symbol | jezyk |
---|---|
3/2214 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Aktorska interpretacja fragmentu dzieła literackiego jako: 1. analiza treści utworu i jej aktorska prezentacja 2. pretekst do wykonania elementarnych zadań aktorskich
1. rozumienia kategorii literackości tj., zamierzonej przez autora zdolności tekstu do ujawniana podwójnej semantyki, znaczenia dosłowne służą do kodowania znaczeń pośrednich, alegorycznych, symbolicznych, metaforycznych 2. identyfikowania środków językowo-stylistycznych, które warunkują funkcję poetycką tekstu i wykorzystania ich w aktorskiej interpretacji fragmentu prozy 3.analizy elementów językowych uruchamiających funkcję poetycką tekstu w zakresie sfery brzmieniowej, leksykalnej, metaforycznej, syntaktycznej. 4. wykorzystania teoretycznej wiedzy o strukturze dzieła literackiego, systemie prozodyjnym, kontekście powstania utworu do interpretacji scenicznej Celem nadrzędnym jest kształtowanie wrażliwości artystycznej i wyobraźni studentów, przygotowanie ich do złożonych zadań aktorskich. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Teoretyczne zaplecze analizy literackiej dzieła: wprowadzenie pojęć i umiejętność rozpoznania środków stylistycznych na poziomie -brzmieniowym /eufonia, onomatopeja, aliteracja, harmonia głosowa/ -metaforyki / metafora, epitet, porównanie, personifikacja, peryfraza, eufemizm, litota, alegoria, symbol, ironia/ -składni /inwersja, elipsa, powtórzenie, anafora, epifora, antyteza, eksklamacja, apostrofa/ znajomość : -rodzajów literackich/ epika liryka, dramat/, -gatunków epickich /epos, poemat, satyra, bajka, gawęda, romans, nowela, opowiadanie, powieść/ -klasyfikacji wg kryteriów tematycznych i formalnych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997. D. Michałowska, O polskiej wymowie scenicznej, Kraków 2006
| |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Ćwiczenia z poetyki, Warszawa 2011. Semantyka tekstu artystycznego, pod.red. A. Gajdzińskiej, R. Tokaerkiego, Lublin 2001. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Magdalena Boć, | 3/2214/6333 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-wprowadzenie pojęć i umiejętność rozpoznania środków stylistycznych na poziomie brzmieniowym, metaforyki, składni -znajomość rodzajów literackich, gatunków epickich, klasyfikacji wg kryteriów tematycznych i formalnych Wymagania Praktyczne użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę 2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie 3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu 4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty 5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji 6. Prawidłowa artykulacja |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, | 3/2214/6334 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praktyczne zastosowanie teoretycznej bazy. Narracja w pierwszej osobie, emocje ilustrujące semantykę tekstu, emocje wbrew literalnemu znaczeniu, dialog.
Wymagania Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę 2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie 3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu 4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty 5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji 6. Prawidłowa artykulacja |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Magdalena Boć, | 3/2214/6335 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Narracja w trzeciej osobie, budowanie monologu wewnętrznego opisywanej postaci, dialog w tekście epickim. Praca na tekstach o wyższym poziomie strukturalnej komplikacji.
Wymagania Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę 2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie 3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu 4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty 5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji 6. Prawidłowa artykulacja |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, | 3/2214/6336 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Utrwalenie teorii i pogłębianie praktyki interpretacji aktorskiej tekstu o złożonej strukturze. Ćwiczenia aktorskie, tekst jako pretekst do zadań aktorskich.
Wymagania Użycie teorii dzieła lit. w analizy aktorskiej, pamięciowe opanowanie fragmentu prozy w pierwszej osobie, prezentacja tekstu. Improwizacja stanów emocjonalnych w ramach ćwiczeń. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literacka tekstu jako podstawa i narzędzie analizy aktorskiej. Monolog wewnętrzny jako warunek poszukiwania scenicznej prawdy. Tekst jako pretekst do zadań aktorskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1.Analiza fragmentu prozy w oparciu o przyswojoną wiedzę 2. Analiza aktorska, przełożenie sensów tekstu na środki aktorskie 3. Pamięciowe opanowanie wskazanego fragmentu 4. Realizacja zadań aktorskich w ramach interpretacji teksty 5. Umiejętność powtórzenia ustalonej interpretacji 6. Prawidłowa artykulacja |