Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Taniec musicalowy

symboljezyk
3/2281polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTU:

Taniec musicalowy bazuje na wielu rodzajach i technikach tańca m.in. tańcu jazzowym, klasycznym, rewiowym, funky, tańcach towarzyskich i charakterystycznych. Jest on tańcem żywiołowym, wymagającym idealnej kontroli nad ciałem. Nie opiera się on tylko na krokach, lecz także na emocjach – tych pozytywnych jak i tych negatywnych. Taniec musicalowy, jako jedna z form tańca jazzowego wyrósł bezpośrednio ze swobody i improwizacji, które na początku XX wieku przyniosła muzyka jazzowa. Wraz ze wzrostem popularności musicali (zwłaszcza amerykańskich i angielskich) taniec jazzowy zdobywał coraz więcej pasjonatów. Styl tego tańca wyrabia płynność ruchów, grację i ładną sylwetke, przez co daje dużo satysfakcji, pewności i zadowolenia z siebie, wyzwala wszystkie pozytywne cechy, a przede wszystkim feromony radości. Ponieważ, rozbudzenie zamiłowań i wrażliwości na sztukę, należy do najbardziej podstawowych potrzeb ducha ludzkiego.

 

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

  • Kształtowanie postaw wychowanków (nastawień i dyspozycji umysłu, emocji i woli) wobec pracy nad własnym ciałem, zdrowiem, sprawnością i urodą.

  • Kształcenie świadomości własnego ciała, poprzez jego harmonijny rozwój.

  • Uświadomienie istnienia przestrzeni, w której poruszamy się i dzielenia jej z innymi ludźmi poprzez kształcenie świadomej orientacji ruchowej.

  • Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań tanecznych, poprzez rozbudzenie motywacji do poznawania różnych form tanecznych.

  • Uświadomienie istnienia wielu rodzajów technik tańca w różnych dziełach musicalowych (m.in. tańca jazzowego, klasycznego, rewiowego, charakterystycznego, towarzyskiego, funky) i zastosowanie niektórych z nich.

  • Rozwijanie i doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz poczucia rytmu i uwrażliwienie muzyczne.

  • Poprawa ogólnej sprawności fizycznej. Poznanie ćwiczeń gimnastyczno-tanecznych, przewidzianych na dany rok nauczania, rozumienie ich i poprawne wykonanie.

  • Podstawowe zasady stretchingu. Nauka ćwiczeń gibkościowo-rozciągających.

  • Podstawowe kroki i figury tańców towarzyskich – salsa, cha-cha, samba

  • Umiejętność rytmicznego rozliczania ćwiczeń.

  • Umiejętność słuchania uwag i realizacji ich.

  • Ogólna znajomość budowy ciała.

  • Umiejętność uzewnętrzniania siebie poprzez taniec.

  • Podstawowa technika manipulacji wybranymi rekwizytami

  • Rozbudowanie wrażliwości na piękno ruchu pełnie wyrazu artystycznego.

  • Rozbudzenie zainteresowań teatrem muzycznym, muzyką i sceną musicalową.

  • Omówienie podstawowych zasad wykonywania poznanych ćwiczeń i ich celowości.

  • Poznanie i zapamiętanie nazewnictwa danych ćwiczeń.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

DODATKOWO: udział w warsztatach tanecznych organizowanych na terenie trójmiasta z zakresu tańca współczesnego i innych technik tanecznych.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

WYKAZ LITERATURY PODSTAWOWEJ:

