Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat języka włoskiego

symboljezyk
3/2225
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania języka włoskiego na trzyletnim kursie od podstaw na Wydziale Wokalno-Aktorskim jest opanowanie przez studentów umiejętności:

 

  1. Poprawnego z punktu widzenia wymowy i dykcji czytania tekstów utworów wokalnych w języku włoskim oraz tłumaczenia ich przy pomocy słownika.
  2. Czytania ze zrozumieniem prostych tekstów fachowych w języku włoskim.
  3. Posługiwania się językiem włoskim w mowie w podstawowych sytuacjach życiowych.
  4. Redagowania w języku włoskim krótkich tekstów pisanych.

Trzyletni kurs języka włoskiego obejmuje 180 godzin lekcyjnych,  z czego 60 godzin przypada na I rok studiów, 60 godzin na II rok i 60 godzin na III rok. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, obejmują każdorazowo 2 jednostki lekcyjne i prowadzone sa w formie ćwiczeń. Każdy semestr kończy się zaliczeniem na stopień, a po zaliczeniu szóstego semestru następuje egzamin.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Nie wymagana jest znajomość języka włoskiego. Wymagana jest za to znajomość podstaw gramatyki języka polskiego (znajomość części mowy, części zdania, czasów, trybów, itp)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Czytanie artykułów z włoskiej prasy zarówno codziennej jak i fachowej (Amadeus, Lirica, Corriere della sera)

Zapoznanie z włoskimi stronami internetowymi zarówno codziennego użytku (np trenitalia)  jaki i fachowymi (np Forum Musica-Classica.it)

bibliografia podstawowa

Podręcznik podstawowy:

T. Martin, S.Magnelli, Progetto italiano nuovo 1, Edilingua, Rzym, lipiec 2006

bibliografia uzupełniająca

Podręczniki i materiały uzupełniające:

S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Florencja, październik 2007;

M. Mezzadri, P. E. Balboni, Rete 1, Guerra Edizioni, Perugia 2000;

D. Alessandroni, Cara Italia eserciziario, Guerra Edizioni, listopad 2000;

P.N. Piczugina, M.B. Dworkina, Musica, teatro, arte, Moskwa 1987;

Artykuły z czasopism „Amadeus” i „Lirica”;

Nagrania arii operowych;

Materiały internetowe.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/2225/6347
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne

  1. Alfabet. Literowanie. Zasady wymowy.
  2. Odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym. Forma twierdząca, przecząca, pytająca.
  3. Rodzajniki określone i nieokreślone
  4. Rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogiej
  5. Przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczby
  6. Podział czasowników na koniugacje regularne. Wzorce odmiany w czasie teraźniejszym
  7. Liczebniki główne i porządkowe

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe
  2. Bar, kawiarnia, restauracja
  3. Frazeologia czasownika „andare”
  4. Sposoby spędzania wolnego czasu.
  5. Boże Narodzenie.
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/2225/6365
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  1. Czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użycia
  2. Zaimki i przymiotniki dzierżawcze.
  3. Przyimki proste i ściągnięte.
  4. Czasowniki nieregularne.
  5. Czas przeszły dokonany „passato prossimo” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia

 

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Opis domu, mieszkania
  2. Rodzina
  3. Zegar. Opis dnia
  4. Daty

5.   Wrażenia z podróży

 

metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/2225/6385
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

1.   Tworzenie przysłówków.

  1. Czas „imperfetto – tworzenie, zasady użycia
  2. Czas futuro semplice i futuro anteriore
  3. Zaimki osobowe dopełnienia bliższego

 

 

Zagadnienia leksykalne

  1. Wspomnienia z przeszlości.
  2. Pory roku. Zjawiska atmosferyczne
  3. Plany na przyszłość
  4. Pociąg
  5. Hobby
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0wykładegzamin Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/2225/6404
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne

  1. Zaimek cząstkowy „ne”
  2. Użycie zaimków dopełnienia bliższego w czasie przeszłym
  3. Zaimki dopełnienia dalszego
  4. Tryb rozkazujący

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Zakupy
  2. Ubrania, kolory
  3. Kino (gatunki filmów)
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

wykonanie: www.ansta.pl