Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praca z choreografem

symboljezyk
3/2282polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Taniec musicalowy bazuje na wielu rodzajach i technikach tańca m.in. tańcu jazzowym, klasycznym, rewiowym, funky, tańcach towarzyskich i charakterystycznych. Jest on tańcem żywiołowym, wymagającym idealnej kontroli nad ciałem. Nie opiera się on tylko na krokach, lecz także na emocjach – tych pozytywnych jak i tych negatywnych. Taniec musicalowy, jako jedna z form tańca jazzowego wyrósł bezpośrednio ze swobody i improwizacji, które na początku XX wieku przyniosła muzyka jazzowa. Wraz ze wzrostem popularności musicali (zwłaszcza amerykańskich i angielskich) taniec jazzowy zdobywał coraz więcej pasjonatów. Styl tego tańca wyrabia płynność ruchów, grację i ładną sylwetke, przez co daje dużo satysfakcji, pewności i zadowolenia z siebie, wyzwala wszystkie pozytywne cechy, a przede wszystkim feromony radości. Ponieważ, rozbudzenie zamiłowań i wrażliwości na sztukę, należy do najbardziej podstawowych potrzeb ducha ludzkiego.

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

  • Kształtowanie postaw wychowanków (nastawień i dyspozycji umysłu, emocji i woli) wobec pracy nad własnym ciałem, zdrowiem, sprawnością i urodą.

  • Kształcenie świadomości własnego ciała, poprzez jego harmonijny rozwój.

  • Uświadomienie istnienia przestrzeni, w której poruszamy się i dzielenia jej z innymi ludźmi poprzez kształcenie świadomej orientacji ruchowej.

  • Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań tanecznych, poprzez rozbudzenie motywacji do poznawania różnych form tanecznych.

  • Uświadomienie istnienia wielu rodzajów technik tańca w różnych dziełach musicalowych (m.in. tańca jazzowego, klasycznego, rewiowego, charakterystycznego, towarzyskiego, funky) i zastosowanie niektórych z nich.

  • Rozwijanie i doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz poczucia rytmu i uwrażliwienie muzyczne.

  • Poprawa ogólnej sprawności fizycznej. Poznanie ćwiczeń gimnastyczno-tanecznych, przewidzianych na dany rok nauczania, rozumienie ich i poprawne wykonanie.

  • Podstawowe zasady stretchingu. Nauka ćwiczeń gibkościowo-rozciągających.

  • Podstawowe kroki i figury tańców towarzyskich – salsa, cha-cha, samba

  • Umiejętność rytmicznego rozliczania ćwiczeń.

  • Umiejętność słuchania uwag i realizacji ich.

  • Ogólna znajomość budowy ciała.

  • Umiejętność uzewnętrzniania siebie poprzez taniec.

  • Podstawowa technika manipulacji wybranymi rekwizytami

  • Rozbudowanie wrażliwości na piękno ruchu pełnie wyrazu artystycznego.

  • Rozbudzenie zainteresowań teatrem muzycznym, muzyką i sceną musicalową.

  • Omówienie podstawowych zasad wykonywania poznanych ćwiczeń i ich celowości.

  • Poznanie i zapamiętanie nazewnictwa danych ćwiczeń.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

DODATKOWO: udział w warsztatach tanecznych organizowanych na terenie trójmiasta z zakresu tańca współczesnego i innych technik tanecznych.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

WYKAZ LITERATURY PODSTAWOWEJ:

  • „POST MODERN DANCE” – BARBARA SIER JANIK, CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ WARSZAWA1995

  • „GIMNASTYKA JAZZOWA – ĆWICZENIA Z MUZYKĄ DLA WSZYSTKICH”- OLGA KUŹNICKA SPORT I TURYSTYKA , WARSZAWA 1985

  • PILATES DLA KAŻDEGO” – DENISE AUSTIN, ZYSK I S-KA POZNAŃ 2003

  • PILATES – PRAWDZIWA SIŁA OD ŚRODKA – BOGUSŁAWA JANIK

  • „STREACHINH – TRENING GIBKOŚCI” TOMASZ KURZ COS WARSZAWA1997

  • „HISTORIA AMERYKAŃSKIEGO MUSICALU FILMOWEGO” DOROTA SKOTARCZYK II WYDANIE Z 2002

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
560.003.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2282/6569
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia wykonywane w ramach rozgrzewki

  • Flex – point, w poz.paralel, I poz nóg+port de bras+ rozciąganie ścięgien pod kolanami