  • „POST MODERN DANCE” – BARBARA SIER JANIK, CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ WARSZAWA1995

  • „GIMNASTYKA JAZZOWA – ĆWICZENIA Z MUZYKĄ DLA WSZYSTKICH”- OLGA KUŹNICKA SPORT I TURYSTYKA , WARSZAWA 1985

  • PILATES DLA KAŻDEGO” – DENISE AUSTIN, ZYSK I S-KA POZNAŃ 2003

  • PILATES – PRAWDZIWA SIŁA OD ŚRODKA – BOGUSŁAWA JANIK

  • „STREACHINH – TRENING GIBKOŚCI” TOMASZ KURZ COS WARSZAWA1997

  • „HISTORIA AMERYKAŃSKIEGO MUSICALU FILMOWEGO” DOROTA SKOTARCZYK II WYDANIE Z 2002

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2281/6564
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakłada się:

  1. Naukę podstawowych ćwiczeń gimnastyczno tanecznych.

  2. Wyrobienie muzykalności i koordynacji ruchu.

  3. Naukę izolacji różnych części ciała.

  4. Naukę terminologii poznanych ćwiczeń.

  5. W pierwszym semestrze przewidziana jest nauka jednego układu tanecznego, opartego na poznanych wcześniej elementach z zastosowaniem zmian dynamiki, tempa, kierunków ruchu i z utrwaleniem rysunku.

Ćwiczenia na podłodze.

  • Flex – point, w poz.paralel

  • Flex – point, w I poz.nóg i w II poz.nóg

  • Port de bras na siedząco z flex lub point mające na celu rozciągnięcie ścięgien pod kolanami

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu – nauka

  • Wzmacnianie mięśni brzucha z jednoczesnym odciążeniem kręgosłupa

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach w poz paralel lub poz I

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol mające na celu wzmocnienie mięśni przy jednoczesnym odciążeniu kręgosłupa.

 

Ćwiczenia na środku sali.

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - wprowadzenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - wprowadzenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - wprowadzenie

  • Izolacje i krążenia bioder - wprowadzenie

  • Demi plijes i releves w I i II poz. + port de bras

  • Chase bokiem i przodem

  • Prawidłowość ustawienia rąk i estetyka ich prowadzenia (nauka port de bras)

 

Ćwiczenia rozciągające

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagat na prawą i lewą nogę

  • Szpagat poprzeczny na środku Sali i przy ścianie

  • Rozciąganie przy drążku

 

Dodatkowe ćwiczenia i elementy do wykorzystania n zajęciach i w układach tanecznych.

  • Pas Marche

  • Chase przodem, bokiem łączone z pracą rąk i zmianą kierunków ruchu.

  • Chase, ball change – przeniesienie ciężaru ciała z nogi na nogę

  • Step pivot – krok do przodu (lub w dowolnym kierunku)z prawem do obrotu

  • Tyree quarter turn – obrót z podziałem na 3 ćwiartki

  • Obroty – chaines

  • Piruety z IVpoz

  • Table top (Flat back)

  • Basic Broadway jazz handarms – podstawowa praca rąk

  • Jazz Sauer technique in jazz dancing – technika kroku jazzowego

  • Krok przeplatany

  • Ballance

  • Małe skoki- saute, jete, glissad

  • Ćwiczenia na utrzymanie równowagi – passe

  • Niskie i wysokie wyrzuty nóg przy drążku i na środku Sali – we wszystkich kierunkach

  • Półobroty i obroty na środku Sali

  • Orientacja w przestrzeni

  • Przenoszenie środka ciężkości .

  • Ćwiczenia poprawiające koordynacje ruchu

 

metody dydaktyczne
  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne wykonywanie układu choreograficznego przygotowanego dla danej grupy.

 

Kryteria oceniania:

  • Obecność i udział w lekcjach tańca współczesnego.

  • Świadoma i staranna praca nad techniką wykonania elementów tanecznych.

  • Przyswojenie wiadomości teoretycznych z zakresu tańca musicalowego i jego terminologii.

  • Przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój i obuwie, estetyczna fryzura),

  • Praca nad pamięcią ruchową.

  • Dbałość o estetykę wykonywanych ruchów.

  • Prawidłowe wykonywanie choreografii pod względem ruchowym i muzycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2281/6565
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Doskonalenie poznanych ćwiczeń, łączenie ich ze sobą.

