Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat języka niemieckiego

symboljezyk
3/2223
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Lektorat języka obcego jest z założenia przedmiotem studiów, pozwalającym na rozwinięcie kultury, osobowości i intelektu studenta, a także wyposażającym go w konkretne umiejętności, które zwiększają jego wartość i szanse na rynku pracy.

Podstawa prawna: Uchwała nr 173/2000 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 grudnia 2000 r., Dział VI Treści programowe przedmiotów, Rozdz. A Przedmioty kształcenia ogólnego, Pkt. 3 Język obcy.

Cel dydaktyczny w myśl ww. Uchwały: „biegłe opanowanie jednego języka obcego nowożytnego w mowie i piśmie, umożliwiające korzystanie z literatury fachowej i nawiązywanie międzyludzkich kontaktów”.

 

Cele ogólne:

1.      Wytworzenie kompetencji językowej i komunikacyjnej , umożliwiającej porozumiewanie się w języku niemieckim w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych, na poziomie podstawowym,  ( przedstawienie się , umówienie się na spotkanie, próbę itp. , wyrażenie podziękowania, przeprosin , reakcja na zaistniałą sytuację, wyrażenie prośby, rozpoczęcie i zakończenie rozmowy, umiejętność formułowania własnej opinii  itp.  )

2.      Poznanie zasad wymowy i  śpiewania w języku niemieckim .  

3.      Rozumienie ze słuchu   autentycznych przekazów słownych ( rozmowy, zapowiedzi, informacje, instrukcje, reklamy, ogłoszenia, słuchowiska radiowe, wywiady itp.  ) 

4.      Ogólne rozumienie czytanych prostych tekstów informacyjnych , reklam, ogłoszeń, także tych zawodowych, dotyczących konkursów muzycznych czy festiwali. Rozumienie muzycznych tekstów encyklopedycznych ( przy użyciu  słownika ) . Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania i selekcji wiadomości w autentycznych przekazach tekstowych

5.      Konstruowanie prostej wypowiedzi pisemnej, typu: kartka z pozdrowieniami lub życzeniami, e-mail, krótki list .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przyjmuje się, że student na podstawie wymogów szkolnictwa wyższego zdobył wykształcenie średnie i zdał egzamin dojrzałości, a zatem opanował podstawy gramatyki i przynajmniej jeden język obcy. Ponieważ w kształceniu publicznym język angielski jest obowiązkowy, to powinno to być czynnikiem ułatwiającym naukę języka niemieckiego jako pokrewnego języka germańskiego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyka dydaktyczna w szkole wyższej wskazuje, że wobec znikomej znajomości gramatyki i wiedzy o języku wśród maturzystów, konieczne jest przypomnienie podstawowych wiadomości z gramatyki języka polskiego, gdyż inaczej nie jest możliwe przyswojenie umiejętności świadomego, a co dopiero poprawnego posługiwania się językiem niemieckim.

Lektorat języka niemieckiego winien również przybliżyć studentom kraje niemieckiego kręgu językowego, ich zwyczaje, zorganizowanie społeczne i kulturę oraz pokazać ich odmienność od naszego kraju.

bibliografia podstawowa

1.      Podręcznik podstawowy : Themen  aktuell  1/2 z ćwiczeniami  i polowa Themen aktuell  2 z ćwiczeniami. 

bibliografia uzupełniająca

 Podręczniki uzupełniające : Stufen  international  1/2 i Tangram 1/2 ( szczególnie ćwiczenia fonetyczne )  

Slowniki dwujęzyczne, uproszczone artykuły prasowe ,  teksty utworów muzycznych, dydaktyczne  ksiązki do sluchania.   

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0wykładkolokwium Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, 3/2223/6345
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Komunikacja:

podróż, przybycie do Niemiec, przywitanie się, znalezienie się w mieszkaniu, podróż do centrum miasta, inauguracja kursu języka niemieckiego i uczestnictwo w nim, urząd pocztowy, dom towarowy, zaproszenie na kolację, zwiedzanie miasta, wyjście wieczorem na koncert,

