Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Śpiew solowy

symboljezyk
3/2186
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania śpiewu solowego na Wydziale Wokalno - Aktorskim jest wykształcenie  śpiewaka solisty – przyszłego aktora scen musicalowych i operetkowych i wodewilowych. Specyfika zawodu wokalisty aktora scen musicalowych łączy w sobie konieczne do wykonywania zawodu elementy typowe dla kształcenia :

  • muzycznego
  • wokalnego
  • aktorskiego
  • tanecznego.

W związku z powyższym proces kształcenia powinien być tak poprowadzony, by w efekcie ukończenia studiów absolwent był jak najwszechstronniej przygotowany do zawodu.

W oparciu o świadomą i w pełni ukształtowaną technikę oddechową absolwent studiów I st . powinien operować  głosem w pełnym zakresie typowym dla jego typu.

Na bazie podstawowych odruchów wokalnych typowych dla wszystkich technik śpiewaczych powinien umieć operować zarówno głosem  tzw, postawionym typowym dla techniki klasycznej, białym, głosem z przydechem, łączonym w obrębie skali, jak i separowanym głosem głowowym jak i piersiowym Powinien  posiadać wiedzę i umiejętności realizowania podstawowych styli muzycznych związanych z formami musicalowymi – np. musicale z epoki tzw. Golden Age 1943-1968, czy indywidualne stylistyki kompozytorskie ( A.L Webber, Stephen Sondheim ect). Absolwent zobowiązany jest poznać podstawowe sposoby śpiewania  i interpretowania piosenki literackiej i aktorskiej, w tym powinien choć w minimalnym zakresie posiąść umiejętność improwizacji typowej dla muzyki jazzowej. Wszystkie wspomniane elementy zarówno techniki wokalnej jak i wiedzy muzycznej mają służebną rolę w stosunku do interpretacyjnego – muzycznego budowania postaci .

Absolwent powinien posiąść sztukę śpiewu zespołowego – tak by móc podjąć pracę śpiewaka-aktora zespołowego. Jego warsztat wokalny powinien pozwolić mu na podjęcie trudu realizacji musicalowych partii trzeciego planu, lub w przypadku wybitnie uzdolnionych studentów drugiego planu. Repertuar  i umiejętności absolwenta powinny  dać mu możliwość podjęcia uzupełniających studiów II stopnia w specjalności musical.

Absolwent powinien posiąść umiejętności samodzielnej pracy wokalnej, muzycznej interpretacyjnej. Powinien swobodnie posługiwać się głosem w połączeniu z ruchem scenicznym i tańcem.



sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-uzdolnienia muzyczne, interesujący materiał głosowy, poprawna dykcja

-wymogi dotyczące egzaminu ze śpiewu w trakcie postępowania rekrutacyjnego na studia:

  • song musicalowy, piosenka polska o wysokich walorach artystycznych, piosenka z repertuaru światowego, wykonane z towarzyszeniem pianisty-akompaniatora(którego zapewnia uczelnia), bądź z podkładem dostarczonym na CD
  • obowiązkowe wykonanie programu z pamięci
  • potwierdzona przez lekarza specjalistę opinia potwierdzająca sprawność aparatu głosowego

Kursy wprowadzające powinny na tyle przygotować przyszłego studenta do pracy nad rozwojem głosu, by był samodzielny w podstawowej pracy nad rozczytaniem tekstu muzycznego, by miał podstawową wiedzę muzyczną (znajomość notacji nutowej, zasad muzyki, ogólną orientację w podstawowych stylach muzycznych). Ukończenie Szkoły Muzycznej I lub II st. (niekoniecznie specjalności śpiew solowy) daje takowe podstawy. Ukończone szkoły policealne jak np. Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym im. D. Baduszkowej lub inne tego typu szkoły dają także wymagane przygotowanie do podjęcia studiów na specjalności musical.  Dopuszcza się również, w wyjątkowych przypadkach w stosunku do nieprzeciętnie uzdolnionych studentów o niespotykanych walorach głosowych, kształcenie od podstaw. W takim jednak przypadku należy uświadomić studentowi jego braki i konieczność samodzielnej pracy nad zniwelowaniem różnic  dzielących go od ogółu studentów.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu:

