symbol | jezyk |
---|---|
3/2232 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kursu jest wykształcenie artysty śpiewaka przygotowanego do pracy w zawodzie, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności śpiewania zespołowego. Student wykorzystuje zdobyte umiejętności wokalne do interpretacji konkretnej partii – roli, a także ma możliwość (co jest ogromnie ważne) śpiewania zespołowego (często realizuje partię chóru). Zapoznaje się z całą strukturą danego dzieła, którego bardzo ważnym elementem jest znajomość libretta, tekstu literackiego. Nowością dla młodego śpiewaka jest zapewne sposób realizacji recytatywów. W programie przedmiotu znajdują się dzieła operowe, operetkowe, musical, wodewil, lirykal, oratoria, kantaty, koncerty wokalne, motety, msze, madrygały i in. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zajęcia zespołów wokalnych rozpoczynają się od drugiego roku, zatem każdy student jest przygotowywany w cyklu kształcenia śpiewu solowego (indywidualnie), jak i aktorstwa. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w koncertach srodowiskowych, spektaklach operowych, poszerzanie wiedzy z zakresu literatury wokalnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury i wyciągi fortepianowe dzieł wykonywanych w danym roku, semestrze. Zakres programowy obejmuje czas od początków wielogłosowości, powstania opery do współczesności, kompozytorów tkj.: J. de Pres, C. Jannequin, P. Certon, A. Willaert, A. Gabrieli, G. Gabrieli, T. Tallis, W. Byrd, T. Morley, J. Dowland, Wacław z Szamotuł, M. Gomółka, G. P. Palestrina, O. di Lasso, G. di Venosa, L. Marenzio, B. Pękiel, M. Zieleński, A. Hakkenberger, H. Purcell, C. Monteverdi, J. S. Bach, J. A. Hasse, G. F. Handel, A. Vivaldi, G. Pergolesi, J. Haydn, W. A. Mozart, D. Cimarosa, G. Paisiello, Ch. W. Gluck. G. Rossini, G. Donizetti, J. Stefani, F. Schubert, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Brahms,V. Bellini, A. Dvorak, S. Moniuszko, P. Czajkowski, E. Humperdinck, G. Puccini, M. Ravel, G. Gershwin, K. Weil, B. Britten, G. C. Menotti, F. Poulenc, G. Bacewicz, T. Z. Kassern, H. Czyż, J. Łuciuk, B. Matuszczak, J. Bruzdowicz, K. Szwajgier i in.. | |
bibliografia uzupełniająca | |
The New Grove Dictionary of Music and Musicians – London 1980 Die Musik in Geschichte und Gegenwart – Kassel 1994-2005 Brockhaus-Riemann-Musiklexikon – Mainz 1978-79 Biblia Liber Usualis Mszał Rzymski The Rise of Opera“ – London 1981 Józef Kański “Przewodnik operowy” – Kraków 1997 Józej Kański „Mistrzowie sceny operowej” – Kraków 1998 Ewa Łętowska, Janusz Łętowski „Vademecum operowe” – Warszawa 1995 Stephen Pettitt „Opera” – Warszawa 1999 Carl Dahlhaus “Vom Musikdrama zur Literaturoper” – Muenchen 1989 Małgorzata Komorowska „Teatry muzyczne Drugiej Rzeczypospolitej” Horst Seeger „Opern Lexikon” – Berlin 1978 Karol Stromenger „Przewodnik operowy“ – Warszawa 1976 Helmut Christian Wolff „Geschichte der Komischen Oper” – Wilhelmshaven 1991 Volker Klotz „Operette“ – Zuerich 1991 Lucjan Kydryński „Przewodnik operetkowy“ – Warszawa Z dziejów polskiej kultury muzycznej T.I „Kultura staropolska” , T.II „Od Oświecenia do Młodej Polski” - Kraków M. Bukofzer „muzyka w epoce baroku” - Kraków A. Einstein „Muzyka w epoce romantyzmu” - Kraków H. Feicht „Studia nad muzyką polskiego średniowiecza” – Kraków H. Feicht „Polifonia renesansu” - Kraków H. Feicht „Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku” - Kraków N. Harnoncourt „Muzyka mową dźwięków” – Warszawa 1995 N. Harnoncourt „Dialog muzyczny” – Warszawa 1999 K. Mrowiec Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII w.” A. Schering „Geschichte der Musik in Beispielen” – Leipzig 1954 Z. M. Szweykowski „Musica moderna w ujęciu Marca Schacchiego” A. Szweykowska „Dramma per musica w teatrze Wazów” - Kraków | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 90.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6390 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka a cappella renesansu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 90.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6409 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 90.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6425 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim). Maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 90.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6442 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) Maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 90.00 | 7.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6453 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) Maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | 90.00 | 7.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Dariusz Paradowski, prof. AM, dr hab. Przemysław Stanisławski, mgr Piotr Staniszewski, | 3/2232/6464 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Minimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 partii wokalnych; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) Maksimum to uczestniczenie w zajęciach; znajomość 2 i więcej partii wokalnych; umiejętność śpiewania w zespole z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |