symbol | jezyk |
---|---|
3/2252 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Istotnym celem nauczania studenta w zakresie przedmiotu śpiew solowy jest wykształcenie śpiewaka - wokalisty, który będzie w sposób świadomy i prawidłowy sprawnie i swobodnie posługiwał się swoim głosem. Efektem kursu mają być konkretne umiejętności i kompetencje w zakresie interpretacji repertuaru wokalnego. Poznane i zastosowane poprzez systematyczne ćwiczenie środki techniki wokalnej, przy znajomości zróżnicowanej stylistyki muzycznej, umożliwią mu wykorzystanie nabytych umiejętności w pracy zawodowej. oraz kreowanie osobowości artystycznej w wykonywanym repertuarze. Wypracowanie wrażliwości artystycznej, smaku muzycznego a nade wszystko pełnej świadomości w operowaniu głosem przyczynią się do celu nadrzędnego: stworzenia śpiewaka, artysty – muzyka, który odnajdzie swoje właściwe miejsce we współczesnej wokalistyce. Opis nabytych umiejętności: – psychologiczne punkty wyjścia do nawiązania relacji „pedagog-uczeń” i wzajemnego zaufania – praca nad prawidłową postawą i świadomością pracy ciała – uświadomienie prawidłowego oddechu – uświadomienie pól czuciowych i rezonansu – praca nad wyrównaniem rejestrów – praca nad prawidłową artykulacją – świadomość i znaczenia „słyszenia zewnętrznego” – powolna i rozważna pracą nad poszerzaniem skali głosu – rozwijanie pamięci, wyobraźni i smaku muzycznego – praca nad właściwym rozumieniem formy i stylu – nauczenie prawidłowego, samodzielnego rozśpiewania się – przygotowanie do samodzielnego występu, umiejętności doboru repertuaru – trema mobilizująca jako conditio sine qua non | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne spełnia kandydat, który pomyślnie przejdzie rekrutację na wydział wokalno-aktorski: – uzdolnienia muzyczne, interesujący materiał głosowy, poprawna dykcja – dowolny program przedstawiający warunki głosowe kandydata (czas trwania do 12 minut, w przypadku kilku propozycji repertuarowych kandydat wybiera jeden utwór, a drugi Komisja Egzaminacyjna) – obowiązkowe wykonanie programu z pamięci – potwierdzona przez lekarza specjalistę opinia potwierdzająca sprawność aparatu głosowego – uczelnia zapewnia pianistę - akompaniatora | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- udział w kursach wokalnych - uczestnictwo w spektaklach operowych,koncertach środowiskowych, | |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu – Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki. Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych – Walczak-Deleżyńska M. (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń
artykulacyjnych Bibliografia poświęcona technice wokalnej: – Wiktor Brégy Elementy techniki wokalnej, Kraków, PWM. – Bogumiła Tarasiewicz Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, UNIVERSITAS. Słowniki, encyklopedie i przewodniki muzyczne: – Jerzy Habela – Słowniczek muzyczny - wyd. PWM – Teresa Chylińska, Stanisław Haraschin, Maciej Jabłoński - Przewodnik po muzyce koncertowej t. 1 (A-Ł) t. 2 (M-Ż) wyd. PWM – Danuta Gwizdalanka Przewodnik po muzyce kameralnej wyd. PWM – Józef Kański – Przewodnik operowy wyd. PWM – Kydryński Lucjan-(1998) Przewodnik operetkowy, wyd. PWM – Piotr Kamiński - Tysiąc i jedna opera - t. I „A-M”, t. II „N-Ż" wyd. PWM – Grzegorz Wiśniewski Leksykon postaci operowych wyd. PWM Książki i publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych – Weller S. (2004), Oddech, który leczy. 20 sposobów na
odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk,
Gdańskie Wydawnictwo Materiały nutowe (sugerowane przez Katedrę Wokalistyki) 1. Wokalizy - G. Concone, B. Lüttgen, N. Porpora, G. Carissimi, M. Marchesi 2. Etiudy - N. Vaccai 3. Pieśni polskie - wybór wg oceny pedagoga 4. Arie starowłoskie 5. Pieśni kompozytorów różnych narodowości od renesansu po współczesność 6. Utwory a capella 7. Koncerty wokalne 8. Arie koncertowe 9. Arie typu da capo 10. Arie operowe od XVI – XXI w. 11. Arie oratoryjne od baroku po współczesność 12. Współczesne formy wokalne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Gałuszka I. Słynni śpiewacy operowi Kraków 1991 Parker S. Ciało człowieka Warszawa 1991 Śmiechowski B. Z muzyką przez wieki i kraje Warszawa 1993 Wojtyński Cz. Emisja głosu Warszawa 1970 Bronisław Romaniszyn - Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej, Kraków 1957 Jerzy
Waldorff, Jan Kiepura, PWM 1974 Tomasz Zaleski, Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg Raula Hussona; Warszawa 1965, Sztuka wokalna E.Caruso w relacji jego akompaniatora S.Fucito. Materiał wybrała, dokonała streszczeń i opatrzyła wstępem doc. J. Cygańska; II. Od E,Caruso do ciebie. Francillo-Kauffmann. Materiał wybrał, dokonał streszczeń i opatrzył wstępem Jan Antoniewicz; Warszawa 1960 Higiena głosu śpiewaczego ( 1990), Skrypt i Podręcznik 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku Legieć-Matosiuk A., Chaciński J., Emisja głosu –skrypt dla studentów, wyd. WSP, Słupsk 1994, ogół zagadnień związanych z emisja głosu. Chaciński J., Chacińska K., Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, wyd. WSP, Słupsk 1999, budowa aparatu głosowego, zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego emisją, zaburzeniami i odbiorem. Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963, fizjologiczne podstawy tworzenia głosu i mowy dźwiękowej. Mierzejewska H., Przbysz-Piwkowa M., Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, wyd. DIG, Warszawa 1998, prawidłowe operowania głosem, jego ustawienie, rozpoznawanie i usuwanie zaburzeń, dobór metod usprawniania, Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, skierowany do studentów wydziałów wokalnych i pedagogicznych Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992, Wiadomości o głosie z zakresu fonetyki, Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1980, Wiadomości o glosie z zakresu logopedii, Tadeusiewicz R., Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988, Wiadomości o glosie z zakresu akustyki, Minczakiewicz E. M., Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, wyd. AP, Kraków 1997, kształtowanie się mowy, zaburzenia, ćwiczenia praktyczne. Skrzynecka G., Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999, poradnik logopedyczny z ćwiczeniami. Rokitańska M., Laskowska H., Zdrowy, głos ABA, Bydgoszcz 2003, Wiadomości o higienie głosu Zeszyty naukowe AM we Wrocławiu | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 7.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6477 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
