symbol | jezyk |
---|---|
3/2285 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Lektorat języka obcego jest z założenia przedmiotem studiów, pozwalającym na rozwinięcie kultury, osobowości i intelektu studenta, a także wyposażającym go w konkretne umiejętności, które zwiększają jego wartość i szanse na rynku pracy. Podstawa prawna: Uchwała nr 173/2000 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 grudnia 2000 r., Dział VI Treści programowe przedmiotów, Rozdz. A Przedmioty kształcenia ogólnego, Pkt. 3 Język obcy. Cel dydaktyczny w myśl ww. Uchwały: „biegłe opanowanie jednego języka obcego nowożytnego w mowie i piśmie, umożliwiające korzystanie z literatury fachowej i nawiązywanie międzyludzkich kontaktów”.
Cele ogólne: 1. Wytworzenie kompetencji językowej i komunikacyjnej , umożliwiającej porozumiewanie się w języku niemieckim w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych, na poziomie podstawowym, ( przedstawienie się , umówienie się na spotkanie, próbę itp. , wyrażenie podziękowania, przeprosin , reakcja na zaistniałą sytuację, wyrażenie prośby, rozpoczęcie i zakończenie rozmowy, umiejętność formułowania własnej opinii itp. ) 2. Poznanie zasad wymowy i śpiewania w języku niemieckim . 3. Rozumienie ze słuchu autentycznych przekazów słownych ( rozmowy, zapowiedzi, informacje, instrukcje, reklamy, ogłoszenia, słuchowiska radiowe, wywiady itp. ) 4. Ogólne rozumienie czytanych prostych tekstów informacyjnych , reklam, ogłoszeń, także tych zawodowych, dotyczących konkursów muzycznych czy festiwali. Rozumienie muzycznych tekstów encyklopedycznych ( przy użyciu słownika ) . Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania i selekcji wiadomości w autentycznych przekazach tekstowych 5. Konstruowanie prostej wypowiedzi pisemnej, typu: kartka z pozdrowieniami lub życzeniami, e-mail, krótki list . | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Kurs jest kontynuacją kursów poprzednich, wymagana jest więc odpowiednia znajomość podstaw jęz. niemieckiego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyka dydaktyczna w szkole wyższej wskazuje, że wobec znikomej znajomości gramatyki i wiedzy o języku wśród maturzystów, konieczne jest przypomnienie podstawowych wiadomości z gramatyki języka polskiego, gdyż inaczej nie jest możliwe przyswojenie umiejętności świadomego, a co dopiero poprawnego posługiwania się językiem niemieckim. Lektorat języka niemieckiego winien również przybliżyć studentom kraje niemieckiego kręgu językowego, ich zwyczaje, zorganizowanie społeczne i kulturę oraz pokazać ich odmienność od naszego kraju. | |
bibliografia podstawowa | |
1. Podręcznik podstawowy : Themen aktuell, dalsze części | |
bibliografia uzupełniająca | |
Podręczniki uzupełniające : Stufen international 1/2 i Tangram 1/2 ( szczególnie ćwiczenia fonetyczne ) Slowniki dwujęzyczne, uproszczone artykuły prasowe , teksty utworów muzycznych, dydaktyczne ksiązki do sluchania. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, | 3/2285/6578 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres tematyczny, materiał leksykalny: 1. Opis osoby; ( wygląd zewnętrzny, odzież, kolory, wzory, porównywanie , cechy charakteru ) 2. Kultura i sztuka ; ( muzyka, film, telewizja, recenzje spektakli, sylwetki wybranych muzyków)
Gramatyka: 1. Odmiana przymiotnika . 2. Konstrukcje bezokolicznikowe. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem, dialogi. - Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy. - Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów- stała kontrola wymowy. - Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i kolokwiów ( przynajmniej dwa w semestrze ) 2. Obecność obowiązkowa na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, | 3/2285/6579 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Gramatyka: 1. Zdania złożone podrzędnie ( spójniki : dass, obwohl, wenn, deshalb, trotzem) 2. Tryb przypuszczający .
Zakres tematyczny, materiał leksykalny:
1. Szkoła ; ( zainteresowania, przedmioty, oceny, egzaminy, stres, konkurencja, studia a przyszła praca , idealny nauczyciel ) 2. Praca; ( wyobrażenia o własnej pracy, marzenia, ograniczenia, praca za granicą , za i przeciw, ) 3. Pogoda i zjawiska atmosferyczne . | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem, dialogi. - Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy. - Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów- stała kontrola wymowy. - Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i kolokwiów ( przynajmniej dwa w semestrze ) 2. Obecność obowiązkowa na zajęciach. 3. W ostatnim semestrze opracowanie 3 stron tekstu specjalistycznego z dziedziny muzyki. Ocena dotyczy : poprawności czytania, rozumienia tekstu, znajomości zawartych w tekście zagadnień gramatycznych, tłumaczenie i streszczenie . |