  2. Poszerzenie zakresu ruchu górnej części ciała i świadomości pracy ciałem w danym ćwiczeniu.

  3. Doskonalenie ćwiczeń rozciągających, poprzez zwiększenie ilości i urozmaicenie wykonywanych ćwiczeń na zajęciach.

  4. Posługiwanie się poprawną terminologią ćwiczeń poznanych w ciągu roku

  5. Nauka kolejnego układu choreograficznego z zastosowaniem poznanych kroków i elementów tanecznych.

 

Ćwiczenia na podłodze.

  • Flex – point, w poz.paralel

  • Flex – point, w I poz.nóg i w II poz.nóg

  • Port de bras na siedząco z flex lub point mające na celu rozciągnięcie ścięgien pod kolanami

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu – nauka

  • Wzmacnianie mięśni brzucha z jednoczesnym odciążeniem kręgosłupa

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach w poz paralel lub poz I

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol mające na celu wzmocnienie mięśni przy jednoczesnym odciążeniu kręgosłupa.

 

Ćwiczenia na środku sali.

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - wprowadzenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - wprowadzenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - wprowadzenie

  • Izolacje i krążenia bioder - wprowadzenie

  • Demi plijes i releves w I i II poz. + port de bras

  • Chase bokiem i przodem

  • Prawidłowość ustawienia rąk i estetyka ich prowadzenia (nauka port de bras)

 

Ćwiczenia rozciągające

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagat na prawą i lewą nogę

  • Szpagat poprzeczny na środku Sali i przy ścianie

  • Rozciąganie przy drążku

 

Dodatkowe ćwiczenia i elementy do wykorzystania n zajęciach i w układach tanecznych.

  • Pas Marche

  • Chase przodem, bokiem łączone z pracą rąk i zmianą kierunków ruchu.

  • Chase, ball change – przeniesienie ciężaru ciała z nogi na nogę

  • Step pivot – krok do przodu (lub w dowolnym kierunku)z prawem do obrotu

  • Tyree quarter turn – obrót z podziałem na 3 ćwiartki

  • Obroty – chaines

  • Piruety z IVpoz

  • Table top (Flat back)

  • Basic Broadway jazz handarms – podstawowa praca rąk

  • Jazz Sauer technique in jazz dancing – technika kroku jazzowego

  • Krok przeplatany

  • Ballance

  • Małe skoki- saute, jete, glissad

  • Ćwiczenia na utrzymanie równowagi – passe

  • Niskie i wysokie wyrzuty nóg przy drążku i na środku Sali – we wszystkich kierunkach

  • Półobroty i obroty na środku Sali

  • Orientacja w przestrzeni

  • Przenoszenie środka ciężkości .

  • Ćwiczenia poprawiające koordynacje ruchu

metody dydaktyczne
  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne wykonywanie układu choreograficznego przygotowanego dla danej grupy.

 

Kryteria oceniania:

  • Obecność i udział w lekcjach tańca współczesnego.

  • Świadoma i staranna praca nad techniką wykonania elementów tanecznych.

  • Przyswojenie wiadomości teoretycznych z zakresu tańca musicalowego i jego terminologii.

  • Przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój i obuwie, estetyczna fryzura),

  • Praca nad pamięcią ruchową.

  • Dbałość o estetykę wykonywanych ruchów.

  • Prawidłowe wykonywanie choreografii pod względem ruchowym i muzycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2281/6566
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Doskonalenie poznanych ćwiczeń i łączenie ich w kombinacje coraz większą ilością elementów dodatkowych.

