symbol | jezyk |
---|---|
3/2215 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wykształcenie artysty-śpiewaka przygotowanego do współpracy z partnerem-instrumentalistą. Podstawowym założeniem kursu jest udział w kształceniu młodego śpiewaka. Rola pianisty jest prawie w całości podporządkowana celom i założeniom postawionym przez pedagoga prowadzącego śpiew solowy. Dobór repertuaru leży wyłącznie w jego gestii. Pianista jest zobligowany do pomocy w przyswojeniu materiału, polegającym przede wszystkim na właściwym rozczytaniu, zrozumieniu podstawowych elementów dzieła muzycznego, składającego się na jego formę. Ważnym jest, aby śpiewak – student zdał sobie sprawę, jak ważną rolę w jego kształceniu spełnia pianista – akompaniator oraz na ile akompaniator jest tylko tłem dla głosu, (który z natury rzeczy sam rzadko kiedy może zaistnieć w określonych warunkach), a na ile jest współtwórcą wykonywanego dzieła. Efektem kursu mają być konkretne umiejętności i kompetencje w zakresie interpretacji repertuaru wokalnego przy określonej roli pianisty. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
I.Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu – Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E.:`Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki.
II.Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych – Walczak-Deleżyńska M.: Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001, PWST.
III.Bibliografia poświęcona technice wokalnej: – Brégy W.:Elementy techniki wokalnej, Kraków, PWM. – Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, UNIVERSITAS.
IV.Słowniki, encyklopedie i przewodniki muzyczne: – Habela J.: Słowniczek muzyczny - wyd. PWM – Chylińska T., Haraschin S., Jabłoński M.: Przewodnik po muzyce koncertowej t. 1 (A-Ł) t. 2 (M-Ż) wyd. PWM – Gwizdalanka D.: Przewodnik po muzyce kameralnej wyd. PWM – Kański J.: Przewodnik operowy wyd. PWM – Kydryński L.: Przewodnik operetkowy, wyd. PWM 1998 – Kamiński P.: Tysiąc i jedna opera - t. I „A-M”, t. II „N-Ż" wyd. PWM – Wiśniewski G.: Leksykon postaci operowych wyd. PWM
V.Książki i publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych – Weller S.: Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo
VI.Materiały nutowe (sugerowane przez Katedrę Wokalistyki)
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Gałuszka I.:Słynni śpiewacy operowi Kraków 1991 Parker S.:Ciało człowieka Warszawa 1991 Śmiechowski B.: Z muzyką przez wieki i kraje Warszawa 1993 Wojtyński Cz.: Emisja głosu Warszawa 1970 Romaniszyn B.: Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej, Kraków 1957 Waldorff J.:Jan Kiepura, PWM 1974 Cygańska J.: Zarys metodyki nauczania śpiewu solowego. Poznań 1963 Zaleski T.: Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg Raula Hussona; Warszawa 1965, Higiena głosu śpiewaczego ( 1990), Skrypt i Podręcznik 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku Legieć-Matosiuk A.:Chaciński J., Emisja głosu –skrypt dla studentów, wyd. WSP, Słupsk 1994 Chaciński J., Chacińska K.:Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, wyd. WSP, Słupsk 1999 Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963 Mierzejewska H., Przbysz-Piwkowa M.: Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, wyd. DIG, Warszawa 1998 Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, skierowany do studentów wydziałów wokalnych i pedagogicznych Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992, Wiadomości o głosie z zakresu fonetyki, Styczek I.:Logopedia, PWN, Warszawa 1980 Tadeusiewicz R.: Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988 Minczakiewicz E. M.: Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, wyd. AP, Kraków 1997 Skrzynecka G., Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6337 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student powinien posiąść umiejętność prawidłowego odczytania tekstu muzycznego partii solowej w powiązaniu z partią fortepianu w oparciu o utwory dobrane indywidualnie przez pedagoga śpiewu solowego, poznaje podstawowe zasady frazowania, prawidła wymowy tekstu literackiego w różnych językach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w I semestrze: 10 minut (3 utwory) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): Wokalizy: – W. A. Lütgen: 20 tägliche Übungen (1-10) – G. Concone 50 Lezioni op. 9 nr 1–21 (wybór) – N. Porpora (wybór) – M. Marchesi (wybór) Etiudy: N. Vaccai: Metodo pratico di Canto italiano – ćwiczenia nr 1–9 Arie starowłoskie: arie mistrzów baroku Pieśni polskie: F. Lessel, J. Gall, S. Moniuszko, F. Chopin, M. Karłowicz Dowolne pieśni kompozytorów innych narodowości |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6355 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej Ponadto poznanie technik opanowywania stresu wykonawczego. Utrwalanie i poszerzanie nabytych umiejętności. