symbol | jezyk |
---|---|
3/2155 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania śpiewu solowego na Wydziale Wokalno - Aktorskim jest wykształcenie śpiewaka solisty – przyszłego aktora scen musicalowych i operetkowych i wodewilowych. Specyfika zawodu wokalisty aktora scen musicalowych łączy w sobie konieczne do wykonywania zawodu elementy typowe dla kształcenia :
W związku z powyższym proces kształcenia powinien być tak poprowadzony, by w efekcie ukończenia studiów absolwent był jak najwszechstronniej przygotowany do zawodu. W oparciu o świadomą i w pełni ukształtowaną technikę oddechową absolwent studiów I st . powinien operować głosem w pełnym zakresie typowym dla jego typu. Na bazie podstawowych odruchów wokalnych typowych dla wszystkich technik śpiewaczych powinien umieć operować zarówno głosem tzw, postawionym typowym dla techniki klasycznej, białym, głosem z przydechem, łączonym w obrębie skali, jak i separowanym głosem głowowym jak i piersiowym Powinien posiadać wiedzę i umiejętności realizowania podstawowych styli muzycznych związanych z formami musicalowymi – np. musicale z epoki tzw. Golden Age 1943-1968, czy indywidualne stylistyki kompozytorskie ( A.L Webber, Stephen Sondheim ect). Absolwent zobowiązany jest poznać podstawowe sposoby śpiewania i interpretowania piosenki literackiej i aktorskiej, w tym powinien choć w minimalnym zakresie posiąść umiejętność improwizacji typowej dla muzyki jazzowej. Wszystkie wspomniane elementy zarówno techniki wokalnej jak i wiedzy muzycznej mają służebną rolę w stosunku do interpretacyjnego – muzycznego budowania postaci . Absolwent powinien posiąść sztukę śpiewu zespołowego – tak by móc podjąć pracę śpiewaka-aktora zespołowego. Jego warsztat wokalny powinien pozwolić mu na podjęcie trudu realizacji musicalowych partii trzeciego planu, lub w przypadku wybitnie uzdolnionych studentów drugiego planu. Repertuar i umiejętności absolwenta powinny dać mu możliwość podjęcia uzupełniających studiów II stopnia w specjalności musical. Absolwent powinien posiąść umiejętności samodzielnej pracy wokalnej, muzycznej interpretacyjnej. Powinien swobodnie posługiwać się głosem w połączeniu z ruchem scenicznym i tańcem.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-uzdolnienia muzyczne, interesujący materiał głosowy, poprawna dykcja -wymogi dotyczące egzaminu ze śpiewu w trakcie postępowania rekrutacyjnego na studia:
Kursy wprowadzające powinny na tyle przygotować przyszłego studenta do pracy nad rozwojem głosu, by był samodzielny w podstawowej pracy nad rozczytaniem tekstu muzycznego, by miał podstawową wiedzę muzyczną (znajomość notacji nutowej, zasad muzyki, ogólną orientację w podstawowych stylach muzycznych). Ukończenie Szkoły Muzycznej I lub II st. (niekoniecznie specjalności śpiew solowy) daje takowe podstawy. Ukończone szkoły policealne jak np. Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym im. D. Baduszkowej lub inne tego typu szkoły dają także wymagane przygotowanie do podjęcia studiów na specjalności musical. Dopuszcza się również, w wyjątkowych przypadkach w stosunku do nieprzeciętnie uzdolnionych studentów o niespotykanych walorach głosowych, kształcenie od podstaw. W takim jednak przypadku należy uświadomić studentowi jego braki i konieczność samodzielnej pracy nad zniwelowaniem różnic dzielących go od ogółu studentów.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu:
Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych:
Bibliografia poświęcona wykonawstwu musicalu:
Publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6105 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program nauczania, konstrukcja cyklu dydaktycznego uzależniona jest od bardzo wielu czynników. Należałoby wymienić chociażby:
Już choćby te wymienione elementy różnicują studentów i sprawiają, że niemożliwym staje się ułożenie jednego uniwersalnego i odpowiedniego dla wszystkich studentów planu dydaktycznego. Obowiązujący sposób budowania repertuaru na poszczególnych semestrach zakłada różnorodność utworów pod względem czasu powstania, stylistyki i nawiązań do innych rodzajów muzyki, praktyk wykonawczych i kompozytorskich. Nadrzędną ideą, przyświecającą pedagogowi w momencie wyboru repertuaru, musi być dobrze pojęte dobro studenta, a zestaw opracowywanych utworów powinien zapewnić najszybszy rozwój ucznia zarówno w ujęciu techniki wokalnej jak i horyzontów muzycznych i artystycznych. Minimum programowe obejmuje
- zwięzły opis umiejętności studenta :
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki -10 minut- 2 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6125 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
kontynuacja problematyki z I sem.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
II semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki -10 minut- 2 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6146 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
kontynuacja problematyki z II sem.
