Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia teatru muzycznego

symboljezyk
3/2236
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cel zajęć:

  • wykształcenie u studenta umiejętności analitycznego i syntetycznego spojrzenia na dzieło teatru muzycznego
  • zapoznanie studenta z literaturą muzyczną z dziedziny teatru muzycznego (opera, operetka, musical, balet)
  • przedstawić ewolucje teatru muzycznego, mechanizmy prowadzące do powstawania nowych form i środków wyrazu
  • wskazać powiązania pomiędzy teatrem operowy a sztukami pokrewnymi (szczególnie literatura i teatrem)
  • przedstawienie charakterystyki teatru operowego w danej epoce z uwzględnieniem charakteru odbiorcy, zadań stawianych sztuce operowej, baletowej itd., estetyki epoki

Formy zajęć:

  • wykłady podczas których prezentowane są nagrania CD DVD, video, partytury, teksty teoretyczne, literackie, przykłady librett
  • udział studentów w roli obserwatorów i widzów w próbach i spektaklach trójmiejskich teatrów
  • spotkanie z profesjonalnymi twórcami i artystami scenicznymi
  • udział w sesjach naukowych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

słuch muzyczny

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

historia muzyki, historia wokalistyki, historia teatru

bibliografia podstawowa

Bliżej opery. Twórcy-dzieła-konteksty, red. J. Mianowski, R. D. Golianek, Toruń 2010

 

B. Horowicz, Teatr operowy, Warszawa 1963

 

Jak skomponować „dramma per musica”. Od „Dafne” do „Ulisse Errante”, pod red. T. Cartera i Z. M. Szweykowskiego, Kraków 1994.

 

M. Steel, Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań 2009.

 

P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. I i II, Warszawa 2008.

 

R. D. Golianek, Zrozumieć operę, Poznań 2009

 

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska: Opera i dramat. Kraków 1980

 

K. Estreicher: Historia sztuki w zarysie. Warszawa-Kraków 2000

 

P. Kamiński: Tysiąc i jedna opera, Kraków 2008

bibliografia uzupełniająca

F. Blume (red.): Die Musik Geschihte und Gegenwart, Kassel 1949 - 1979

E. Dziębowska (red.): Encyklopedia muzyczna PWM, Część biograficzna, Kraków 1979-2008

J. Kański: Przewodnik operowy, Kraków 2000

L. Kydryński: Przewodnik operetkowy, Kraków 1977

L. Kydryński: Opera na cały rok, Kraków 1989

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/2236/6381
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tręści programowe:

Przedstawienie przedmiotu, literatury, warunków zaliczenia

tradycje europejskich form teatralnych z muzyką, Kamerata florencka, Monteverdi

Monteverdi

Lully, Rameu, tradycje protestanckie, opera na dworze Władysława IV

Szkoła wenecka i neapolitańska, komercjalizacja gatunku, prymat warstwy wokalnej, kastraci

Cavalli, Vivaldi, Haendel – uwarunkowania społeczne, struktura organizacyjna teatru operowego

Cavalli, Vivaldi, Heandel – specyfika gatunku, opera seria i buffa

Gluck, pierwsza reforma operowa

Mozart – różnorodność stylistyczna, teatr Mozarta

Mozart – opery włoskie

Mozart – opery niemieckie

Rossini – opera buffa

Rossini – opera seria

Beethoven, Opera francuska doby rewolucji francuskiej

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

wykład połączony z dyskusją uzupełniany fragmentami audio i video.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena na podstawie pracy pisemnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/2236/6400
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

Auber, Halevy, Meyerbeer

Gretry, Boildieu, Auber, Adam

Offenbach

Donizetti, Nicolai, Flotow, Poniatowski

Bellini

Marschner, Hoffmann, Weber

Opero-balety Ludwika XIV, Novarre, balet romantyczny

Operetka wiedeńska, Sullivan i Gilbert

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

 

metody dydaktyczne

wykład połączony z dyskusją uzupełniany fragmentami audio i video.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium ustne sprawdzające znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.001.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/2236/6418
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ewolucja twórczości

Zaangażowanie opery w sprawy społeczne

Literatura w operze

Krytyka opery XIX wiecznej, dramat muzyczny

Ewolucja twórczości

Wpływ na kulturę europejską

Gounod, Bizet, Delibes, Massenet, Offenbach, Saint-Seanse

Glinka

Musorgski

Czajkowski

Rimski-Korsakow

Opera czeska

Epoka przedmoniuszkowska

metody dydaktyczne

wykład połączony z dyskusją przeplatany fragmentami audio i video

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.001.0wykładegzaminmgr Jerzy Snakowski, 3/2236/6434
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

Epoka i biografia:

Moniuszko

 

Tradycja europejska a poszukiwanie tożsamości narodowej:

Moniuszko

 

Tradycja europejska a poszukiwanie tożsamości narodowej:

Moniuszko

Bizet

 

Opera realistyczna:

Mascagni, Leoncavallo, Giordano

 

Opera werystyczna:

Analiza twórczości

Puccini

 

Poszukiwania formalne i wyrazowe:

Strauss

 

Biblia, mit, komedia mieszczańska:

Strauss

Dobrzyński, Munchheimer, Żeleński, Statkowski

 

Opera polska XIX wieku:

Hagith, Król Roger

Szymanowski

 

Poszukiwania formalne i wyrazowe – Debussy, Janacek, Gershwin, Prokofiew, Szostakowicz

 

Opera XX wieku:

Poszukiwania formalne i wyrazowe – kompozytorzy amerykańscy, Britten, Ligheti

 

 

Geneza, rozwój, specyfika gatunku:

Musical

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

wykład połączony z dyskusja przeplatany fragmentami audio i video

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

egzamin ustny. Podstawą zaliczenia jest znajomośc 40 pozycji z załączonej listy literatury muzycznej, a także znajomość poruszanych w trakcie zajęć zagadnień.

wykonanie: www.ansta.pl