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w II semestrze: 10 minut (3 utwory) Wymagania ((bibliografia – literatura przedmiotu): jak wyżej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6372 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej. Ponadto zaznajomienie z zasadami frazowania przynależącymi do różnych stylów, powiązanie z agogiką i dynamiką, uwrażliwienie na relacje motywiczne występujące pomiędzy partią solisty a towarzyszeniem instrumentalnym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w III semestrze: 15 minut (4 utwory) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): wokalizy i etiudy arie starowłoskie o wyższym stopniu trudności pieśni polskie pieśni kompozytorów innych narodowości (wskazane programie Katedry) utwory dowolne aria barokowa typu da capo arie i pieśni barokowe i klasyczne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, mgr Andrzej Sienkiewicz, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6391 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej. Ponadto rozwijanie rozumienia formy przygotowywanych utworów jako jeden z istotnych warunków świadomej interpretacji. Utrwalanie i poszerzanie nabytych umiejętności. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w IV semestrze: 15 minut (4 utwory) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu): jak wyżej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6410 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej. Ponadto rozbudzanie wyobraźni muzycznej, pogłębione dążenie do prawidłowego operowania pełną gamą środków wyrazowych związanych z określonym stylem muzycznym (artykulacja, zdobnictwo, retoryka). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w V semestrze: 15 minut (4 utwory) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): – W. A. Lütgen: ćwiczenia ze zbioru Opern-Vocalisen – G. Donizetti, V. Bellini, G. Rossini: wybrane composizioni da camera – praca nad muzyką okresu klasycznego – pieśni, arie oratoryjne i operowe podanych kompozytorów: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, J. Elsner |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6426 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad większymi formami, cyklami wokalnymi zmusza do dogłębnej analizy problemu dramaturgii utworu w powiązaniu z tekstem literackim (współpraca przy opracowaniu liryki wokalnej ze szczególnym uwzględnieniem cyklu pieśni). Student wykształca poczucie przewodnictwa w prowadzeniu muzycznej narracji wobec akompaniatora. Utrwalanie nabytych umiejętności.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w VI semestrze: 15 minut (4 utwory) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): – W. A. Lütgen: ćwiczenia ze zbioru Opern-Vocalisen – G. Donizetti, V. Bellini, G. Rossini: wybrane composizioni da camera praca nad pieśniami, oratoriami i kantatami kompozytorów okresu romantyzmu: F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn, F. Chopin, E. Grieg, S. Moniuszko, A. Dwořak, P. Czajkowski, G. Verdi Zalecane jest zapoznanie się z literaturą wokalną francuską, hiszpańską, rosyjską, angielską.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6443 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej. Utrwalanie i poszerzanie nabytych umiejętności. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w VII semestrze: 20 minut (5 utworów) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): – arie oratoryjne, kantatowe i operowe oraz pieśni, ze szczególnym zwróceniem uwagi na literaturę francuską, hiszpańską, rosyjską, angielską – wybór utworów dostosowany do możliwości technicznych studenta jak i jego upodobań indywidualnych – pieśni romantyczne – pieśni polskie (XIX i XX w) – zapoznanie się z wybranymi pozycjami literatury XX w. – utwory dowolne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/2215/6454 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jak wyżej Przygotowania do wykonania półrecitalu dyplomowego studiów licencjackich, prezentującego pełne spektrum zdobytych umiejętności interpretacyjno-wykonawczych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora. Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym. Czas prezentacji w VIII semestrze: 20 minut (5 utworów) Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu): jak wyżej
|