Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Technika mowy

symboljezyk
3/2219polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Semestr I:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę poprawności mówienia,    przekazanie im podstaw wiedzy z zakresu fonetyki i ortoepii; wskazanie cech wymowy, które wymagają korekty pod względem logopedycznym i/lub estetycznym oraz sposobów ćwiczeń, zaprezentowanie ćwiczeń usprawniających narządy mowy i mówienie; wdrożenie do samodzielnej, systematycznej pracy nad doskonaleniem wymowy.

Semestr II:

Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce wiadomości teoretycznych z zakresu fonetyki (m.in. umiejętności odczytywania wyrazów zapisanych fonetycznie w podręcznikach dykcji); zaprezentowanie rodzajów i sposobów ćwiczeń dykcyjnych dotyczących jakości brzmienia pojedynczych głosek oraz ich połączeń, a także akcentu (ze szczególnym uwzględnieniem proparoksytonezy); kontrola postępów studentów w doskonaleniu wymowy pod względem logopedycznym, ortofonicznym i estetycznym.

Semestr III:

Celem zajęć jest doskonalenie wymowy studentów pod względem ortofonicznym ze szczególnym uwzględnieniem zasad wymowy scenicznej; umiejętność zastosowania poznanych wcześniej zasad w kontrolowanej wymowie podczas zajęć; wdrożenie studentów do autokontroli własnej wypowiedzi na poziomie segmentalnym i suprasegmentalnym i poprawne ortofonicznie przygotowanie przez nich (przy pomocy pedagoga) wskazanego tekstu.

Semestr IV:

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów umiejętności samodzielnego wskazywania różnic artykulacyjnych między wypowiedzią sceniczną a potoczną (m.in. w zakresie dopuszczalnych upodobnień i uproszczeń artykulacyjnych); swobodnego wypowiadania przez nich trudnych ciągów głoskowych w  ćwiczeniach artykulacyjnych i w tekstach; operowania zestrojami akcentowymi oraz zróżnicowaną intonacją i tempem mówienia; różnicowanie parametrów głosu (barwy, natężenia, wysokość i iloczasu) w zależności od charakteru tekstu; prezentowanie skorygowanej wymowy głosek w wypowiedzi kontrolowanej; samodzielne opracowanie tekstu pod względem ortofonicznym i wygłoszenie tekstu z utrudnieniami ortofonicznymi.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem podstawowym jest brak rażących wad wymowy, uniemożliwiających   zrozumienie mowy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Ponieważ prawidłowa wymowa jest tylko jednym ze środków wyrazu scenicznego, ważne jest również kształtowanie umiejętności połączenia jej z interpretacją aktorską, zasadami prawidłowej emisji głosu, ewentualnie z elementami ruchu scenicznego.

bibliografia podstawowa

Semestr I:

Prawidła poprawnej wymowy polskiej, oprac. Z. Klemensiewicz, wyd. VII (i nast.),  Biblioteczka Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego Nr 10, Kraków, 1988.

Michałowska D., O podstawach polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków, 2006.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk, 1994 (i wyd. następne).

Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971.

 

Semestr II:

Michałowska D., O podstawach polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków, 2006.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk, 1994 (i wyd. następne).

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Wydawnictwo „Podkowa”, Gdańsk, 1997.

 

Semestr III:

Michałowska D., O podstawach polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków, 2006.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk, 1994 (i wyd. następne).

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Wydawnictwo „Podkowa”, Gdańsk, 1997.

 

Semestr IV:

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk, 1994 (i wyd. następne).

Toczyska B., Ruch w głosie (Ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Wydawnictwo „Podkowa”, Gdańsk, 2008.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Wydawnictwo „Podkowa”, Gdańsk, 1997.

 

bibliografia uzupełniająca

Semestr I:

Dunaj B., Zasady poprawnej wymowy polskiej, „Język Polski” 2006, nr LXXXVI, s.161– 172.

Mikuta M., Kultura żywego słowa, PZWS, Warszawa 1961.

Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Ossolineum, Wrocław, 1980

 

Semestr II:

Mikuta M., Kultura żywego słowa, PZWS, Warszawa 1961.

Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki...” (wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej), Wrocław 2001.

Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Ossolineum, Wrocław, 1980.

 

Semestr III:

Mikuta M., Kultura żywego słowa, PZWS, Warszawa 1961.

Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki...” (wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej), Wrocław 2001.

Walczak- Deleżyńska M., Deleżyński J., Czy dykcja to fikcja? Praca nad wyrazistością słowa., Bałucki Ośrodek Kultury, Łódź 2004.

Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Art. Program, Warszawa 1998.

 

Semestr IV:

Mikuta M., Kultura żywego słowa, PZWS, Warszawa 1961.

Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki...” (wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej), Wrocław 2001.

Walczak- Deleżyńska M., Deleżyński J., Czy dykcja to fikcja? Praca nad wyrazistością słowa., Bałucki Ośrodek Kultury, Łódź 2004.

Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Art. Program, Warszawa 1998.

 

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Barbara Kamińska, 3/2219/6341
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- treści programowe

I. Elementarne wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania narządów mowy i słuchu: aparat oddechowy, aparat fonacyjny (krtań), aparat artykulacyjny; narząd słuchu. Fizjologia procesu słyszenia.

II. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny: ćwiczenia żuchwy, ćwiczenia warg, ćwiczenia języka. Sprawność aparatu artykulacyjnego a wyrazista wymowa. 

III. Wybrane zagadnienia z zakresu ortofonii

  • Terminy: ortofonia, ortoepia, dykcja.
  • Norma językowa i jej wewnętrzne zróżnicowanie.
  • „Prawidła poprawnej wymowy  polskiej” i krytyczne ustosunkowanie się do nich. Polska norma ortofoniczna – historia i teraźniejszość.
  • Poziomy normy wymawianiowej:

-wymowa wzorcowa, bardzo staranna (w tym sceniczna),

-wymowa potoczna (szkolna).

  • Wymowa a pisownia. Wyrazy i formy budzące wątpliwości wymawianiowe.

III. Elementy fonetyki

  • Klasyfikacja artykulacyjna głosek polskich.
  • Opis artykulacyjny  samogłosek i wybranych spółgłosek. Różnice między artykulacją samogłosek mówionych i śpiewanych. Znaczenie poprawnej artykulacji samogłosek dla wyrazistej wymowy.
  • Zapis tekstu alfabetem ortofonicznym (fonetycznym). 

IV. Elementy logopedii korekcyjnej

Indywidualna korekta nieprawidłowości  wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji (poziom segmentalny).

 

 Student powinien:

- znać diagnozę stanu swojej wymowy oraz ćwiczenia, które powinien wykonywać, by ją usprawnić;

- opanować ćwiczenia usprawniające narządy mowy;

- znać zakres pojęciowy takich terminów jak: norma językowa, ortofonia, ortoepia, dykcja;

- znać historię tworzenia i kodyfikacji normy ortofonicznej i umieć wskazać różnice między wymową sceniczną a niesceniczną;

- umieć klasyfikować głoski języka polskiego;

- opanować zasady zapisu fonetycznego i umieć zapisać przy jego pomocy tekst.

metody dydaktyczne

przekaz audiowizualny, elementy wykładu, metoda demonstracji ćwiczeń, dyskusja,  ćwiczenia praktyczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie zajęć po pierwszym semestrze odbywa się na podstawie kolokwiów, sprawdzających stopień i zakres opanowania przedmiotowej wiedzy teoretycznej. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach. 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Barbara Kamińska, 3/2219/6359
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

I. Doskonalenie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Zastosowanie tych ćwiczeń w korygowaniu i doskonaleniu wymowy.

II. Wybrane zagadnienia z zakresu ortofonii

Zasady poprawnego akcentowania wyrazów w języku polskim: akcent paroksytoniczny, proparoksytoniczny, oksytoniczny.

III. Elementy logopedii korekcyjnej

Kontynuacja indywidualnej korekty nieprawidłowości  wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji.

IV. Technika poprawnego i wyrazistego mówienia

A. Ćwiczenia usprawniające artykulację:

  • Wyrazista wymowa samogłosek ustnych i nosowych; rozziewy samogłoskowe na pograniczu wyrazów, wymowa dwóch samogłosek w śródgłosie;
  • Ćwiczenia poprawnej wymowy spółgłosek trudnych artykulacyjnie (zwłaszcza tzw. spółgłosek szeregu syczącego, szumiącego oraz spółgłoski r). 
  • Wyrazista wymowa spółgłosek, grup spółgłoskowych o różnym  stopniu trudności (w nagłosie, śródgłosie, wygłosie i na pograniczu wyrazów); wymowa geminat.
  • Zakres dopuszczalnych w wymowie scenicznej upodobnień i uproszczeń artykulacyjnych.

 

Student powinien:

- doskonalić technikę wykonywania ćwiczeń motorycznych poprawiających wyrazistość mówienia;

- umieć ocenić stopień poprawności własnej i cudzej artykulacji;

- poznać ćwiczenia artykulacyjne w zakresie wymowy samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek zwarto-wybuchowych, szczelinowych, zwarto-szczelinowych i półotwartych;

- znać zasady poprawnego akcentowania wyrazów (paroksytoneza, proparoksytoneza, oksytoneza);

- przedstawić poprawnie pod względem dykcyjnym (po wcześniejszym opracowaniu ortofonicznym z pedagogiem) wskazany krótki tekst.

