symbol | jezyk |
---|---|
3/2250 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią musicalu, oraz z twórczością najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku. W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady połączone z dyskusją, bogato ilustrowane fragmentami musicali, zarówno w formie audio, jak i wideo. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Podstawowa znajomość zagadnień związanych z historia teatru, historią muzyki, gotowość do dyskusji i pogłębiania swojej wiedzy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Historia muzyki, historia teatru, | |
bibliografia podstawowa | |
Lektura obowiązkowa
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Engel Lehman, Word with Music. Creating the Broadway Musical Libretto, Applause Theatre & Cinema Books, New York 2006
2. Marianowicz Antoni, Przetańczyć całą noc. Z dziejów musicalu, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979
3. Miller Scott, Stike Up the Band. A New History of Musical Theatre, Portsmouth 2008
4. red. Vogel Frederic, Hodges Ben, The Commercial Theater Institute Guide to Producing Plays and Musicalc, New York 2006
5. Frankel Aaron, Writing the Broadway Musical, Da Capo Press 2000
Hischak Thomas, American Musical. Theatre, Film and Television, Oxford 2008 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Jerzy Snakowski, | 3/2250/6473 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przedstawienie tematów i planu zajęć oraz literatury Wyznaczniki gatunkowe. Warunki społeczno-finansowe wpływające na formę i historię amerykańskiego teatru musicalowego (m.in. aspekt komercyjny, konkurencja, system zatrudnienia itp.) Tematy podejmowane przez teatr musicalowy; czynniki wpływające na tematykę i formę musicali (społeczne, komercyjne); schematy dot . tematyki i ich przełamywanie; źródła inspiracji (literatura, historia, kino, opera itd.)„automusicale” – musicale same o sobie – „Statek komediantów”, „42nd Street”, „Fame”, „Chorus Line”, „Metro”, „Producenci"; „Bulwar Zachodzącego Słońca”, „Upiór w operze”, ‘Cats”, „Rent”, „Miss Sajgon”, „La cage aux Folles”, ‘Evita”, „Król Lew”, Piekna i Bestia”, „Mamma mia!”, „Jesus Christ Superstar”, „Chicago”, „My Fair Lady”, „Jackly and Hyde”, „Józef i jego cudowny płaszcz w technikolorze”, „Wicked”, „Les Miserable”, „Lalka” | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład ilustrowany przykładami muzycznym | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Praca pisemna poświęcona wybranym zagadnieniom dot historii musicalu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | mgr Jerzy Snakowski, | 3/2250/6474 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kształtowanie się form musicalu – europejskie korzenie – wodewil, śpiewogra, opera, opera comique, operetka; teatr i muzyka w Ameryce – rewia, jazz; rozwój formy musicalu w XX wieku. Musical w kinie; musical – źródło muzycznych przebojów; musicalowy biznes. („Cud mniemany”, „Czarodziejski flet”, „Fra Diavolo”, „Carmen”, „Orfeusz w piekle”, „Zemsta nietoperze”, „Księżniczka czardasza”, „Wesoła wdówka”, „Porgy and Bess”,„Funny Girl”) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład połączony z dyskusją, ilustrowany przykładami muzycznymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Praca pisemna poświęcona wybranym zagadnieniom dot historii musicalu |