Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy gry aktorskiej

symboljezyk
3/2216
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest opanowanie przez studentów podstawowych umiejętności aktorskich. Założeniem jest konieczność kształcenia przyszłych śpiewaków jako aktorów, których docelowym miejscem pracy ma być teatr operowy.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne:

  • określenie swojej osobowości i swojego ego z pełną świadomością tego co mogę robić na scenie, a czego nie (samookreślenie).
  • Uruchomienie wyobraźni, skupienia i pełna świadomość ciała.
  • dykcja, impostacja, podstawy analizy literackiej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

historia literatury, historia teatru, podstawy psychologii, prakseologii

bibliografia podstawowa

Stanisławski K.: Praca aktora nad sobą, PIW 1954

Czechow M.: O technice aktora, Wyd. Arche 2000

 

bibliografia uzupełniająca

Stanisławski K.: Moje życie w sztuce

Shurtleff M.: Przesłuchanie

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
145.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6338
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad trzema grupami ćwiczeń, które będą bazą aktorską przyszlego aktora-wokalisty.

  1. Opanowanie ciala (mięśnie). Zlikwidowanie napięcia mięśniowego, które nie tylko paraliżuje i wykoślawia ciało, ale wpływa także na wyobraźnie i zdolność koncentracji. Występ na scenie wymaga fizycznego odprężenia, rozluźnienia, w którym student - przyszły aktor będzie stosować takie napięcie mięśniowe, jakie potrzebne jest do konkretnego zadania. Nauka naprzemiennego napinania i rozluźniania każdej grupy mięśniowej po kolei po to, by nauczyć się rozróżniać jeden mięsień od drugiego. W konsekwencji trzeba doprowadzić studenta do takiego poznania własnego ciała, aby umiał nad nim panować, bo każde działanie na scenie musi być świadome
  2. Uruchomienie wyobraźni. Rozwijanie wyobraźni studenta rozpoczyna się od nauki wzmocnienia widzenia świata. Postrzeganie wszystkiego co dookoła, po to, by student mógł byc zdolny do przejęcia się światem fikcji i do puszczania wodzy fantazji na temat wydarzeń ze sztuki bądź opery.
  3. Skupienie. Student powinien posiąść umiejętność wyciszenia się do wszystkiego co zewnętrzne w stosunku do świata dramatu. Przyszli aktorzy na pokazach muszą się zachowywać tak jakby byli sami. nauka koncentracji psycho-fizycznej rozpoczyna się od obserwacji służącej wyostrzeniu zmysłów.

Trzy grupy tych ćwiczeń nawzajem sie przenikają, ale musza być opracowane oddzielnie.

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin z elementarnych zadań aktorskich. Studenci pokazują etiudy, które sami wymyślili i opracowali w ciągu semestru, biorą także udział w scenach zbiorowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
245.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6356
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja ćwiczeń z semestru poprzedniego. Kształtowanie wyobraźni ruchowej, przestrzennej, koncentracji, współdziałania w grupie, wrażliwości na partnera. Słowo - próby logicznego porozumiewania się na scenie w ramach konkretnego tekstu. Improwizacje słowne. Improwizacje w ciszy (posługiwanie się gestem). Interpretacja prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr kończy się egzaminem komisyjnym z widownią studencką. Cel - sprawdzenie panowania nad ciałem, skupienia, wyobraźni i umiejętności nabytych przez rok nauki. W zakres egzaminu wchodzą interpretacje prostych wierszyków, inscenizowane najprościej, ale wymagające od studenta opanowania, koncentracji wyobraźni i świadomości.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
360.004.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6373
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wybór scen z dramatów najlepiej jednego autora i nauka analizy tekstu, tzn. uświadomienie studentowi, że wszystko co sie dzieje na scenie dzieje sie w jakimś celu. Akcja rozumiana zarówno jako akcja psychiczna jak i fizyczna musi pozostawać w zgodzie z okolicznościami. Student musi określić sytuacje swojej postaci w danej scenie i odpowiedzieć co by zrobił gdyby znalazł sie w danej sytuacji. Musi wiedzieć po co wchodzi na scenę i musi wiedzieć po co, czyli dlaczego z niej schodzi. student powinien nauczyć się milczeć, sluchać, udzielić odpowiedzi, pozostać bez ruchu, rozwinąć gest i zlikwidować go.

metody dydaktyczne

Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I semestr kończy się egzaminem ze scen i jest sprawdzianem nabytych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
460.004.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6392
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wybrane sceny z dramatu. Student uczy się czytać każdą linijkę nie tylko ze względu na jej zawartość semantyczną, ale także ze względu na styl, obrazowanie i rytmy, które zdradzają przebieg akcji i osobowość postaci. Najczęściej studenci pracują nad scenami z Shakespeare'a. W ten sposób obcują z genialną dramaturgią próbując swoich możliwości i szukając cech charakterystycznych w postaci. Student musi odkryć logiczną sekwencję czynności fizycznych koniecznych do realizacji działań istotnych dla całej wybranej sceny. Każde działanie wynika logicznie i konsekwentnie z tego co je poprzedzało.

W końcowej fazie prób studenci mają do dyspozycji kostium, tak ważny w operze.

metody dydaktyczne

Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny z publicznością.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
560.006.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6411
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przez dwa semestry III roku studenci pracują nad wybranymi scenami, które są inkrustowane ariami bądź duetami ze znanych oper. Próbują połączyć słowo ze śpiewem. Pedagog inscenizuje arie i duety w oparciu o wszystkie elementy sztuki aktorskiej nabytej w ciągu dwóch lat. Śpiewak odnoszący sukcesy z jednej strony posiada znakomite warunki głosowe, jednak kieruje się również myślą (która odpowiada za analizę), wolą (która gwarantuje panowanie nad rolą) i uczuciem (które daje pełny związek z postacią sceniczną.

metody dydaktyczne

Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin będący sprawdzianem nabytych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.006.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/2216/6427
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przez dwa semestry III roku studenci pracują nad wybranymi scenami, które są inkrustowane ariami bądź duetami ze znanych oper. Próbują połączyć słowo ze śpiewem. Pedagog inscenizuje arie i duety w oparciu o wszystkie elementy sztuki aktorskiej nabytej w ciągu dwóch lat. Śpiewak odnoszący sukcesy z jednej strony posiada znakomite warunki głosowe, jednak kieruje się również myślą (która odpowiada za analizę), wolą (która gwarantuje panowanie nad rolą) i uczuciem (które daje pełny związek z postacią sceniczną.

metody dydaktyczne

Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Rok III kończy się egzaminem komisyjnym, który jest jednocześnie pokazem publicznym. Występ jest wykładnia tego, czego przyszli wokaliści nauczyli się na zajęciach aktorskich oraz jak potrafią zdobyte umiejętności wykorzystać na scenie w trakcie arii czy duetu.

wykonanie: www.ansta.pl