 

metody dydaktyczne

elementy wykładu, metoda demonstracji ćwiczeń, dyskusja,  ćwiczenia praktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie zajęć po drugim semestrze składa się ocena postępów w zakresie poprawy własnej wymowy studentów oraz prezentacja tekstu, opracowanego wcześniej z pedagogiem pod względem ortofonicznym. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach. 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Barbara Kamińska, 3/2219/6375
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- treści programowe

I. Swobodne wykonywanie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Zastosowanie tych ćwiczeń w korygowaniu i doskonaleniu wymowy (cd.).

II. Elementy logopedii korekcyjnej

Kontynuacja indywidualnej korekty nieprawidłowości  wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji.

III. Technika poprawnego i wyrazistego mówienia

A. Ćwiczenia doskonalące artykulację.

B. Doskonalenie warstwy prozodycznej mowy.

Ćwiczenia akcentu: wyrazowego ze szczególnym uwzględnieniem  proparoksytonezy.

C. Teksty o różnym stopniu trudności pod względem artykulacyjnym

 

Student powinien:

- swobodnie wykonywać wszystkie ćwiczenia usprawniające narządy mowy: żuchwę, wargi i język;

- doskonalić własną wymowę pod względem estetyki brzmienia korygowanych logopedycznie głosek;

- dokonywać autokontroli własnej wypowiedzi pod kątem jej zgodności z normą ortofoniczną;

- poprawnie i wyraziście wymawiać w tekście i wypowiedzi kontrolowanej samogłoski ustne i nosowe;

- umieć wskazać trudności artykulacyjne w zakresie połączeń spółgłosek;

- stosować proparoksytonezę i oksytonezę w odpowiednich wyrazach;

- przygotować i przedstawić (po konsultacji ortofonicznej z pedagogiem) wskazany tekst wierszowany lub prozatorski.

metody dydaktyczne

metoda demonstracji ćwiczeń,  ćwiczenia praktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie zajęć po trzecim semestrze składa się ocena postępów w zakresie poprawy własnej wymowy studentów zarówno pod względem logopedycznym, jak i ortofonicznym oraz estetycznym oraz prezentacja tekstu, opracowanego wcześniej z pedagogiem pod względem ortofonicznym. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Barbara Kamińska, 3/2219/6394
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

 

I. Swobodne wykonywanie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Zastosowanie tych ćwiczeń w korygowaniu i doskonaleniu wymowy (cd.).

II. Elementy logopedii korekcyjnej

Kontynuacja indywidualnej korekty nieprawidłowości  wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji – etap wymawiania skorygowanych głosek w wypowiedzi kontrolowanej.

III. Technika poprawnego i wyrazistego mówienia

A. Ćwiczenia doskonalące artykulację.

B. Doskonalenie warstwy prozodycznej mowy.   

  •   Ćwiczenia akcentu:

-zdaniowego, logicznego

-zestrojów akcentowych.

  • Schematy intonacyjne zdań (kadencja, antykadencja).
  • Wykorzystanie parametrów głosu w różnych sytuacjach komunikacyjnych i w odniesieniu do tekstów o różnym charakterze.
  • Znaczenie pauzy.
  • Tempo i emocje a wyrazistość mówienia.

 C. Przygotowanie tekstu do prezentacji

  • Cechy skutecznego odbioru tekstu: słyszenie, rozumienie, słuchanie.
  • Elementy treningu słuchowego (doskonalenie umiejętności słuchowej oceny własnej i cudzej wypowiedzi pod względem ortofonicznym).
  • Opracowanie ortofoniczne tekstu przeznaczonego do wygłoszenia.

D. Teksty o różnym charakterze i stopniu trudności pod względem dykcyjnym.

 

Student powinien:

- samodzielnie wskazać różnice artykulacyjne między wypowiedzią sceniczną a potoczną (m.in. w zakresie dopuszczalnych upodobnień i uproszczeń artykulacyjnych);

- swobodnie prezentować prawidłową artykulację korygowanych logopedycznie głosek w wypowiedzi kontrolowanej;

- swobodnie wypowiadać trudne ciągi głoskowe w  ćwiczeniach artykulacyjnych i w tekstach;

- umieć operować zestrojami akcentowymi oraz zróżnicowaną intonacją i tempem mówienia;

- różnicować parametry głosu (barwę, natężenie, wysokość i iloczas) stosownie do charakteru tekstu;

- umieć samodzielnie opracować tekst pod względem ortofonicznym;

- umieć wygłosić tekst z utrudnieniami ortofonicznymi.

metody dydaktyczne

metoda demonstracji ćwiczeń,  ćwiczenia praktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie zajęć po czwartym semestrze składa się całościowa ocena postępów w zakresie skuteczności korekty własnej wymowy studentów zarówno pod względem logopedycznym, jak i ortofonicznym oraz estetycznym, umiejętność swobodnego wykorzystywania w wymowie zasad wymowy bardzo starannej w aspekcie segmentalnym i suprasegmentalnym oraz prezentacja tekstu z utrudnieniami ortofonicznymi. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach. 

wykonanie: www.ansta.pl