Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie sluchu

symboljezyk
3/2222
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania przedmiotu kształcenie słuchu na Wydziale Wokalno-Aktorskim jest wykształcenie umiejętności samodzielnego odczytania dzieła wokalnego i wokalno-instrumentalnego. Wykształcenie biegłości rozczytania dzieła dotyczy prawidłowej realizacji poszczególnych jego elementów, łącznie z oznaczeniami agogicznymi, dynamicznymi, artykulacyjnymi. Pozwoli to na opracowanie szerokiego repertuaru potrzebnego w pracy z pedagogiem śpiewu i zespołów wokalnych. Cel ten osiągnąć można poprzez:

- kształcenie sprawności słuchowo-głosowej i słuchowo-analitycznej

- kształcenie dyscypliny muzycznego myślenia: koncentracji, podzielności uwagi, szybkości, precyzji

- wykształcenie sprawności w zakresie czytania nut głosem utworów w fakturze jedno- i wielogłosowej, realizowanej a’cappella, z towarzyszeniem fortepianu, względnie przy współudziale warstwy orkiestrowej (praca z partyturą).

Aby te cele osiągnąć należy:

-rozwijać zdolności muzyczne i wrażliwość słuchową - słyszenie wysokościowe, melodyczne, harmoniczne, barwy) w zakresie tonalności, rozszerzonej tonalności i atonalności

- uwrażliwić na problematykę mertorytmiczną

- rozwijać pamięć muzyczną

- rozwijać wyobraźnie i smak muzyczny

- doskonalić umiejętność czytania nut głosem w zakresie jedno- i wielogłosowości

- doskonalić umiejętność zapisu zjawisk dźwiękowych

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania które spełnić ma student bada sie podczas egzaminu wstępnego na Akademie Muzyczną.:

Badanie słuchu wysokościowego

- odtworzenie głosem pojedynczych wysokości dźwięków pozostających w skali głosu osoby badanej oraz z zastosowaniem transpozycji oktawowej, bez lub z określeniem wysokości dźwięku

Badanie pamięci muzycznej

- odtworzenie głosem motywów i fraz melodyczno-rytmicznych „lalaizacją” bez lub z określeniem wysokości dźwięków

Badanie słuchu harmonicznego

- odtworzenie głosem dźwięków składowych współbrzmień (3-5 dźwieków)

- odtworzenie skrajnych głosów konstrukcji harmonicznej

Badanie poczucia tonalnego

- dotworzenie następnika do zaimprowizowanego przez pedagoga tematu

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- zasady muzyki, harmonia, historia muzyki z literaturą

bibliografia podstawowa

Anczykowska-Wysocka W.: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62, Ak. Muz. Gdańsk 2004

Bertalotti A.: 50 Zweistimmige Chorsolffegien, Leipzig Peters 1981

Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1978

Dobrowolska-Marucha D.: Dyktanda muzyczne 1-3 + CD PWM Kraków 2003

Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1992

Dziewulska M., Frąckiewicz A., Palowska K.: Materiały do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1960

Kowalska-Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, AK. Muz. Gdańsk 2000

Mozart W.A.: 30 kanonów, Editio Musica Budapeszt 1981

Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej + CD Ak. Muz. Warszawa 1998

Wacholc M.: Czytanie nut głosem I-III PWM Kraków 1992-1994

bibliografia uzupełniająca

Materiały nutowe do czytania a’vista (pieśni z towarzyszeniem fortepianu, partytury – pozycje z literatury operowej i oratoryjnej)

ROK I

G. Concone: 50 ćwiczeń

N. Vaccai: Matodo practico di canto italiano

J. Brahms: Niemieckie pieśni ludowe

S. Moniuszko: Pieśni wybrane

A. Bertalotti: Fuenfzig zweistimmige Chorsolfeggien

 

ROK II

M. Karłowicz: Pieśni

F. Schubert: Piękna młynarka, Podróż zimowa

J. S. Bach: Chorały

W. A. Mozart: Kanony

 

Rok III

W. A. Mozart: Pieśni

W. A. Mozart: Requiem

W. A. Mozart: Wesele Figara

F. Chopin: Pieśni

G. F. Haendel: Mesjasz

G. F. Haendel: Kserkses

J. S. Bach: Kantaty

 

ROK IV

J. Brahms: Pieśni wybrane

P. Czajkowski: Romanse

J. S. Bach: Magnificat

R. Wagner: Tristan i Izolda

K. Szymanowski: Stabat Mater

 

ROK V

M. Musorgski: W izbie dziecięcej

Polska muzyka wokalna (kompozytorzy współcześni)

C. Debussy, F. Poulenc: Pieśni

A. Vivaldi: Magnificat

G. Verdi: Traviata

A. Berg: Lulu

J. S. Bach: Msza h-moll

J. S. Bach: Pasja wg. św. Mateusza

T. Baird: Cztery sonety miłosne

K. Penderecki: Pasja wg. św. Łukasza

K. Serocki: Oczy powietrza

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6344
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W treściach programowych znajdujemy:

- ćwiczenia rozwijające poczucie tonalności, pamięci i wyobraźni muzycznej

- w korelacji z zasadami muzyki: gamy do 3 znaków – major i minor z odmianami, interwały proste, trójdźwięki o budowie – dur, moll, zmniejszony, zwiększony, metrorytmika (preferencja taktów prostych)

- czytanie nut głosem ćwiczeń i utworów z literatury wokalnej, jednogłosowych tonalnych, a cappella oraz z towarzyszeniem fortepianu

- zapis dyktand jednogłosowych zbudowanych na pochodach gamowo-trójdźwiękowych

 

metody dydaktyczne

- metoda cyfrowa J.J.Rousseau

- ćwiczenia ogólnosłuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych w zakresie jednogłosu

- realizacja prac domowych – uczenie się na pamięć i transpozycja dyktand

- realizacja testów i zadań pisemnych

- czytanie a’vista utworów tonalnych,  jednogłosowych (ćwiczenia i zaliczenia)

- improwizowanie następnika do danego poprzednika

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6362
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ćwiczenia utrwalające i podnoszące stopień trudności zawarte w semestrze 1 oraz gamy – pozostałe tonacje, interwały złożone

- realizacja wokalna wielodźwięków: dominanta septymowa w przewrotach, rozwiązaniem

- jednogłos z zastosowaniem rytmu punktowanego, synkopy, nieregularnego podziału (triola), wprowadzenie taktów złożonych

- zapis i czytanie utworów wokalnych z towarzyszeniem fortepianu oraz jednogłosu z faktury dwugłosowej

metody dydaktyczne

- metoda cyfrowa  cd

- percepcja i zapamiętywanie struktur melodycznych, rytmicznych i harmonicznych w fakturze jednogłosowej

- realizacja prac domowych – ćwiczenia, testy, dyktanda

- realizacja kolokwiów – pisemnych, ustnych

- czytanie a’vista utworów tonalnych jednogłosowych (pieśni) lub jednego głosu z faktury dwugłosowej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6382
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- czytanie nut głosem ćwiczeń oraz utworów jedno- i dwugłosowych a’cappella i z towarzyszeniem fortepianu w systemie tonalnym (diatonika, tonalność rozszerzona)

- notacja dyktand 1- i 2 gł w fakturze homofonicznej

- intonowanie i rozpoznawanie dominanty nonowej

- określanie funkcyjne treści struktur akordowych (T,S,D7,9, TVI,N)

- określanie literowe przebiegów akordowych, realizowanych na fortepianie

metody dydaktyczne

- metoda cyfrowa cd

- metoda dźwięków prowadzących

- zapis i analiza treści harmonicznych dzieł literatury w zakresie poznanych środków harmonicznych granych przez pedagoga na instrumencie lub z CD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6401
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- czytanie nut głosem ćwiczeń oraz utworów tonalnych poszerzonych o dźwięki alterowane w fakturze 1- i 2gł a’cappella i z towarzyszeniem fortepianu

- zapis dyktand 1- i 2 gł w fakturze homofonicznej, jak również polifonizującej

- analiza i zapis przebiegów akordowych interpretowanych funkcyjnie i literowo

 

metody dydaktyczne

- metoda cyfrowa cd

- metoda dźwięków prowadzących

- zapis i analiza treści harmonicznych dzieł literatury w zakresie poznanych środków harmonicznych granych przez pedagoga na instrumencie lub z CD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6419
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ćwiczenia kształcące słyszenie z zastosowaniem materiału schromatyzowanego w zakresie 1- i 2 gł oraz atonalnego w zakresie 1 gł

- w czytaniu nut głosem preferencja materiału skal: modalnych, cygańskich, arabsko-perskiej, góralskiej, pentatoniki, całotonowej

- improwizowanie konstrukcji melodyczno-rytmicznych, których podstawa dźwiekową jest materiał w/w skal

- czytanie ćwiczeń atonalnych w fakturze 1 gł

- zapis dyktanda tonalnego z zastosowaniem chromatyzacji, 2 gł polifonizującego oraz testów przygotowujących do atonalności

- intonacja i określanie struktur wielodźwiękowych: czterodźwięków septymowych, akordów z dodaną sekstą oraz czterodźwięku zmniejszonego

 

metody dydaktyczne

- od tonalności do atonalności – metoda prof. zw. A. Kowalskiej-Pińczak

- zapis i analiza treści harmonicznych dzieł literatury barokowej  i klasycznej (realizacja recitativ.)  prezentowanych przez pedagoga na instrumencie lub z CD

- intonacja ciągów akordowych z zastosowaniem poznanych struktur wielodźwiękowych

- czytanie głosem dzieł literatury operowej i oratoryjnej

- testy – uzupełniania partytury, korekta błędów

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0ćwiczeniaegzamindr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, 3/2222/6435
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- utrwalanie zakresu treści materiałowych semestru 5 ze szczególnym uwzględnieniem praktyki wokalno-instrumentalnej

- granie i śpiewanie ćwiczeń i wybranych utworów z literatury z uwzględnieniem transpozycji

 

metody dydaktyczne

- czytanie w wielogłosie literatury operowej i oratoryjnej (tercety, kwartety)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja – 80 % obecności

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu

- uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych

-egzamin końcowy

wykonanie: www.ansta.pl