Minimum programowe obejmuje
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
III semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki -15 minut- 3 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6165 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
kontynuacja problematyki z III sem.
Minimum programowe obejmuje
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
IV semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki - 15 minut- 3 songi musicalowe i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6184 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problemów wcześniejszych semestrów:
Minimum programowe obejmuje
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
V semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki - 15 minut- 2 songi musicalowe 1 duet i 1 piosenka o wysokich walorach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6200 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problemów wcześniejszych semestrów:
Minimum programowe obejmuje
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
VI semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki -15 minut- 4 songi musicalowe z preferencją partii musicalowej
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 30.00 | 10.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6207 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki wszystkich poprzednich semestrów. Praca jest tak zorganizowana by semestr zakończył się półrecitalem dyplomowym , będącym odzwierciedleniem nabytych umiejętności , zainteresowań artystycznych studenta. Minimum programowe , potrzebne do uzyskania zaliczenia VII semestru kursu zmyka się w obrębie kompozycji spośród kanonu musicalowego ( St.Sondheim, J.Kander, I.Berlin, J.Bock, G.Gershwin, J.Styne,T.Snow,C.M Schoenberg, C.Porter, R.Rodgers,A.L.Webber, St.Schwartz,M.Hamlish, i inni), oraz repertuaru piosenkarskiego- piosenka aktorska , kabaretowa , literacka o wysokich walorach artystycznych tworzących recital dyplomowy VII semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki - 40- 45 minut -10 songów i 2 piosenki.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
VII semestr kursu kończy publiczne wykonanie egzaminu. Program egzaminu jest zmienny i wynika z ustaleń Katedry Wokalistyki - 40- 45 minut -10 songów i 2 piosenki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | 30.00 | 10.0 | wykład | egzamin | as. mgr Krzysztof Bobrzecki, as. mgr Anna Fabrello, mgr Beata Koska, mgr Renata Kuczyńska, prof. zw. Piotr Kusiewicz, prof. zw. Ryszard Minkiewicz, ad. dr Andrzej Nanowski, dr Alicja Rumianowska, dr hab. Leszek Skrla, | 3/2155/6214 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja problematyki wszystkich poprzednich semestrów. Praca jest tak zorganizowana by semestr zakończył się publicznym wykonaniem partii musicalowej w czasie spektaklu dyplomowego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dopuszczalne jest stosowanie wszystkich znanych w literaturze metod dydaktycznych. Z założenia lekcje śpiewu solowego są formą łączącą wykład z ćwiczeniami. Metody pracy ze studentem powinny być zawsze dobierane indywidualnie, w zależności od cech osobowych studenta - jest to najważniejsza cecha prawidłowej dydaktyki wokalnej. Zarówno w ujęciu metod jak i doboru repertuaru poszanowanie odmienności osobowej studenta jest warunkiem sukcesu. Dopuszczane są w czasie zajęć następujące formy przekazu wiedzy:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Minimum programowe , potrzebne do uzyskania zaliczenia VIII semestru kursu zmyka się w obrębie przygotowania pełnej partii musicalowej i wykonania jej publicznie w czasie spektaklu dyplomowego. |