symbol | jezyk |
---|---|
3/2170 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym założeniem kursu jest przekazanie podstaw wiedzy o teatrze światowym oraz polskim od czasów starożytnych do współczesności. Celem zajęć jest omówienie najważniejszych tendencji w dziejach teatru światowego (przede wszystkim europejskiego) oraz rodzimych osiągnięć w tym zakresie. W porządku chronologicznym świat widowisk przedstawiany jest z punktu widzenia sztuki teatru - inscenizacji, aktorstwa, scenografii, z zarysowaniem związków z literaturą, sztukami plastycznymi, muzyką i uwzględnieniem kontekstu historycznego i politycznego. Omówione zostaną najważniejsze okresy dziejów teatru, sylwetki twórców oraz działalność wybranych scen. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student powinien znać główne okresy w dziejach kultury i ich najważniejsze cechy, posiadać również wiedzę z zakresu literatury – przede wszystkim w zakresie dramatu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Spektakle teatralne. | |
bibliografia podstawowa | |
Berthold M., Historia teatru,
Warszawa 1980. Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Braun K., Kieszonkowa historia teatru polskiego, Lublin 2003. Braun K., Wielka Reforma Teatru. Ludzie – Idee – Zdarzenia, Wrocław 1984. Dzieje teatru polskiego, red. Tadeusz Sivert, t. I-IV, Warszawa 1977-1993. Osiński Z., Grotowski i jego Laboratorium, Warszawa 1980. Teatr. Widowisko, red. M. Flik, Warszawa 2000. Oraz wybrane artykuły z czasopism: „Dialog”, „Teatr”, „Notatnik Teatralny”, „Didaskalia”. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Aleksandra Zając, | 3/2170/6174 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kurs obejmował będzie następujące treści programowe: początki teatru; teatr starożytnej Grecji i Rzymu; teatr średniowieczny; teatr renesansu i baroku, ze wskazaniem na teatr elżbietański i komedię dell’arte; teatr XVII i XVIII wieku w Polsce; teatr francuski XVIII wieku; teatry narodowe; powstanie Teatru Narodowego w Polsce; wiek XIX w historii teatru w Polsce – działalność m. in. Bogusławskiego, Fredry, Modrzejewskiej; okres Młodej Polski w teatrze; Wielką Reformę Teatralną; teatr Stanisławskiego;
Student potrafi podać najważniejsze cechy: teatru starożytnej Grecji i Rzymu; teatru średniowiecznego; renesansowego i barokowego – z najważniejszymi tendencjami; teatru oświeceniowego i narodzin teatrów narodowych; Teatru Narodowego w Polsce i działalności Bogusławskiego; teatru XIX w Polsce i na świecie; Wielkiej Reformy Teatru; teatru okresu Młodej Polski; | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia z zastosowaniem metod aktywizujących, elementami wykładu oraz dyskusją na wybrane tematy; praca z tekstem naukowym – fragmentami opracowań z literatury przedmiotu oraz artykułami z czasopism – wraz z ich analizą i interpretacją; wykorzystanie multimediów – prezentacji (rzutnik) oraz fragmentów przedstawień teatralnych (DVD) – w połączeniu z dyskusją i analizą spektakli; | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywny udział w zajęciach oraz napisanie recenzji wskazanego widowiska teatralnego; egzamin ustny sprawdzający stopień opanowania materiału |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Aleksandra Zając, | 3/2170/6189 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Teatr zaangażowany; teatr XX – lecia międzywojennego w Polsce; wpływ XX wojny światowej na dzieje teatru; współczesne tendencje teatru światowego; teatr powojenny w Polsce – najważniejsze tendencje, postacie i sceny; teatr alternatywny; Student potrafi scharakteryzować oraz wskazać najważniejsze postacie dla: teatru zaangażowanego, symbolizmu i ekspresjonizmu w teatrze, XX – międzywojennego w Polsce, tendencje współczesnego teatru na świecie, główne tendencje teatru powojennego w Polsce | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia z zastosowaniem metod aktywizujących,
elementami wykładu oraz dyskusją na wybrane tematy; praca z tekstem naukowym –
fragmentami opracowań z literatury przedmiotu oraz artykułami z czasopism –
wraz z ich analizą i interpretacją; wykorzystanie multimediów – prezentacji
(rzutnik) oraz fragmentów przedstawień teatralnych (DVD) – w połączeniu z dyskusją i analizą spektakli; | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywny udział w zajęciach oraz napisanie recenzji wskazanego widowiska teatralnego; egzamin ustny sprawdzający stopień opanowania materiału |