  • Klajman St.: Higiena głosu (1990) Gdańsk, Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki
  • Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E.: Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. (2004) Wrocław, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki

Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych:

  • Walczak-Deleżyńska M.: Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej (2001) Wrocław, PWST

Bibliografia poświęcona wykonawstwu musicalu:

  • The Cambridge Companion to the Musical pod red. Everett W. A., Laird P. R., Cambridge 2008
  • Kenrick J., Musical Theatre. A History, New York 2008
  • McMillin S., The Musical as Drama, Oxford 2006
  • Ostwald D. F., Acting for Singers, Oxford 2005
  • Miller Scott, Strike up the band. A New Historu of Musical Theatre, Portsmouth 2007
  • Hishak T. The Oxford Companion to the Musical, Oxford 2008
  • Melton J. Singing in Musical Theatre, New York 2007
  • DeVenney D. P., The Broadway Song Companion, Plymouth 1998
  • Wolański A., Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Warszawa 2000
  • Marianowicz A., Przetańczyć całą noc, Warszawa 1979
  • The Singer's Musical Theatre Anthology, Milwaukee (Hal Leonard Corp.)

Publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych

  • Weller S. (2004), Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia
  • Łastik A.: Poznaj swoj głos. Dziecko wewnętrzne

 

bibliografia uzupełniająca
  • Wojtyński Cz. Emisja głosu warszawa 1970
  • Romaniszyn B. Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej Kraków 1957
  • Cygańska J. Zarys metodyki nauczania śpiewu solowego. Poznań 1963
  • Zaleski T. Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg. Raula Hussona Warszawa 1965
  • Legieć-Matosiuk A., Chaciński J. Emisja głosu-skrypt dla studentów Słupsk 1994
  • Mitrinowicz-Modrzejewska A. Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy Warszawa 1963
  • Tarasiewicz B. Mówie i śpiewam świadomie
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6244
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program nauczania, konstrukcja cyklu dydaktycznego uzależniona jest od bardzo wielu czynników. Należałoby wymienić chociażby:

  • poziom wykształcenia muzycznego i wokalnego studenta roku pierwszego,
  • predyspozycje głosowe – rodzaj głosu wielkość jego skali, wyrównanie barwowe, poziom opanowania techniki oddechowej itp.,
  • konieczność ewentualnej korekty emisji głosu – jeśli kandydat na studia już kształcił swoje umiejętności wokalne,
  • tzw. „inteligencja wokalna” studenta – czyli umiejętność zrozumienia i przyswajania tak trudnych i często nie werbalizowanych umiejętności i wiedzy.

Już choćby te wymienione elementy różnicują studentów i sprawiają, że niemożliwym staje się ułożenie jednego uniwersalnego i odpowiedniego dla wszystkich studentów planu dydaktycznego.

Obowiązujący sposób budowania repertuaru na poszczególnych semestrach zakłada różnorodność utworów pod względem czasu powstania, stylistyki i nawiązań do innych rodzajów muzyki, praktyk wykonawczych i kompozytorskich.

Nadrzędną ideą, przyświecającą pedagogowi w momencie wyboru repertuaru, musi być dobrze pojęte dobro studenta, a zestaw opracowywanych utworów powinien zapewnić najszybszy rozwój ucznia zarówno w ujęciu techniki wokalnej jak i horyzontów muzycznych i artystycznych.

Minimum programowe obejmuje

  • N. Vaccai Metodo practico di canto italiano ćwiczenia 1-9 w jęz. włoskim i angielskim
  • piosenki z repertuaru polskiego i światowego
  • klasyczne songi musicalowe o stopniu trudności dopasowanym do poziomu umiejętności studenta

 

 

- zwięzły opis umiejętności studenta :

  • Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy anatomicznej narządu głosu, układu oddechowego, rozmieszczenia przestrzeni rezonacyjnych, higieny  głosu itd..
  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Oparcie oddechowe jego zastosowanie w śpiewie
  • Świadome operowanie prawidłowymi nawykami oddechowymi w czasie fonacji
  • Rozwijanie umiejętności budzenia rezonansu i  świadomego prowadzenia głosu.
  • Wyrównanie emisyjne głosu zarówno w zakresie barwy, kształtu samogłosek jak i skali.
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  -10 minut- 2 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6245
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

kontynuacja problematyki z I sem.

  • Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy anatomicznej narządu głosu, układu oddechowego, rozmieszczenia przestrzeni rezonacyjnych, higieny  głosu itd..
  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Oparcie oddechowe jego zastosowanie w śpiewie
  • Świadome operowanie prawidłowymi nawykami oddechowymi w czasie fonacji
  • Rozwijanie umiejętności budzenia rezonansu i  świadomego prowadzenia głosu.
  • Wyrównanie emisyjne głosu zarówno w zakresie barwy, kształtu samogłosek jak i skali.
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

II semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  -10 minut- 2 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6246
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

kontynuacja problematyki z II sem.

  • Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy anatomicznej narządu głosu, układu oddechowego, rozmieszczenia przestrzeni rezonacyjnych, higieny  głosu itd..
  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Oparcie oddechowe jego zastosowanie w śpiewie
  • Praca z mikrofonem
  • Świadome operowanie prawidłowymi nawykami oddechowymi w czasie fonacji
  • Parlando , krzyk sceniczny
  • Operowanie separowanymi rejestrami głosu
  • Łączność emisyjna mowy i śpiewu
  • Rozwijanie umiejętności budzenia rezonansu i  świadomego prowadzenia głosu.
  • Wyrównanie emisyjne głosu zarówno w zakresie barwy, kształtu samogłosek jak i skali.
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej

Minimum programowe obejmuje

  • piosenki polskie o wysokich walorach artystycznych
  • piosenki z repertuaru światowego
  • songi musicalowe o zwiększonym stopniu trudności i różnorodnej stylistyce wykonawczej oraz charakterze
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

III semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  -15 minut- 3 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6247
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

kontynuacja problematyki z III sem.

  • Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy anatomicznej narządu głosu, układu oddechowego, rozmieszczenia przestrzeni rezonacyjnych, higieny  głosu itd..
  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Oparcie oddechowe jego zastosowanie w śpiewie
  • Świadome operowanie prawidłowymi nawykami oddechowymi w czasie fonacji
  • Parlando , krzyk sceniczny
  • Operowanie separowanymi rejestrami głosu
  • Łączność emisyjna mowy i śpiewu
  • Praca z mikrofonem
  • Rozwijanie umiejętności budzenia rezonansu i  świadomego prowadzenia głosu.
  • Wyrównanie emisyjne głosu zarówno w zakresie barwy, kształtu samogłosek jak i skali.
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej

Minimum programowe obejmuje

  • piosenki polskie o wysokich walorach artystycznych
  • piosenki z repertuaru światowego
  • songi musicalowe o zwiększonym stopniu trudności i różnorodnej stylistyce wykonawczej oraz charakterze
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

IV semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  - 15 minut- 3 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6248
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja problemów wcześniejszych semestrów:

  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Rozszerzanie skali zarówno w zakresie wysokich rejestrów jak i niskich
  • Świadomość rejestrów głosu praca nad płynnym ich łączeniem
  • Budowanie świadomości śpiewu rejestrami separowanymi
  • Technika falsetowa dla głosów męskich
  • Praca z mikrofonem
  • Praca z mikroporytem- w ramach przedmiotu Zespoły musicalowych
  • Połączenie śpiewu z akcją sceniczna- konsultacje w czasie przedmiotu ZespołyMusicalowe .
  • Praca nad mikroformą piosenki  i makro formą recitalu piosenki literackiej ( dla studentów zaawansowanych).
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej
  • Praca nad prawidłowym odczytaniem tekstu literackiego
  • Podstawy interpretacji muzycznej dzieł wokalnych
  • Praca nad budowaniem scenicznej formy recitalu

