symbol | jezyk |
---|---|
3/2238 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nauczanie przedmiotu trwa dwa semestry III roku studiów. Zajęcia o charakterze seminaryjnym odbywają się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo (łącznie). Samodzielne prace studentów (próby analityczne) są omawiane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą. Celem zajęć jest osiągnięcie przez studenta sprawności w analizie formalnej dzieła wokalno-instrumentalnego ze szczególnym uwzględnieniem pieśni i opery oraz problematyki związanej z tekstem literackim, jak również zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość zasad muzyki oraz podstaw harmonii systemu tonalnego dur-moll | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
historia muzyki z literaturą historia teatru muzycznego
| |
bibliografia podstawowa | |
Chomiński J., Formy muzyczne, t. III, PWM, Kraków 1987. Podhajski M., Formy muzyczne, PWM, Warszawa 1991. Tomaszewski M., Studia nad pieśnią romantyczną: od wyznania do wołania, Akademia Muzyczna, Kraków 1991. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod. Skrypt dla studentów Akademii Muzycznych, Gdańsk 1990. Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Akademia Muzyczna, Kraków 2000. Pomniejsze artykuły z zeszytów naukowych (np. Muzyka i liryka 1, 2, Akademia Muzyczna, Kraków 1989). | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 3/2238/6413 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Analiza i interpretacja tekstu literackiego (prozodia tekstu; środki i zabiegi stylistyczne; możliwości interpretacyjne tekstu). 2. Problematyka formy muzycznej a zasady organizacji materiału muzycznego. 3. Ustroje formalne - budowa okresowa (właściwości motywu, frazy, zdania). 4. Charakterystyka analizy muzycznej - przykłady. Efektem kształcenia winno być utrwalenie bądź zdobycie przez studenta wiedzy, umożliwiającej analizę tekstu literackiego oraz zaznajomienie się z podstawami metod analitycznych formalnej strony dzieła wokalno-instrumentalnego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki interpretacyjnej dzieła sztuki. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład z prezentacją wybranych metod analitycznych, - ćwiczenia realizujące problemy omawiane w trakcie wykładu, - metoda seminaryjna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie ustnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 3/2238/6429 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Typologia pieśni jako sztandarowej formy scalającej słowo i dźwięk. 2. Tekst i jego muzyczny rezonans w muzyce polskiej. 3. Analiza poszczególnych typów pieśni – indywidualna praca studenta. 4. Opera (budowa, typy recytatywów, dramaturgia). 5. Inne formy wokalne (np. kanon, fuga). Efektem kształcenia winno być zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy, umożliwiającej analizę formalną dzieła wokalno-instrumentalnego ze szczególnym uwzględnieniem pieśni i opery oraz problematyki związanej z tekstem literackim
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład z prezentacją wybranych metod analitycznych, - ćwiczenia realizujące problemy omawiane w trakcie wykładu, - metoda seminaryjna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie pisemnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym. |