Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Plastyka ruchu

symboljezyk
3/2226
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Plastyka ruchu – język ciała. Człowiek wyraża swoją osobowość: uczucia, myśli, wszelkie treści życia za pomocą rytmu i ruchy. Rytm i ruch zrodził taniec – język uniwersalnej wypowiedzi.

 

ZAŁÓŻENIA I CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTU:

Zajęcia skierowane są do wszystkich osób w tym i tych którzy wcześniej nie mieli doświadczenia tanecznego. Studenci mają okazje odkryć i rozwinąć talent taneczny, kreatywność jak i osobiste postrzeganie siebie. Zajęcia z plastyki ruchu mają na celu wyuczenie nawyków odpowiedniej postawy, świadomej pracy ciałem, swobody poruszania się w przestrzeni i współpracy z partnerem. Na bazie prostych kroków i elementów tanecznych studenci eksponują różne zachowania, dostosowane jednocześnie do muzyki.

ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU:

  • Kształcenie świadomości własnego ciała

  • Wzmaganie koordynacji wzrokowo – ruchowej

  • Usprawnienie całego ciała i harmonijny jego rozwój

  • Uświadamianie sobie istnienia przestrzeni, w której jesteśmy obecni i poruszamy się kształcimy swoją orientacje ruchową

  • Dzielenie przestrzeni z innymi ludzimi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu

  • Częste i spontaniczne zmiany partnerów, pozwalające ‘’odkrywać’’ ciągle nowe osoby w bliskim kontakcie

  • Kształtowanie postaw wychowanków (nastawień i dyspozycji umysłu, emocji i woli) wobec pracy nad własnym ciałem, zdrowiem, sprawnością i urodą.

  • Kształcenie świadomości własnego ciała, poprzez jego harmonijny rozwój.

  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • ‘’tańce gestów’’- indywidualna interpretacja danej muzyki

FORMA PRACY:

Praca w grupie, parach lub indywidualna praca ucznia nad sobą w zależności od potrzeb realizowanego materiału.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

podstawowa koordynacja ruchowa

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

taniec klasyczny, współczesny, elementy rytmiki

bibliografia podstawowa

O. Kuźmińska: Gimnastyka jazzzowa - ćwiczenia z muzyką dla wszystkich, Sport i turystyka, Warszawa 1985

D. Austin: Pilates dla każdego, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j., Poznań 2003

L. Górecki: Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, t. 1, 2, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985

 

bibliografia uzupełniająca

L. Robinson, G. Convy: Ćwiczenia pilates Bauer-Weltbild Sp z o.o. Warszawa 2001

S. Martin: Ciało i umysł, Medium, Warszawa 1993

S. Soelveborn: Stretching, Sport i turystyka, Warszawa 1990

I. Dowd: Taking Root to Fly - ten articles on functional anatomy

W. Tomaszewski: Człowiek tańczący, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Tatiana Różankiewicz, 3/2226/6348
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TREŚCI NAUCZANIA:

Dział: Polskie tańce narodowe, tańce ludowe, regionalne i okolicznościowe

Nauka poloneza:

  • Ustawienia w parach, ujęcie dłoni, położenie rąk

  • Kroki taneczne: podstawowy, ‘’chodzony’’

Nauka walca

  • Krok podstawowy w parach

  • Krok po kole

  • Podejście do partnerki

Nauka samby

  • Podstawa taneczna i technika taneczna

  • Kroki i figury: figura podstawowo, w obrocie w prawo i boczne kroki

  • Praca rąk

Nauka rumby

Improwizacja kroków i ruchów do muzyki

Nauka tanga

Kroki podstawowe

Interpretacja muzyki

Praca rąk

Praca z rekwizytem

Nauka tańca rewiowego

Świadome operowanie własnym ciałem

Praca z rekwizytem

Nauka charakterystycznych kroków i zachowań

Podejście do partnera w zależności od odgrywanej sytuacji

Ukłonu scenicznego

Podstawowych ćwiczeń taneczno ruchowych

Zachowań na scenie w zależności od sytuacji

Świadomości scenicznej i odbioru pewnych gestów i zachowań przez publiczność

Podstawowych zachowań podczas pracy na scenie

Podstawowych ćwiczeń i elementów z tańca klasycznego

Nauka kroku marszowego i różnych podejść

metody dydaktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach. Prawidłowe i świadome wykonywanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze. Znajomość terminologii przedmiotu, umiejętne posługiwanie się rekwizytem.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniakolokwiummgr Andrzej Morawiec, 3/2226/6366
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

TREŚCI NAUCZANIA:

Dział: Polskie tańce narodowe, tańce ludowe, regionalne i okolicznościowe

Nauka poloneza:

  • Ustawienia w parach, ujęcie dłoni, położenie rąk

  • Kroki taneczne: podstawowy, ‘’chodzony’’

Nauka walca

  • Krok podstawowy w parach

  • Krok po kole

  • Podejście do partnerki

Nauka samby

  • Podstawa taneczna i technika taneczna

  • Kroki i figury: figura podstawowo, w obrocie w prawo i boczne kroki

  • Praca rąk

Nauka rumby

Improwizacja kroków i ruchów do muzyki

Nauka tanga

Kroki podstawowe

Interpretacja muzyki

Praca rąk

Praca z rekwizytem

Nauka tańca rewiowego

Świadome operowanie własnym ciałem

Praca z rekwizytem

Nauka charakterystycznych kroków i zachowań

Nauka

Podejście do partnera w zależności od odgrywanej sytuacji

Ukłonu scenicznego

Podstawowych ćwiczeń taneczno ruchowych

Zachowań na scenie w zależności od sytuacji

Świadomości scenicznej i odbioru pewnych gestów i zachowań przez publiczność

Podstawowych zachowań podczas pracy na scenie

Podstawowych ćwiczeń i elementów z tańca klasycznego

Nauka kroku marszowego i różnych podejść

metody dydaktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

  • Pokazowa

  • Naśladowcza

  • Eksponująca, wpływająca na doznania i przezycia

  • Praktyczne, mające na celu uczenie działań(pokazy, ćwiczenia)

  • Utrwalająca materiał(uczenie na pamięć)

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość materiału ruchowego poznanego w ciągu całego roku, znajomość terminologii, umiejętne odtwarzanie etiud tanecznych z zastosowaniem rekwizytu, przygotowanych w danym semestrze.

wykonanie: www.ansta.pl