  2. Poznanie ćwiczeń z zakresu tańca klasycznego i łączenie ich z elementami jazzu.

  3. Nauka ćwiczeń wzmacniających górną część ciała.

  4. Doskonalenie koordynacji ruchów, detali i niuansów tanecznych.

  5. Doskonalenie ćwiczeń rozciągających.

  6. Nauka dużych skoków.

  7. Nauka tańca i pracy w parach.

  8. Przygotowanie materiału tanecznego według potrzeb wydziału.

Ćwiczenia wykonywane w ramach rozgrzewki

  • Flex – point, w poz.paralel, I poz nóg+port de bras+ rozciąganie ścięgien pod kolanami

  • Flex- point w leżeniu na plecach z nogami pod kątem 90’ i z nogami w szpagacie

  • Wzmacnianie mięśni brzucha

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu połączone z pracą rąk

  • Wyrzuty nóg w klęku podpartym z dodatkowym utrzymaniem w najwyższym punkcie

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - doskonalenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia bioder - doskonalenie

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach w poz stojącej i w leżeniu

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagat na prawą i lewą nogę – różne sposoby osiągnięcia celu

  • Szpagat poprzeczny na środku Sali i przy ścianie

  • Rozciąganie przy drążku

 

 

Dodatkowe elementy wykonywane na środku Sali

  • Battement tendu w poz paralel +poz I – we wszystkich kierunkach – point ,flex

  • Battement jete w poz paralel +poz I – we wszystkich kierunkach – point ,flex

  • Demi w I,II,IVpoz jazzowe i klasyczne, połączone z pracą rąk i głowy

  • Grand plije w I,IIpoz

  • Port de bras I,II,III,IV,V,VI

  • Rolle – jazzowe

  • Rond de jambe par terre

  • Rond de jambe na 45 ‘

  • Releve w połączeniu z innymi ćwiczeniami

  • Passe – utrzymanie równowagi na całej stopie i na półpalcach

  • Pas de bourree – jazzowe i klasyczne jako osobne ćwiczenie i jako przygotowanie do piuruetu

  • Elementy adagio wykonywane solo i w parach

  • Doskonalenie niskich i wysokich nóg przy drążku i na środku Sali we wszystkich kierunkach

  • W połączeniu z koordynacją rąk i głowy

  • Rozciąganie przy drążku – noga w ręke

  • Obroty – en dehors i en dedans

  • Obroty z pomocą partnera

  • Chaines, piques

  • Piuruety

  • Małe skoki – doskonalenie

  • Slides

  • Pas marche po przekątnej z jednoczesnym połączeniem nóg, rąk i pracy ramion

  • Szybkie zwroty

  • Zmiany pozycji ciała typu góra-dół

  • Różne sposoby przemieszczania się

  • Elementy z tańca towarzyskiego i funky

  • Elementy przejściowena rękach

  • Elementy akrobatyki wykorzystywane w partnerowaniu

  • Ćwiczenia przygotowujące do dużych skoków

  • Duże skoki z odbiciem z dwóch nóg i z jednej nogi

metody dydaktyczne
  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne wykonywanie układu choreograficznego przygotowanego dla danej grupy.

 

Kryteria oceniania:

  • Obecność i udział w lekcjach tańca współczesnego.

  • Świadoma i staranna praca nad techniką wykonania elementów tanecznych.

  • Przyswojenie wiadomości teoretycznych z zakresu tańca musicalowego i jego terminologii.

  • Przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój i obuwie, estetyczna fryzura),

  • Praca nad pamięcią ruchową.

  • Dbałość o estetykę wykonywanych ruchów.

