Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Interpretacja prozy

symboljezyk
3/2214
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Aktorska interpretacja fragmentu dzieła literackiego jako:

1. analiza treści utworu i jej aktorska prezentacja

2. pretekst do wykonania elementarnych zadań aktorskich


W pracy nad interpretacją tekstu student powinien zdobyć umiejętność:

1. rozumienia kategorii literackości tj., zamierzonej przez autora zdolności tekstu do ujawniana podwójnej semantyki, znaczenia dosłowne służą do kodowania znaczeń pośrednich, alegorycznych, symbolicznych, metaforycznych

2. identyfikowania środków językowo-stylistycznych, które warunkują funkcję poetycką tekstu i wykorzystania ich w aktorskiej interpretacji fragmentu prozy

3.analizy elementów językowych uruchamiających funkcję poetycką tekstu w zakresie sfery brzmieniowej, leksykalnej, metaforycznej, syntaktycznej.

4. wykorzystania teoretycznej wiedzy o strukturze dzieła literackiego, systemie prozodyjnym, kontekście powstania utworu do interpretacji scenicznej

Celem nadrzędnym jest kształtowanie wrażliwości artystycznej i wyobraźni studentów, przygotowanie ich do złożonych zadań aktorskich.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Teoretyczne zaplecze analizy literackiej dzieła:

wprowadzenie pojęć i umiejętność rozpoznania środków stylistycznych na poziomie

-brzmieniowym /eufonia, onomatopeja, aliteracja, harmonia głosowa/

-metaforyki / metafora, epitet, porównanie, personifikacja, peryfraza, eufemizm, litota, alegoria, symbol, ironia/

-składni /inwersja, elipsa, powtórzenie, anafora, epifora, antyteza, eksklamacja, apostrofa/

znajomość :

-rodzajów literackich/ epika liryka, dramat/,

-gatunków epickich /epos, poemat, satyra, bajka, gawęda, romans, nowela, opowiadanie, powieść/

-klasyfikacji wg kryteriów tematycznych i formalnych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005.

A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997.

D. Michałowska, O polskiej wymowie scenicznej, Kraków 2006

 

bibliografia uzupełniająca

A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Ćwiczenia z poetyki, Warszawa 2011.

Semantyka tekstu artystycznego, pod.red. A. Gajdzińskiej, R. Tokaerkiego,

 Lublin 2001.  

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniakolokwiummgr Magdalena Boć, 3/2214/6333
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-wprowadzenie pojęć i umiejętność rozpoznania środków stylistycznych na poziomie

brzmieniowym, metaforyki, składni

-znajomość rodzajów literackich, gatunków epickich, klasyfikacji wg kryteriów tematycznych i formalnych

Wymagania

Praktyczne użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu

metody dydaktyczne

Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej.

Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę

2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie

3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu

4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty

5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji

6. Prawidłowa artykulacja

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, 3/2214/6334
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praktyczne zastosowanie teoretycznej bazy.

Narracja w pierwszej osobie, emocje ilustrujące semantykę tekstu, emocje wbrew literalnemu znaczeniu, dialog.

 

Wymagania

Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń

metody dydaktyczne

Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej.

Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę

2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie

3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu

4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty

5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji

6. Prawidłowa artykulacja

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Magdalena Boć, 3/2214/6335
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Narracja w trzeciej osobie, budowanie monologu wewnętrznego opisywanej postaci, dialog w tekście epickim. Praca na tekstach o wyższym poziomie strukturalnej komplikacji.

 

Wymagania

Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń.

metody dydaktyczne

Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej.

Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę

2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie

3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu

4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty

5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji

6. Prawidłowa artykulacja

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, 3/2214/6336
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Utrwalenie teorii i pogłębianie praktyki interpretacji aktorskiej tekstu o złożonej strukturze. Ćwiczenia aktorskie, tekst jako pretekst do zadań aktorskich.

 

Wymagania

Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń.

metody dydaktyczne

Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej.

Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę

2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie

3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu

4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty

5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji

6. Prawidłowa artykulacja

wykonanie: www.ansta.pl