symbol | jezyk |
---|---|
3/2169 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nauczanie przedmiotu trwa dwa semestry III roku studiów. Zajęcia o charakterze seminaryjnym odbywają się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo (łącznie). Samodzielne prace studentów (próby analityczne) są omawiane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą. Celem kursu jest osiągnięcie przez studenta sprawności w analizie formalnej dzieła wokalno-instrumentalnego - musicalu oraz problematyki związanej z tekstem literackim, jak również zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość zasad muzyki oraz podstaw harmonii systemu tonalnego dur-moll | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
harmonia historia muzyki z literaturą historia teatru | |
bibliografia podstawowa | |
Bielacki Marek, Musical. Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994. Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne, t. I-V, Kraków 1983-1987. Engel Lehman, Words with music. Creating the Broadway musical libretto, Applause Theatre & Cinema Books, New York 2006. Green Stanley, Broadways Musicals Show by Show (sixth edition), revised and updated by Kay Green, Applause Theatre&Cinema Books, New York 2008. Grun Bernard, Dzieje operetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1974. Hischak Thomas, The
Oxford companion to the American musical. Theatre, Olszewski Wojciech Kazimierz, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2009. Podhajski Marek, Formy muzyczne. Skrypt dla studentów, Warszawa 1991. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Frankel Aaron, Writing the Broadway Musical, First Da Capo Press Edition 2000. Gołębiowski Marek, Musical amerykański na tle kultury popularnej USA, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989. Karpiński Maciej, Życie i śmierć na Broadwayu. Szkice o współczesnym teatrze amerykańskim, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990. Marianowicz Antoni, Przetańczyć całą noc... (Z dziejów musicalu), Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 0.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 3/2169/6172 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Analiza i interpretacja tekstu literackiego (prozodia tekstu; środki i zabiegi stylistyczne; możliwości interpretacyjne tekstu). 2. Problematyka formy muzycznej a zasady organizacji materiału muzycznego (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki harmonii tonalnej). 3. Ustroje formalne - budowa okresowa (właściwości motywu, frazy, zdania). 4. Charakterystyka analizy muzycznej - przykłady songów. Efektem kształcenia winno być utrwalenie (zdobycie) przez studenta wiedzy, umożliwiającej analizę tekstu literackiego oraz opanowanie biegłego analizowania i interpretowania zapisu utworów wokalnych (solowych, kameralnych) i partytur orkiestrowych (wyciągów).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady wprowadzające z prezentacją wybranych metod analitycznych - ćwiczenia realizujące problemy prezentowane w trakcie wykładu - metoda seminaryjna | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie ustnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym (zaliczenie z oceną). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 0.0 | wykład | zaliczenie | as. mgr Beata Kotłowska, | 3/2169/6187 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Formy dramatyczno-muzyczne a musical - forma musicalu i jego źródła (opera/operetka/literatura/film). 2. Aspekty formalne musicalu (budowa, typy recytatywów/songów, konstrukcja bohatera, dramaturgia dzieła). 3. Tematyka i konstrukcja musicalu (libretto/book) a język muzyczny (możliwości interpretacyjne). 4. Analiza formalna musicalu/partii wybranego bohatera/songów – indywidualna praca studenta. Efektem kształcenia winno być osiągnięcie przez studenta sprawności w analizie formalnej dzieła wokalno-instrumentalnego - musicalu oraz zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady wprowadzające z prezentacją wybranych metod analitycznych - ćwiczenia realizujące problemy prezentowane w trakcie wykładu - metoda seminaryjna | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie pisemnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym (zaliczenie z oceną). |