  • Flex- point w leżeniu na plecach z nogami pod kątem 90’ i z nogami w szpagacie

  • Wzmacnianie mięśni brzucha

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu połączone z pracą rąk

  • Wyrzuty nóg w klęku podpartym z dodatkowym utrzymaniem w najwyższym punkcie

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - doskonalenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia bioder - doskonalenie

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach w poz stojącej i w leżeniu

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagaty– różne sposoby osiągnięcia celu

 

Dodatkowe elementy wykonywane na środku Sali

 

  • Demi w I,II,IVpoz jazzowe i klasyczne, połączone z pracą rąk i głowy

  • Grand plije w I,IIpoz

  • Port de bras I,II,III,IV,V,VI

  • Battement tendu w połączeniu z innymi elementami i pracą rąk

  • Battement jete w połączeniu z innymi elementami i pracą rąk

  • Rond de jambe par terre – dodatkowo ćwiczenie wykorzystane jako krok przejściowy

  • Rond de jambe na en l’air

  • Rond de jambe na en l’air zakończone do plije jako przygotowanie do foite

  • Adagio

  • Battement developer we wszystkich kierunkach

  • Grand battement we wszystkich kierunkach ze zwrotem korpusu, na środku Sali

  • Szybkie battement developer we wszystkich kierunkach z pracą rąk

  • Doskonalenie obrotów – zwiększenie tempa

  • Doskonalenie piruetów – zwiększenie ilości

  • Piruety z prostą nogą

  • Forte

  • Duże skoki – szpagatowe, półszpagatowe, attutude, entrelaset

  • Podnoszenie i partnerowanie w zależności od potrzeb, do układu tanecznego

  • Elementy akrobatyki: przerzuty bokiem

  • Przerzuty bokiem na kolanach partnera

  • Przerzut na jednej ręce

  • Przerzut na jednej ręce przez partnera

  • Obroty pod ręką partnera

  • Podnoszenia i unoszenia

  • Praca z rekwizytem

metody dydaktyczne

Praca w grupie, parach lub indywidualna praca ucznia nad sobą w zależności od potrzeb realizowanego materiału.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne wykonywanie układu choreograficznego przygotowanego dla danej grupy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.003.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2282/6570
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia wykonywane w ramach rozgrzewki

  • Flex – point, w poz.paralel, I poz nóg+port de bras+ rozciąganie ścięgien pod kolanami

  • Flex- point w leżeniu na plecach z nogami pod kątem 90’ i z nogami w szpagacie

  • Wzmacnianie mięśni brzucha

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu połączone z pracą rąk

  • Wyrzuty nóg w klęku podpartym z dodatkowym utrzymaniem w najwyższym punkcie

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - doskonalenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia bioder - doskonalenie

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach w poz stojącej i w leżeniu

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagaty– różne sposoby osiągnięcia celu

 

Dodatkowe elementy wykonywane na środku Sali

 

  • Demi w I,II,IVpoz jazzowe i klasyczne, połączone z pracą rąk i głowy

  • Grand plije w I,IIpoz

  • Port de bras I,II,III,IV,V,VI

  • Battement tendu w połączeniu z innymi elementami i pracą rąk

  • Battement jete w połączeniu z innymi elementami i pracą rąk

  • Rond de jambe par terre – dodatkowo ćwiczenie wykorzystane jako krok przejściowy

  • Rond de jambe na en l’air

  • Rond de jambe na en l’air zakończone do plije jako przygotowanie do foite

  • Adagio

  • Battement developer we wszystkich kierunkach

  • Grand battement we wszystkich kierunkach ze zwrotem korpusu, na środku Sali

  • Szybkie battement developer we wszystkich kierunkach z pracą rąk

  • Doskonalenie obrotów – zwiększenie tempa

  • Doskonalenie piruetów – zwiększenie ilości

  • Piruety z prostą nogą

  • Forte

  • Duże skoki – szpagatowe, półszpagatowe, attutude, entrelaset

  • Podnoszenie i partnerowanie w zależności od potrzeb, do układu tanecznego

  • Elementy akrobatyki: przerzuty bokiem

  • Przerzuty bokiem na kolanach partnera

  • Przerzut na jednej ręce

  • Przerzut na jednej ręce przez partnera

  • Obroty pod ręką partnera

  • Podnoszenia i unoszenia

  • Praca z rekwizytem

metody dydaktyczne

Praca w grupie, parach lub indywidualna praca ucznia nad sobą w zależności od potrzeb realizowanego materiału.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Znajomość materiału ruchowego poznanego w ciągu całego roku. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne odtworzenie układów tanecznych przygotowanych w danym roku z możliwością zaprezentowania ich przed publicznością.

wykonanie: www.ansta.pl