Kulturoznawstwo

język niemiecki wśród języków Europy, poznawanie życia w Niemczech

Gramatyka:

zaimki osobowe, czas teraźniejszy czasowników regularnych, czasowników sein, haben, czasowników möchte i pozostałych modalnych, zdania oznajmujące, zdania pytające z zaimkiem i bez zaimka pytającego, rodzaj gramatyczny rzeczownika, rodzajnik określony i nieokreślony, zastosowanie biernika, zastosowanie celownika, poznanie i zastosowanie wszystkich przypadków rzeczownika, czas teraźniejszy czasowników nieregularnych, partykuła denn, czasownik modalny + bezokolicznik: szyk wyrazów, znacznie czasowników modalnych, zaimek man, negacja z nicht, przyimki łączące się z biernikiem, przyimek in, słowotwórstwo: złożenia, liczba mnoga rzeczowników, liczebniki główne i porządkowe, pory dnia, dni tygodnia, miesiące, pory roku, państwa i narodowości, szyk wyrazów w zdaniach z określeniem czasu, zaimki wskazujące, zaimki dzierżawcze, zaimki osobowe w bierniku i w celowniku, pieniądze, numery telefoniczne i kody pocztowe, przymiotniki po sein, po rodzajniku określonym i nieokreślonym, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, partykuły bloß i nur, określanie daty, przysłówki miejsca, czasu i modalne, tryb rozkazujący, partykuła mal, zaimki pytające w odniesieniu do osób: mianownik, biernik, celownik, przyimki łączące się z biernikiem, przyimki łączące się z celownikiem, przyimki łączące się z celownikiem i biernikiem

Efekt kształcenia:

umiejętność wysłyszenia wypowiedzi z nagrania, umiejętność powtórzenia zasłyszanej wypowiedzi, znajomość słownictwa i gramatyki z ww. zagadnień w celu zorganizowania własnej wypowiedzi

metody dydaktyczne

- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem,  dialogi.

- Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy.

- Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów-  stała kontrola wymowy.

- Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika  - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.  Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i  kolokwiów  ( przynajmniej dwa w semestrze )

2. Obecność obowiązkowa na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0wykładkolokwium Krystyna Prokopska, as. mgr, Tadeusz Szefler, as. mgr, 3/2223/6363
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Komunikacja:

rodzina, szukanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna, wygrana w grze losowej, w kawiarni, urodziny w gronie przyjaciół, u lekarza, w aptece, na dworcu kolejowym

Kulturoznawstwo:

poznawanie życia w Niemczech, organizacja, instytucje, systemy, święta państwowe i religijne

Gramatyka:

zaimki dzierżawcze w bierniku i celowniku, zaimki osobowe w bierniku i celowniku, podstawy alfabetu fonetycznego, zawody, przyimek seit, przyimek wann, przysłówek nämlich, partykuła doch, czas przeszły złożony (Perfekt) z haben i sein, imiesłów czasu przeszłego czasowników regularnych i nieregularnych, szyk zdania w czasie przeszłym złożonym, miejsce przysłówka i jego wpływ na szyk zdania, stopniowanie przymiotników, porównywanie z użyciem als oraz so… wie, zdania podrzędne z dass, zdania przeczące z nicht lub kein, zastosowanie nicht i nichts, nicht nur…, sondern auch, zdania warunkowe z wenn, partykuła und zwar

Efekt kształcenia:

umiejętność wysłyszenia wypowiedzi z nagrania, umiejętność powtórzenia zasłyszanej wypowiedzi, znajomość słownictwa i gramatyki z ww. zagadnień w celu zorganizowania własnej wypowiedzi, umiejętność sporządzenia notatki z zasłyszanej rozmowy i jej ustnego streszczenia,

umiejętność starannego napisania o sobie i swojej rodzinie oraz ustnej autoprezentacji

metody dydaktyczne

- Zajęcia typu konwersacyjnego, praca z tekstem,  dialogi.

- Słuchanie i oglądanie tekstów nagranych dostosowanych do poziomu zaawansowania grupy.

- Czytanie tłumaczenie tekstów śpiewanych przez studentów-  stała kontrola wymowy.

- Wykorzystywanie materiałów różnego typu, niezależnie od stosowanego podręcznika  - fragmenty prasy, tekstów internetowych, innych podręczników, słuchanie fragmentów audiobooków , filmy DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.  Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe wykonanie , z pozytywnym wynikiem sprawdzianów i  kolokwiów  ( przynajmniej dwa w semestrze )

2. Obecność obowiązkowa na zajęciach.

wykonanie: www.ansta.pl