TREŚCI PROGRAMOWE: – dostosowane są ABSOLUTNIE do indywidualnego poziomu studenta, jego zaawansowania i naturalnych predyspozycji – należy wziąć pod uwagę sugestie studenta względem planowanego repertuaru – obejmują w pierwszym semestrze przede wszystkim:
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki:
Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyk. W I semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 10 minut (3 utwory) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 7.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6478 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki z sem I :
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki:
Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
II semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. W II semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 10 minut (3 utwory). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 7.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6479 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki z poprzednich semestrów, w szczególności:
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki:
Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
III semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. W III semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 15 minut (4 utwory). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 7.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6480 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki z poprzednich semestrów, w szczególności:
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki:
Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
IV semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. W IV semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 15 minut (4 utwory). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6481 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki semestrów poprzednich, ponadto:
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki: W V semestrze obowiązuje praca nad muzyką okresu klasycznego, a w szczególności pieśni, arie oratoryjne i operowe podanych kompozytorów: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, J. Elsner Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
V semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. W V semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 15 minut (4 utwory). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6482 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki sem V
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki: W semestrze VI obowiązuje muzyka okresu romantyzmu. Zalecana jest praca nad pieśniami, oratoriami i kantatami następujących kompozytorów: F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn, F. Chopin, E. Grieg, S. Moniuszko, A. Dworak, P. Czajkowski, V. Bellini, G. Rossini, G. Verdi Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
VI semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. W VI semestrze wymagany czas produkcji artystycznej wynosi 15 minut (4 utwory). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6483 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki sem VI
Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki: zalecane jest zapoznanie się z literaturą wokalna francuską, hiszpańską, rosyjską, angielską. Przedmiotem pracy w semestrze mogą być w dalszym ciągu pozycje repertuarowe podane w semestrze VI. Szczegółowe decyzje w sprawie opracowywanego repertuaru uzależnione są od pedagoga prowadzącego.
Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
VI semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki. Zalecenia Katedry Wokalistyki w roku akademickim 2011/12: 1. Aria oratoryjna 2. Aria operowa 3. Dowolna pieśń Wskazane jest by jedna z arii poprzedzona była recytatywem |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Marcin Ciszewski, as. mgr Anna Fabrello, kw. II st. Bożena Harasimowicz, prof. AM, ad. dr hab. Stanisław Daniel Kotliński, dr Aleksandra Kucharska-Szefler, prof. zw. Piotr Kusiewicz, dr hab. Wiesława Maliszewska, prof. AM, ad. Ewa Marciniec, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, kw. II st. Bożena Porzyńska, dr Alicja Rumianowska, mgr Paweł Skałuba, prof. Brygida Skiba, dr hab. Leszek Skrla, Florian Skulski, prof. AM, | 3/2252/6484 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki wszystkich poprzednich semestrów. Praca nad wszystkimi aspektami techniki wokalnej z poprzednich semestrów. , które maja swoje bezpośrednie odwzorowanie i zastosowanie w półrecitalu licencjacki. Minimum programowe zgodne z wytycznym Katedry Wokalistyki: – chorał gregoriański lub protestancki – monodia akompaniowana – pieśni renesansowe – koncert wokalny – aria lub kantata – scena operowa (wczesny barok) – aria operowa klasyczna – aria operowa – XIX-XXI w. – cykl pieśni Uwaga: Wszystkie wskazane powyżej pozycje repertuarowe są jedynie pewnym wyznacznikiem kierunku doboru utworów na poszczególnych latach. Ponieważ prowadzenie głosów przez pedagogów śpiewu solowego uwarunkowane jest indywidualnymi predyspozycjami oraz trudnym do zaprogramowania procesem rozwoju, ostateczny kształt minimum programowego nadaje pedagog prowadzący, odpowiedzialny za przygotowanie studenta do zawodu śpiewaka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie półrecitalu, mającego na celu prezentację aktualnych możliwości technicznych i interpretacyjnych dyplomanta studiów licencjackich. |