Minimum programowe obejmuje

  • piosenki z repertuaru polskiego o wysokiej wartości artystycznej
  • piosenki z repertuaru światowego
  • songi musicalowe kontrastujące pod względem charakteru, rodzaju oraz prezentujące różne techniki wykonawcze,
  • duety musicalowe
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

V semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  - 15 minut- 2 songi musicalowe 1 duet i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.004.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6249
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja problemów wcześniejszych semestrów:

  • Znajomość technik oddechowych, relaksacyjnych, opanowanie ćwiczeń oddechowych, rozwijanie sztuki skupiania się na poszczególnych elementach ciała, budowanie „świadomości ciała”.
  • Rozszerzanie skali zarówno w zakresie wysokich rejestrów jak i niskich
  • Świadomość rejestrów głosu praca nad płynnym ich łączeniem
  • Budowanie świadomości śpiewu rejestrami separowanymi
  • Technika falsetowa dla głosów męskich
  • Praca z mikrofonem
  • Praca z mikroporytem- w ramach przedmiotu Zespoły musicalowych
  • Połączenie śpiewu z akcją sceniczna- konsultacje w czasie przedmiotu ZespołyMusicalowe .
  • Praca nad mikroformą piosenki  i makro formą recitalu piosenki literackiej ( dla studentów zaawansowanych).
  • Praca nad doskonaleniem motoryki artykulacyjnej
  • Praca nad prawidłowym odczytaniem tekstu literackiego
  • Podstawy interpretacji muzycznej dzieł wokalnych
  • Praca nad budowaniem scenicznej formy recitalu

Minimum programowe obejmuje

  • piosenki z repertuaru polskiego i światowego
  • songi musicalowe o zwiększonym stopniu trudności, zamknięte w obrębie partii musicalowej
metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

VI semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  -15 minut- 4 songi musicalowe z preferencją partii musicalowej

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
745.0010.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6250
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja problematyki wszystkich poprzednich semestrów. Praca jest tak zorganizowana by semestr zakończył się półrecitalem dyplomowym , będącym odzwierciedleniem nabytych umiejętności , zainteresowań artystycznych studenta.

Minimum programowe , potrzebne do uzyskania zaliczenia VII semestru  kursu zmyka się w obrębie kompozycji spośród kanonu musicalowego ( St.Sondheim, J.Kander, I.Berlin, J.Bock, G.Gershwin, J.Styne,T.Snow,C.M Schoenberg, C.Porter, R.Rodgers,A.L.Webber, St.Schwartz,M.Hamlish,  i inni), oraz repertuaru piosenkarskiego- piosenka aktorska , kabaretowa , literacka o wysokich walorach artystycznych tworzących recital dyplomowy

VII semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  - 40- 45 minut -10 songów i 2 piosenki.

 

metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

VII semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki  - 40- 45 minut -10 songów i 2 piosenki.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
845.0010.0wykładegzaminas. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, 3/2186/6251
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja problematyki wszystkich poprzednich semestrów. Praca jest tak zorganizowana by semestr zakończył się publicznym wykonaniem partii musicalowej w czasie spektaklu dyplomowego.

metody dydaktyczne

Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta  - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu.  Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:

  • wykład teoretyczny,
  • ćwiczenia
  • forma mieszana łącząca elementy wykładu popartego natychmiastowym praktycznym sprawdzeniem wiedzy,
  • obserwowanie lekcji innych studentów,
  • lekcje łączone z zajęciami innych studentów,
  • seminaria grupowe
  • kursy mistrzowskie u innych wykładowców,
  • analityczne i krytyczne słuchanie nagrań wykonawców uchodzących za wzorce techniki i sztuki  wokalnej,
  • praktyka sceniczna i estradowa,
  • egzaminy semestralne,
  • przesłuchania i koncerty  wydziałowe
  • egzamin dyplomowy
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Minimum programowe , potrzebne do uzyskania zaliczenia VIII semestru  kursu zmyka się w obrębie przygotowania pełnej partii musicalowej i wykonania jej publicznie w czasie spektaklu dyplomowego.

wykonanie: www.ansta.pl