Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia musicalu

symboljezyk
3/2250
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią musicalu, oraz z twórczością najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku. W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady połączone z dyskusją, bogato ilustrowane fragmentami musicali, zarówno w formie audio, jak i wideo.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawowa znajomość zagadnień związanych z historia teatru, historią muzyki, gotowość do dyskusji i pogłębiania swojej wiedzy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Historia muzyki, historia teatru,

bibliografia podstawowa

Lektura obowiązkowa

  1. Bielacki Marek, Musical. Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej, Łódź 1994

 

  1. Kantor Michael,  Maslon Laurence, Broadway. The American Musical, Bulfinch Press, New York – Boston 2004  - bogato ilustrowana pozycja w przystępny sposób przedstawiająca historię musicalu, doskonała dla studentów z gorszą znajomością języka angielskiego

 

  1. Karpiński Maciej, Życie i śmierć na  Broadwayu, Warszawa 1991

 

  1. Mikołajczyk Jacek, Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989, Gliwice 2010
bibliografia uzupełniająca

1.      Engel Lehman, Word with Music. Creating the Broadway Musical Libretto, Applause Theatre & Cinema Books, New York 2006

 

2.      Marianowicz Antoni, Przetańczyć całą noc. Z dziejów musicalu, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979

 

3.      Miller Scott, Stike Up the Band. A New History of Musical Theatre, Portsmouth 2008

 

4.      red. Vogel Frederic, Hodges Ben, The Commercial Theater Institute Guide to Producing Plays and Musicalc, New York 2006

 

5.      Frankel Aaron, Writing the Broadway Musical, Da Capo Press 2000

 

Hischak Thomas, American Musical. Theatre, Film and Television, Oxford 2008

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/2250/6473
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przedstawienie tematów i planu zajęć oraz literatury

Wyznaczniki gatunkowe. Warunki społeczno-finansowe wpływające na formę i historię amerykańskiego teatru musicalowego (m.in. aspekt komercyjny, konkurencja, system zatrudnienia itp.) Tematy podejmowane przez teatr musicalowy; czynniki wpływające na tematykę i formę musicali (społeczne, komercyjne); schematy dot . tematyki i ich przełamywanie; źródła inspiracji (literatura, historia, kino, opera itd.)„automusicale” – musicale same o sobie – „Statek komediantów”, „42nd Street”, „Fame”, „Chorus Line”, „Metro”, „Producenci"; „Bulwar Zachodzącego Słońca”, „Upiór w operze”, ‘Cats”, „Rent”, „Miss Sajgon”, „La cage aux Folles”, ‘Evita”, „Król Lew”, Piekna i Bestia”, „Mamma mia!”, „Jesus Christ Superstar”, „Chicago”, „My Fair Lady”, „Jackly and Hyde”, „Józef i jego cudowny płaszcz w technikolorze”, „Wicked”, „Les Miserable”, „Lalka”

metody dydaktyczne

wykład ilustrowany przykładami muzycznym

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praca pisemna poświęcona wybranym zagadnieniom dot historii musicalu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzaminmgr Jerzy Snakowski, 3/2250/6474
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kształtowanie się form musicalu – europejskie korzenie – wodewil, śpiewogra, opera, opera comique, operetka; teatr i muzyka w Ameryce – rewia, jazz;  rozwój formy musicalu w XX wieku. Musical w kinie; musical – źródło muzycznych przebojów; musicalowy biznes. („Cud mniemany”, „Czarodziejski flet”, „Fra Diavolo”, „Carmen”, „Orfeusz w piekle”, „Zemsta nietoperze”, „Księżniczka czardasza”, „Wesoła wdówka”, „Porgy and Bess”,„Funny Girl”)

metody dydaktyczne

wykład połączony z dyskusją, ilustrowany przykładami muzycznymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praca pisemna poświęcona wybranym zagadnieniom dot historii musicalu

wykonanie: www.ansta.pl