symbol | jezyk |
---|---|
3/2249 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do konstruowania rolą dzięki próbom scenicznej konkretyzacji postaci z dramatów współczesnych. Praca nad rolą w poszczególnych jej etapach: 1.analiza literacka tekstu dramatu /tło historyczni-literackie, społeczne, tradycja inscenizacyjna, język etc./ 2.analiza aktorska tekstu dramatu / założone okoliczności, biografia, cel działania, motywacje monolog wewnętrzny postaci; konflikt, kulminacja, punkty węzłowe sceny i całego dramatu, relacje z innymi postaciami, wewnętrzny świat dramatu jako rzeczywistość sceniczna / 2.Improwizacje w ramach założeń wynikających z gruntownej analizy opanowanym pamięciowo tekstem wybranych scen, próby poszukiwania wewnętrznej prawdy studenta-aktora, obudzenie emocji, logika działania w ramach skonstruowanego świata dramatu i psychologii postaci 4. Konstruowanie dialogu, spotkanie sceniczne między postaciami, jego prawda i intensywność 3. Budowanie sytuacji scenicznych w oparciu o impulsy twórcze studentów, inspiracje pedagoga, improwizacje. 4. Powtarzanie ustalonych myślowych, emocjonalnych, scenicznych tropów i rozwijanie scen w ramach założeń. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Analiza literacka. Samodzielna praca studentów uwrażliwiająca ich na tekst dramatu, poruszone w nim problemy społeczne, psychologiczne zależności i komplikacje. Gromadzenie materiału będącego inspiracją dla studentów: filmy, obrazy, teksty literackie, muzyka. Analiza aktorska dramatu / założone okoliczności, biografia, cel działania, motywacje monolog wewnętrzny postaci; konflikt, kulminacja, punkty węzłowe sceny i całego dramatu, relacje z innymi postaciami, wewnętrzny świat dramatu jako rzeczywistość sceniczna /. Samodzielna praca studentów tworząca życie wewnętrzne postaci: monolog wewnętrzny, budowanie wyobrażeń o emocjach bohaterów, zależnościach między nimi. Opanowanie pamięciowe
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
M.A. Czechow, Technice aktora, przeł. M. Sołek, Kraków 2008. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą, t.1i 2, przeł. J. Czech,Kraków 2010. teksty wybranych dramatów współczesnych np. F. Monar, Liliom.przeł. G. Kania J. Reza, Bóg mordu I. Bergman, Scenariusze, przeł. T. Szczepański, Warszawa 1987.. N. Kolada, Merlin Momgoł, przeł. . Piotrowska | |
bibliografia uzupełniająca | |
Declan Donnellan, Aktor i cel, przeł. T. Bradecki, Kraków 2010 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, | 3/2249/6469 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza tekstu wybranej sceny dwuosobowej z jawnie wpisanym konfliktem, bez podtekstów. Umiejętność jej scenicznej interpretacji, wprowadzenie podstawowych pojęć i narzędzi scenicznych pozwala studentowi na rozpoznanie psychologii postaci i konstruowanie roli w ramach jednej sceny o nieskomplikowanej strukturze Dialogowanie tekstem sceny, wiarygodna prezentacja życia emocjonalnego postaci. Wymagania Aktywne uczestnictwo w zajęciach, znajomość całego dramatu, z którego pochodzi analizowana scena, poszukiwanie inspiracji do roli w różnych tekstach kulturowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka -podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny - warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Improwizacja w ramach ściśle określonych złożeń i improwizacje luźne pomocnicze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Systematyczna praca w domu i na zajęciach 2.Realizacja ustalonych zadań aktorskich 3. Komunikatywność emocjonalna i artykulacyjna 4. Twórcze przepracowanie powierzonych zadań udział w ich kształtowaniu. 5. Obecność na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, | 3/2249/6470 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza tekstu wybranej sceny dwuosobowej konfliktem ukrytym, podtekstami, zwrotem akcji wymagająca ekstremalnych emocji. Dialogowanie w scenie o niejednoznacznej strukturze. Wiarygodna interpretacja życia emocjonalnego postaci o złożonej psychice.
Wymagania Aktywne uczestnictwo w zajęciach, znajomość całego dramatu, z którego pochodzi analizowana scena, poszukiwanie inspiracji do roli w różnych tekstach kulturowych. Emocjonalna otwartość. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka -podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny - warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Improwizacja w ramach ściśle określonych złożeń i improwizacje luźne pomocnicze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Systematyczna praca w domu i na zajęciach 2.Realizacja ustalonych zadań aktorskich 3. Komunikatywność emocjonalna i artykulacyjna 4. Twórcze przepracowanie powierzonych zadań udział w ich kształtowaniu. 5. Obecność na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, | 3/2249/6471 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza tekstu dwóch scen: dwuosobowej z podtekstem i/lub konfliktem ukrytym i trzyosobowej z konfliktem jawnym. Psychologia postaci w schemacie 2+1 /jak na relację między dwoma osobami wpływa obecność trzeciej/. Analiza kilku scen o skomplikowanej strukturze dramaturgicznej emocjonalnej dwuosobowych, trzyosobowych. Konstruowanie psychologii postaci w ramach pewnego procesu, przemiana bohatera w serii wybranych scen.
Wymagania Aktywne uczestnictwo w zajęciach, znajomość całego dramatu, z którego pochodzą analizowane sceny, poszukiwanie inspiracji do roli w różnych tekstach kulturowych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka -podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny - warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Improwizacja w ramach ściśle określonych złożeń i improwizacje luźne pomocnicze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Systematyczna praca w domu i na zajęciach 2.Realizacja ustalonych zadań aktorskich 3. Komunikatywność emocjonalna i artykulacyjna 4. Twórcze przepracowanie powierzonych zadań udział w ich kształtowaniu. 5. Obecność na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, | 3/2249/6472 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza całego dramatu. Konstruowanie psychologii postaci w ramach pewnego procesu, przemiana bohatera w całym inscenizowanym tekście. Punkt kulminacyjny postaci. Wykorzystanie wszystkich zdobytych umiejętności do stworzenia całej roli Analiza całego dramatu o wysokim stopniu skomplikowania. Konstruowanie psychologii postaci w ramach procesu, przemiana bohatera w całym inscenizowanym tekście. Punkt kulminacyjny postaci. Wykorzystanie wszystkich zdobytych umiejętności do stworzenia całej roli, poszukiwanie środków formalnych dla wyrażenia zbudowanego życia wewnętrznego postaci
Wymagania Aktywne uczestnictwo w zajęciach, znajomość całego dramatu, poszukiwanie inspiracji do roli w różnych tekstach kulturowych. Emocjonalna otwartość. Prezentacja wiarygodna i komunikatywna życia wewnętrznego postaci. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka -podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny - warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Improwizacja w ramach ściśle określonych złożeń i improwizacje luźne pomocnicze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Systematyczna praca w domu i na zajęciach 2.Realizacja ustalonych zadań aktorskich 3. Komunikatywność emocjonalna i artykulacyjna 4. Twórcze przepracowanie powierzonych zadań udział w ich kształtowaniu. 5. Obecność na zajęciach. |