czasowniki regularne i nieregularne , liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne; 3. Tradycyjnie organizacja św. Łucji, piosenki na Boże Narodzenie i Nowy Rok, tradycyjne kolędy w wersji szwedzkiej ; | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność na zajęciach. 2. zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę dst. 3. aktywność na zajęciach .
Ocena na zaliczenie jest wypadkowa ocen z poszczególnych elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 3/2293/6595 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. W zakresie słownictwa: przepisy na tradycyjne potrawy polskie i szwedzkie, porównanie życia na wsi i w mieście, argumenty przemawiające za wolnym zawodem artysty i pracą stałą np. w biurze, próby dyskusji, sposoby na wyrażenie własnej opinii i na ustosunkowanie się do wypowiedzi kolegów, pierwsze podanie o pracę, podanie o zezwolenie na pracę w okresie wakacyjnym, słownictwo związane z własnymi studiami, krótka historia firmy IKEA, historia nagrody Nobla, własne spotkania z kulturą Skandynawii ( własne lektury, ulubiony artysta itp. ) 2. W zakresie gramatyki : odmiana przymiotników w formie określonej, stopniowanie przymiotników, szyk zdania złożonego podrzędnie, zawierającego w zdaniu pobocznym okoliczniki, mowa zależna i niezależna, zjawisko gramatyczne zwane : emfatisk omskrivning ;
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia prowadzone metodą komunikacyjną. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność na zajęciach. 2. Zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę min. dst. 3. Aktywność na zajęciach . Pozytywna ocena tych trzech elementów pozwala na zaliczenie przedmiotu . |