  • Prawidłowe wykonywanie choreografii pod względem ruchowym i muzycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniakolokwiummgr Tatiana Różankiewicz, 3/2281/6567
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Doskonalenie poznanych elementów

  2. Przyspieszenie tempa ćwiczeń jak i zwiększenie ich intensywności.

  3. Doskonalenie ćwiczeń wzmacniających górną część ciała i wykorzystanie ich w choreografii.

  4. Doskonalenie elementów akrobatycznych i umiejętne zaprezentowanie ich.

  5. Doskonalenie partnerowania – praca w parach zmiennych(integracja grupy)

 

Ćwiczenia wykonywane w ramach rozgrzewki

  • Flex – point, w poz.paralel, I poz nóg+port de bras+ rozciąganie ścięgien pod kolanami

  • Flex- point w leżeniu na plecach z nogami pod kątem 90’ i z nogami w szpagacie

  • Wzmacnianie mięśni brzucha

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu połączone z pracą rąk

  • Wyrzuty nóg w klęku podpartym z dodatkowym utrzymaniem w najwyższym punkcie

  • Wyrzuty nóg na podłodze we wszystkich kierunkach

  • Podstawowe ćwiczenia z barre o sol

  • Izolacje, krążenia i rozciąganie głowy i szyi - doskonalenie

  • Izolacje, krążenia, unoszenia i przesuwania ramion - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia klatki piersiowej - doskonalenie

  • Izolacje i krążenia bioder - doskonalenie

  • Unoszenie i rozciąganie tułowia we wszystkich kierunkach w poz stojącej i w leżeniu

  • Rozciąganie ścięgien w poz ”motylka” i „żabki”

  • Rozciąganie w szerokiej poz II, siedząc na podłodze

  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców

  • Szpagat na prawą i lewą nogę – różne sposoby osiągnięcia celu

  • Szpagat poprzeczny na środku Sali i przy ścianie

  • Rozciąganie przy drążku

 

 

Dodatkowe elementy wykonywane na środku Sali

  • Battement tendu w poz paralel +poz I – we wszystkich kierunkach – point ,flex

  • Battement jete w poz paralel +poz I – we wszystkich kierunkach – point ,flex

  • Demi w I,II,IVpoz jazzowe i klasyczne, połączone z pracą rąk i głowy

  • Grand plije w I,IIpoz

  • Port de bras I,II,III,IV,V,VI

  • Rolle – jazzowe

  • Rond de jambe par terre

  • Rond de jambe na 45 ‘

  • Releve w połączeniu z innymi ćwiczeniami

  • Passe – utrzymanie równowagi na całej stopie i na półpalcach

  • Pas de bourree – jazzowe i klasyczne jako osobne ćwiczenie i jako przygotowanie do piuruetu

  • Elementy adagio wykonywane solo i w parach

  • Doskonalenie niskich i wysokich nóg przy drążku i na środku Sali we wszystkich kierunkach

  • W połączeniu z koordynacją rąk i głowy

  • Rozciąganie przy drążku – noga w ręke

  • Obroty – en dehors i en dedans

  • Obroty z pomocą partnera

  • Chaines, piques

  • Piuruety

  • Małe skoki – doskonalenie

  • Slides

  • Pas marche po przekątnej z jednoczesnym połączeniem nóg, rąk i pracy ramion

  • Szybkie zwroty

  • Zmiany pozycji ciała typu góra-dół

  • Różne sposoby przemieszczania się

  • Elementy z tańca towarzyskiego i funky

  • Elementy przejściowena rękach

  • Elementy akrobatyki wykorzystywane w partnerowaniu

  • Ćwiczenia przygotowujące do dużych skoków

  • Duże skoki z odbiciem z dwóch nóg i z jednej nogi

 

metody dydaktyczne
  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu. Umiejętne wykonywanie układu choreograficznego przygotowanego dla danej grupy.

 

Kryteria oceniania:

  • Obecność i udział w lekcjach tańca współczesnego.

  • Świadoma i staranna praca nad techniką wykonania elementów tanecznych.

  • Przyswojenie wiadomości teoretycznych z zakresu tańca musicalowego i jego terminologii.

  • Przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój i obuwie, estetyczna fryzura),

  • Praca nad pamięcią ruchową.

  • Dbałość o estetykę wykonywanych ruchów.

  • Prawidłowe wykonywanie choreografii pod względem ruchowym i muzycznym.

wykonanie: www.ansta.pl