Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Język niemiecki-kontynuacja II (fakultet)

symboljezyk
3/2285polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Lektorat języka obcego jest z założenia przedmiotem studiów, pozwalającym na rozwinięcie kultury, osobowości i intelektu studenta, a także wyposażającym go w konkretne umiejętności, które zwiększają jego wartość i szanse na rynku pracy.

Podstawa prawna: Uchwała nr 173/2000 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 grudnia 2000 r., Dział VI Treści programowe przedmiotów, Rozdz. A Przedmioty kształcenia ogólnego, Pkt. 3 Język obcy.

Cel dydaktyczny w myśl ww. Uchwały: „biegłe opanowanie jednego języka obcego nowożytnego w mowie i piśmie, umożliwiające korzystanie z literatury fachowej i nawiązywanie międzyludzkich kontaktów”.

 

Cele ogólne:

1.      Wytworzenie kompetencji językowej i komunikacyjnej , umożliwiającej porozumiewanie się w języku niemieckim w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych, na poziomie podstawowym,  ( przedstawienie się , umówienie się na spotkanie, próbę itp. , wyrażenie podziękowania, przeprosin , reakcja na zaistniałą sytuację, wyrażenie prośby, rozpoczęcie i zakończenie rozmowy, umiejętność formułowania własnej opinii  itp.  )

2.      Poznanie zasad wymowy i  śpiewania w języku niemieckim .  

3.      Rozumienie ze słuchu   autentycznych przekazów słownych ( rozmowy, zapowiedzi, informacje, instrukcje, reklamy, ogłoszenia, słuchowiska radiowe, wywiady itp.  ) 

4.      Ogólne rozumienie czytanych prostych tekstów informacyjnych , reklam, ogłoszeń, także tych zawodowych, dotyczących konkursów muzycznych czy festiwali. Rozumienie muzycznych tekstów encyklopedycznych ( przy użyciu  słownika ) . Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania i selekcji wiadomości w autentycznych przekazach tekstowych

5.      Konstruowanie prostej wypowiedzi pisemnej, typu: kartka z pozdrowieniami lub życzeniami, e-mail, krótki list .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kurs jest kontynuacją kursów poprzednich, wymagana jest więc odpowiednia znajomość podstaw jęz. niemieckiego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyka dydaktyczna w szkole wyższej wskazuje, że wobec znikomej znajomości gramatyki i wiedzy o języku wśród maturzystów, konieczne jest przypomnienie podstawowych wiadomości z gramatyki języka polskiego, gdyż inaczej nie jest możliwe przyswojenie umiejętności świadomego, a co dopiero poprawnego posługiwania się językiem niemieckim.

Lektorat języka niemieckiego winien również przybliżyć studentom kraje niemieckiego kręgu językowego, ich zwyczaje, zorganizowanie społeczne i kulturę oraz pokazać ich odmienność od naszego kraju.

bibliografia podstawowa

1.      Podręcznik podstawowy : Themen  aktuell, dalsze części

bibliografia uzupełniająca

Podręczniki uzupełniające : Stufen  international  1/2 i Tangram 1/2 ( szczególnie ćwiczenia fonetyczne )

Slowniki dwujęzyczne, uproszczone artykuły prasowe ,  teksty utworów muzycznych, dydaktyczne  ksiązki do sluchania.  

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.000.0wykładkolokwium Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, 3/2285/6578
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres tematyczny, materiał leksykalny:

1.      Opis osoby; ( wygląd zewnętrzny, odzież, kolory, wzory, porównywanie , cechy charakteru )

2.      Kultura i sztuka ; ( muzyka, film, telewizja, recenzje spektakli, sylwetki wybranych muzyków)

 

 

Gramatyka:

1.      Odmiana przymiotnika .

2.      Konstrukcje bezokolicznikowe.

metody dydaktyczne

- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem,  dialogi.

- Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy.

- Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów-  stała kontrola wymowy.

- Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika  - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.  Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i  kolokwiów  ( przynajmniej dwa w semestrze )

2. Obecność obowiązkowa na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.000.0wykładkolokwium Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, 3/2285/6579
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Gramatyka:    

1.      Zdania złożone podrzędnie ( spójniki : dass, obwohl, wenn,  deshalb, trotzem)

2.      Tryb przypuszczający .

 

Zakres tematyczny, materiał leksykalny:

 

1.      Szkoła ; ( zainteresowania, przedmioty, oceny, egzaminy, stres, konkurencja, studia a przyszła praca , idealny nauczyciel )

2.      Praca; ( wyobrażenia o własnej pracy, marzenia, ograniczenia, praca za granicą , za i przeciw, )  

3.      Pogoda i zjawiska atmosferyczne .

metody dydaktyczne

- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem,  dialogi.

- Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy.

- Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów-  stała kontrola wymowy.

- Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika  - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.  Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i  kolokwiów  ( przynajmniej dwa w semestrze )

2. Obecność obowiązkowa na zajęciach.

3. W ostatnim semestrze opracowanie 3 stron tekstu specjalistycznego z dziedziny muzyki. Ocena dotyczy : poprawności czytania, rozumienia tekstu, znajomości zawartych w tekście zagadnień gramatycznych, tłumaczenie i streszczenie .

wykonanie: www.ansta.pl